2022-01-29, 20:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Intressant, men vad är det mer specifikt eller konkret som du anser är fel i bilden som tecknas i texten? Är det åsikten att det primärt är nyinflyttade "noveau riches" som uppehåller sig där eller ngt annat?

Bergmans kritik är främst en generationsfråga.
Den då äldre generationen gick i taket när Bergmans flumhippigeneration började flytta in i Vasastan på 70-talet iklädda utsvängda trasiga jeans och batikfärgade T-tröjor och med träskor på fötterna sommartid och näbbkängor vintertid, lägg till detta att männen hade stora skägg och stripigt långt hår!

Tro mig! De som var så gamla då som Bergman är idag var INTE imponerade av sina nya unga grannar i Vasastan på 70-talet.

Märkligt att han lånar ut sig till en sådan artikel.
Citera
2022-01-29, 20:30
Medlem
Pool i villaträdgården, men det kanske är mer Svennebanan än medelklass?
Citera
2022-02-13, 00:44
Medlem
Speedballers avatar
Dom flexar med sin Tesla. Får mat hemlevererat.
Citera
2022-02-13, 11:33
Medlem
Vad betyder "tacky" medelklass?

Är det typ att man vill se rikare ut än vad man egentligen är (inom medelklassen)?
Senast redigerad av Heja-Putin 2022-02-13 kl. 11:37.
Citera
2022-02-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.kitchenstore.se/skarbrador/tra/global-skarbrada-massiv-ek.html

2200 kr för en skärbräda i ek, snacka om ripoff! Det är minsann "bosnisk silverek" också, duger inte med vanlig hederlig ek längre haha.
Måttband ingraverad i brädan. Sen när behövde man viss längd på flanksteken? Ser man inte hur köttbiten passar i stekpannan på ett ungefär? Detta är så tacky medelklass så jag spyr nästan.

Själv köpte jag en massiv bänkskiva begagnat på blocket för 150 kr. Sågade ut ett skrivbord och köpte ett snyggt chromat ben till på K-rauta. Sågade även ut en vägghylla till köket samt en skärbräda som ser precis ut som denna tacky medelklass bräda i bosnisk ek och det kostade mig ca tjugo spänn.

Kanske det vore en affärsidé att leta gamla ekbänkskivor på tippen, såga ut och sälja dom officielt som skärbrädor i bosnisk silverek med en vinstmarginal på +100 ggr till ekonomiska imbeciler i tacky medelklass haha.

Att göra så här måste väl passa bättre i WT-tråden än tacky medelklassfenomen?
Själv köpte jag en massiv bänkskiva begagnat på blocket för 150 kr. Sågade ut ett skrivbord och köpte ett snyggt chromat ben till på K-rauta. Sågade även ut en vägghylla till köket samt en skärbräda som ser precis ut som denna tacky medelklass bräda i bosnisk ek och det kostade mig ca tjugo spänn.
Citera
2022-02-13, 17:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunmoonandstars
Att göra så här måste väl passa bättre i WT-tråden än tacky medelklassfenomen?

Vad är det som är white trash med det? White trash har inte möbler i massiv ek.
Snarare ekonomiskt smart där man får fina möbler/skärbräda i ett fint material för en spottstyver, och ingen ser någon skillnad. Det finns en anledning jag äger en Porsche, Rolex, motorbåt, jaktvapen, en takvåning i costa del sol samt en flashigt inredd lägenhet med massiv ek, marmor, ullmattor och andra fina grejer innan 40 års ålder. Utöver det har jag en halv miljon sparat. Det är för jag är ekonomiskt smart och alltid gör en bra deal i de saker jag handlar, vet var man ska handla saker till lägsta pris, prisjämför eller är innovativ som i fallet med tillverkning av skärbrädan/vägghyllan för kaffepengar. Det är kul att skruva och fixa lite också.
Denna sparsamhet har genererat ett överskott jag kunnat lägga på roligare saker men endå ha det fint.

Det är idiotiskt att köpa en skätbräda i bosnisk silverek för över 2000 kr som tacky medelklass. Då får man aldrig ihop något vidare sparkapital och är fast i tjänstemanna ekorrhjulet.
Senast redigerad av slemhog 2022-02-13 kl. 17:35.
Citera
2022-02-16, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heja-Putin
Vad betyder "tacky" medelklass?

Är det typ att man vill se rikare ut än vad man egentligen är (inom medelklassen)?

Ja, precis. Tacky är ett begrepp som appliceras frekvent för att sätta etikett på fenomen inom t.ex reklamvärlden, och den mångtydiga termen berör just distinktionen mellan fasad (image) och verklighet; tacky kan representera allt möjligt från undermålig smak, plumpa skämt, höga ideal till ljudande retorik, men med den gemensamma nämnaren att det säljer.
Citera
2022-02-20, 14:48
Avslutad
Vilka är era favoritverk i form av böcker/filmer när det kommer till skildringar med TM i strålkastarljuset?

Här är mitt egna personliga bud: "Le Charme discret de la bourgeoisie" eller översatt på svenska "Borgerlighetens diskreta charm" från 1972. En film som iaf enligt min åsikt är en underhållande satir över borgerlighetens/den övre medelklassens smaklösa tacky-beteenden och rent generellt föga avundsvärda drag. Betyget på IMDB i form av 7.9/10 (utifrån 40k röster) är nästan lite lågt.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Discreet_Charm_of_the_Bourgeoisie
https://www.imdb.com/title/tt0068361/
Citera
2022-02-26, 09:57
Medlem
whitetommywrights avatar
Att sabrera flaskor är väldigt tacky medelklass. Att ta dokumentärfilmer på netflix på allvar likaså.
Apple watch
Nordnet
Mindfullness
Cava
Att poängtera att man sällan äter snabbmat
Löpning
Att ha bortskämda barn som lyssnar på Einar
Citera
2022-02-26, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Att sabrera flaskor är väldigt tacky medelklass. Att ta dokumentärfilmer på netflix på allvar likaså.
Apple watch
Nordnet
Mindfullness
Cava
Att poängtera att man sällan äter snabbmat
Löpning
Att ha bortskämda barn som lyssnar på Einar

Apple watch är verkligen peak TM!
Citera
2022-02-26, 17:40
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Apple watch är verkligen peak TM!

Ja verkligen! Apple watch och att räkna steg.
Citera
2022-02-26, 17:46
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Vilka är era favoritverk i form av böcker/filmer när det kommer till skildringar med TM i strålkastarljuset?

Här är mitt egna personliga bud: "Le Charme discret de la bourgeoisie" eller översatt på svenska "Borgerlighetens diskreta charm" från 1972. En film som iaf enligt min åsikt är en underhållande satir över borgerlighetens/den övre medelklassens smaklösa tacky-beteenden och rent generellt föga avundsvärda drag. Betyget på IMDB i form av 7.9/10 (utifrån 40k röster) är nästan lite lågt.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Discreet_Charm_of_the_Bourgeoisie
https://www.imdb.com/title/tt0068361/

Skulle nog ändå säga att den äldre borgerlighet som det "gjordes upp med" på 60 och 70-talet inte finns längre och den var mycket olik TM. Dom var iaf bildade och väluppfostrade, TM är korkade och totalt alienerade. Ena sidan spelar piano den andra word feud. TM är ofta "uppkomlingar", om man nu är generös med vad "komma upp sig" innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in