2022-02-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Allt är CGI och iscensatt av elaka judar hos NWO. Bra du insett detta!
Citera
2022-02-27, 10:59
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Tidslinjen är också skum. Två år av p(l)andemi. Inflationen börjar ta fart. Till slut börjar det snackas om räntehöjning. Västländers ekonomier tål inte en räntehöjning men kan heller inte låta bli på grund av inflation.

Nu passar en stor militär konflikt bra. Detta kunde vara ett manus till en film. Krafter i skuggorna tycker om detta.

Både Wallenberg och Bildt har uttryckt att det här är det värsta som har hänt sedan andra världskriget.

Ukrainas president tweetar regelbundet med svenska referenser
"Nu är de i Tjernobyl, vad ska vi göra @ Magdalena?"
"Tack Sverige för att ni skickat vapen @ Magdalena"

Varför då? Varför alla dessa svenska intressen med fingrarna i syltburkarna?
Citera
2022-02-27, 10:59
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Det här med att de inte riktar sig in på civila det är tydligt. Men att ryssarna inte få skada soldater, vad i hela helvetet är det för en strategi. Tycker riktigt synd om de ryska trupperna som fått rena självmordsuppdraget. Putin bryr sig visst inte om sina egna den dåren. Förstår att banden är ganska starka, har själv både ryska och ukrainska släktingar men skjut för fan mot de ukrainare som håller på att slakta er. Upprörande strategi ändå eftersom den kostar många människoliv. Civila som tar upp vapen och dödar dem bör man också skjuta mot, sorry men lägger sig civila i striden bör den elden besvaras av ren självbevarelsedrift. Ryssar hade kunnat slaktat civila men det gör de inte.
Ja, jag får erkänna att jag är kvinna, vet i princip inget alls om några militära ämnen alls! Men det var så jag uppfattades det som sades i rysk media - där man gjorde klart att det här kommer ta lite längre tid för vi vill absolut inte spilla några ukrainska liv.

Argument 1 är att Ryssland helt klart hoppas att stora delar av ukrainska armén helt enkelt lägger ned vapnen och inte tycker att det är värt att strida för. Som jag har försökt förmedla här i många trådar så bor det alla möjliga människor i Ukraina - varav ganska många har varierande grad av lojalitet mot Ryssland ELLER skiter i politik osv. Det finns ingen lojalitet mot Ukraina hos över 50% av befolkningen. Dessa illojala är ibland pro-ryska och ibland rena skära egoister som egentligen bara bryr sig om sitt eget välstånd. Ukraina är ett mycket splittrat land (jämför diskussionerna i inrikesforumet där många svenskar säger att de inte är beredda att försvara dagens Sverige! Denna trend finns ggr 10, i Ukraina!) Ryssland räknar med att denna faktor är till stor hjälp för dem. Soldater som b ara lägger ned. Men då måste de VETA att de kommer behadlas väl om de lägger ned!

Argument 2 för att inte döda soldater. Ukrainska armën består ju till ganska hög grad av värnpliktiga. Ryssland kan inte vinna över folk, om de just dödat unga killar i 18-års åldern
som hade oturen att vara inkallade när det här inträffade. Så det finns en viss logik me det - men det är klart jag kan ha misstolkat - ryska är absolut inte mitt modersmål och jag streamade medan jag gjorde andra saker och var inte helt koncentrerad.
Citera
2022-02-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Är helt övertygad om att Putin har grava alkoholproblem som kan ge förklaringen till varför han numera ser lite svullen ut med glansiga ögon och verkar ha svårt att behålla lugnet i hans videoframträdanden.

Att försöka sjukdomsförklara sin motståndare är standard och det börjar bli lite tröttsamt att höra nu. Finns inga tecken på att Putin är allvarligt sjuk och har ni sett Putin börja dirigera en orkester stupfull på ett utlandsbesök? Nähä ...

Hitler hade visst alla sjukdomar och sexuella störningar mellan koprofili och militant-veganism som man kan ha enligt människor, men det finns inga bevis alls att Hitler var allvarligt sjuk. Eller var Alexander den store sjuk? Julius Ceasar, Augustus, Napoleon?
Citera
2022-02-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Nope - det uppgavs klart och tydligt vid aktionens start. Det är helt i linje med Putins syfte med det här: Att få ordning i Ukraina, vinna hearts and minds genom att faktiskt levera bättre livskvalitet och stabilitet.

Det som majoriteten av ukrainare tycker är viktigast av allt - är ekonomin och de har haft det nästan svårast i hela Europa, i 30 år. Det är tufft. Alla i hela Ukraina talar ryska på infödd nivå - Kanske 60% talar idag obehindrad ukrainska. Klart folk bryr sig - speciellt när det gäller att få tala ryska, snarare än ukrainska... Men det som nä'stastan alla utom fanatiker bryr sig om - är att få bättre levnadsvillkor. Stabilitet. Trygghet och pengar i fickan.

Soldater får inte skadas annat än om det sker fullständigt av misstag i samband med precisionsbombning av militära mål . Civila får absolut inte dödas alls - därför skjuter man inte mot luftvärnsskydd som flyttats in på bakgårdar i Kiev t.ex. foton finns av detta. Det får ta lite längre tid - men det ska skötas med absolut minimum dödsfall på ukrainsk sida.

Det gäller inte bara för att vinna över ukrainarna som kan tänka sig att vara pro-ryska under rätt föråhllanden. Utan också för att varenda död ukrainare påverkar ryska hemma-opnionen. Det kan vara en släkting, barnbarn eller kompis till någon i Moskva. Banden mellan länderna är otroligt starka.

Och om invasionen är såpass mild som den är i dagsläget, förstår jag inte vad det är omvärlden och Ukraina egentligen bölar om. Men det är väl stora makter bakom kulisserna där som slåss. För några stora ukrainska skador verkar det inte röra sig om. Från att ha varit neutral vet jag nu vilken sida jag står på. Det är inte Putins, men det är de ryska truppernas då jag inte vill se dem slaktas i massor. Tänk att de inte har kunnat lösa sina konflikter på fredligt sätt, Ukraina/Ryssland/Nato/USA.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-27 kl. 11:07.
Citera
2022-02-27, 11:06
Medlem
10) Ett grov överskattande av Rysslands militära förmåga. Både av dem själva men även från väst.

Vi ska komma ihåg att Ryssland inte genomfört kombinerade operationer av den här kalibern på mycket länge. I mångt och mycket är bilden av dem byggd på en ultranationalistisk propagandaapparat. Jag tror helt klart att det vi ser nu är sprickor i den fasaden.

Ryska stridsvagnar, fartyg och flygplan har i mängder stått och rostat bort under tjugo års tid. En avmilitarisering tar precis som i Sverige mycket lång tid att vända.

Det är klart att man är militärt överlägsen i såväl teknologi som numerär, men att genomföra ett anfallskrig mot en försvarsgrupperad motståndare med högt stridsvärde som under ett årtionde erhållit träning, utbildning och utrustning från väst, det är knappast särskilt enkelt..
Citera
2022-02-27, 11:11
Avslutad
Allting verkar handla om att se till att Putin blir rikare. Ukraina har tillgångar Putin vill sälja.
Citera
2022-02-27, 11:11
Medlem
Bob-Dylans avatar
Bra trådstart,

Jag blir också förundrad när jag ser hur mjäkig den ryska invasionen är. Precis som du skriver hade jag förväntat mig en betydligt modernare och vassare armé rulla in i Ukraina och att Ukraina skulle ha kapitulerat vid det här laget.

Som vissa skriver - västpropaganda - gällande fullskalig invasion, ja till stor del givetvis. Jag tror att Putin skulle kunna köra över Ukraina på 1 dag om han så velat, samtidigt kan jag inte se syftet med att skicka in snorungar som inte verkar veta vad de gör där, katastrofal logistik och relativt stora förluster för ryssarna som den ryska planen. Det snurrar i huvudet. Varför är länder och gemene man så rädd för ryssen om det här är vad de kan åstadkomma? Är det för att det är ett "brödrafolk" de invaderar? Vem fan vet.

Samtidigt ligger det väl i tiden med ett krig, det går hand i hand med WEF:s great reset då inflationshelvetet kommer skena ännu mer och matbrist mm. kommer bli ett faktum och enkelt att svepa bort som ryssarnas fel.
Det är något jävligt skumt över detta.
Citera
2022-02-27, 11:14
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waba
10) Ett grov överskattande av Rysslands militära förmåga. Både av dem själva men även från väst.

Vi ska komma ihåg att Ryssland inte genomfört kombinerade operationer av den här kalibern på mycket länge. I mångt och mycket är bilden av dem byggd på en ultranationalistisk propagandaapparat. Jag tror helt klart att det vi ser nu är sprickor i den fasaden.

Ryska stridsvagnar, fartyg och flygplan har i mängder stått och rostat bort under tjugo års tid. En avmilitarisering tar precis som i Sverige mycket lång tid att vända.

Det är klart att man är militärt överlägsen i såväl teknologi som numerär, men att genomföra ett anfallskrig mot en försvarsgrupperad motståndare med högt stridsvärde som under ett årtionde erhållit träning, utbildning och utrustning från väst, det är knappast särskilt enkelt..
Jag utesluter inte att det här är ett strategiskt misstag av Ryssland MEN jag vill ändå inta den motsatta positionen.

Du talar om landet som genomförde den mycket framgångsrika aktionen i Georgien/Sydossetien 2008 OCH dessutom stoppade USA och ISIS från att avsätta Assad - på helt främmande territorium. För att inte tala om hur Putin förvandlade ett IS näste av tokiga muslimska klanmedlemmar i Tjetjenien....till radikalpatriotiska ryska medborgare som köar upp nu, för att få slåss för Putin!

Sergej Shoigu bedöms samstämmigt av alla som kan något om militära frågor, som kanske den vassaste ÖBn i något land, i sin tid. Han är mycket erfaren, med aktuella färska erfarenhet. Jag är beredd att ge honom "the benefit of the doubt" i några veckor.
Citera
2022-02-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Det är en del av great reset och endast teater.

Ni är för dumma för att förstå. Det ska tillslut bli en världsregering och ni ska få era vaccin sprutor i röven varje år.

FN kommer styra allt tillslut enligt plan och självklart är Putin med på det hela. Alla era tillgångar kommer bli värdelösa och ni kommer få hyra allt . Kommunism 2.0 utan val
exakt, bra sammanfattat, ingen kommer fatta nåt förräns det är försent.
Citera
2022-02-27, 11:16
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enric-Pryde
Att försöka sjukdomsförklara sin motståndare är standard och det börjar bli lite tröttsamt att höra nu. Finns inga tecken på att Putin är allvarligt sjuk och har ni sett Putin börja dirigera en orkester stupfull på ett utlandsbesök? Nähä ...

Hitler hade visst alla sjukdomar och sexuella störningar mellan koprofili och militant-veganism som man kan ha enligt människor, men det finns inga bevis alls att Hitler var allvarligt sjuk. Eller var Alexander den store sjuk? Julius Ceasar, Augustus, Napoleon?
Men att han felbedömmde situationen så brutalt skulle kunna betyda att han har dålig kontakt med verkligheten. Han har byggt upp sin egen alternativa verklighet

Jag har analyserat Putins tal, man ser på honom när han ljuger men när han berättar om orsaker då ljuger han inte han tror på det själv

Han trodde nog att den ryska invasionen skulle tas emot som hjältar o befriare , att det skulle gå snabbt som med krim

Han har isolerat sig med sina närmaste medarbetare , ingen av dem törs säga sanningen. Man har sett det på tv hur lavrov o zakharova uppträder nervöst som att dem inte längre vill vara där.

Gatustrider i kharkiv idag det kan dra ut hur länge som helst om det blir ett sånt krig, Ryska soldater på sociala medier som inte har nån aning om varför dem är där
Citera
2022-02-27, 11:17
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Både Wallenberg och Bildt har uttryckt att det här är det värsta som har hänt sedan andra världskriget.

Ukrainas president tweetar regelbundet med svenska referenser
"Nu är de i Tjernobyl, vad ska vi göra @ Magdalena?"
"Tack Sverige för att ni skickat vapen @ Magdalena"

Varför då? Varför alla dessa svenska intressen med fingrarna i syltburkarna?

Delaware "New Sweden",deras huvudstads flagga har en svensk bakgrund. Biden kommer ifrån Delaware. Ukraina är blå gult. Vad mer? Burisma? Vapen? Hunter? Eller "Hunted"?

Maggan@WEF
Senast redigerad av 369Q 2022-02-27 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in