2022-02-27, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Hur är det ens möjligt att Ryssland håller på förlora detta krig? Det verkar gå stört dåligt eller tar jag fel

Till och börja med, varför använder inte Ryssland mer soldater? Varför kriga från flera håll istället för en koncentrerat massa?

Någon vet en bra neutral krigs-kommentar som dagligen sammanfattar och analyserar detta krig? Helst via youtube

Känns som att det är otroligt svårt att kunna få en klar tydlig bild över exakt vad det som håller på hända i Ukraina helt ärligt via västerländsk media

Underskattade Ukrainas stridsvilja och västerländska vapen. En av anledningen till att det går så dåligt är för att ryska stridsfordon står upp väldigt dåligt mot västs anti-pansar vapen.
Citera
2022-02-27, 06:07
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Den enklaste förklaringen är att de överskattade sin egen förmåga och underskattade Ukrainarnas.
Verkar så? Hur fan använder man sig inte av topmodern utrustning dock? Det är väl nu av alla gånger man ska använda sin bästa utrustning eller varför används gamla sovjet plan samt pansarvagnar???
Citera
2022-02-27, 06:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Det finns nog en anledning till att han vill dra ut på det hela. Hade räckt med en enkel skenmanöver från ryska gränsen, sen skicka in allt man har från Vitryska gränsen och man hade haft Kiev på en 1h.

Appear weak when you are strong, and strong when you are weak. Det här är bara början.

Vet inte om du är ett rysstroll eller bara efterbliven

Det är Ryssland som har blivit lurade i en fälla
Citera
2022-02-27, 06:08
Avslutad
Samtidigt som man gör det jag påstår skulle Ryssland öppnat Krim och en port in mot Moskva för deserterande ukrainska soldater och generaler med mjuka sköna sängar och horhus. Alla ukrainska soldater varmt välkomna.. Generaler med särskilt bra behandling.
Jag tror Putin hade något slags storhetsvansinne i och med att han hade Ukraina omringat från alla väderstreck om man även räknar in från Tiraspol. Brukar vara sådant som gör att det går dåligt.

Jag har som ofta en känsla att jag hade fixat det bättre om jag vore Putins rådgivare. Antagligen hade även jag klantat till det på något sätt men jag tror inte det. 100 st. förlorade mannar och seger på en vecka.
Därefter hade jag med Kina ryggen kört på internationellt vatten utanför Stockholm och Helsingfors och skickat telegram om avtal. Passa er nu annars pissar jag ner er också...!
Citera
2022-02-27, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Såg även rätt illa ut 2005-2015 innan Krim. Ukraina har för övrigt en naturgasreserv på 1% av jordens reserver, Ryssland 24%

Det stämmer som du säger att Ukraina inte har en så stor av naturgasreserv, dock är ju det en döende bransch och ännu en anledning varför Ukraina ska slåss för sin frihet och möjlighet att gå med i EU som kan erbjuda dom att växa som en industriell nation. Ryssland har knappast en framtid.
Citera
2022-02-27, 06:10
Medlem
Citat:
Hur är det ens möjligt att Ryssland håller på förlora detta krig? Det verkar gå stört dåligt eller tar jag fel

Till och börja med, varför använder inte Ryssland mer soldater? Varför kriga från flera håll istället för en koncentrerat massa?

Någon vet en bra neutral krigs-kommentar som dagligen sammanfattar och analyserar detta krig? Helst via youtube

Känns som att det är otroligt svårt att kunna få en klar tydlig bild över exakt vad det som håller på hända i Ukraina helt ärligt via västerländsk media
Den här följer jag.
https://www.youtube.com/funker
Citera
2022-02-27, 06:11
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Verkar så? Hur fan använder man sig inte av topmodern utrustning dock? Det är väl nu av alla gånger man ska använda sin bästa utrustning eller varför används gamla sovjet plan samt pansarvagnar???

Det är väl högst oklart hur stor andel av deras fordonsflotta som faktiskt kan räknas som modern, och att riskera dem (hur många de än må vara) i den initiala offensiven kanske är lite dumdristigt?
Citera
2022-02-27, 06:12
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Underskattade Ukrainas stridsvilja och västerländska vapen. En av anledningen till att det går så dåligt är för att ryska stridsfordon står upp väldigt dåligt mot västs anti-pansar vapen.
Juste, såg man har förlorat mycket AFV samt pansarvagnar. Vad har Ryssland i sitt artilleri som kan stå emot anti-pansar vapen? Verkar som Ryssland använder väldigt gammal utrustning?
Citera
2022-02-27, 06:14
Medlem
Citat:

Det är ganska enkelt.

Det fungerar såhär - Ryssarna försökte med sina lätta trupper och för attacker ta stretrgiska punkter samt precisionsbomba ut flygfält och statiska Luftvärn. Precision bombningen gick bra, Ukraina förlorade nästan allt Luftvärn och flera fält förstördes.

De lätta trupperna har dock fått sjukt mycket stryk, mycket pga. Goda underrättelser samt så har NLAW Pv 57 systemet visst sig vara grymt.... Det ryker rysska transporter och tanks varenda timme.

De bärbara luftvärnen har visst sig vara extremt effektiva med, vilket gör att Ryssland inte kunnat etablera full kontroll över luften.

Alltså återstår markstrider och det tar LÅNG Tid att flytta så stora mekanisersde förband.

Detta har gjort att Ukraina får vapenpåfyllningar och kan etablera sig på andra vis.

Ryssarna kan tex. Inte flytta mek. Bat via järnväg istället eftersom spåren bara kommer sprängas sönder. Man får helt enkelt köra, och med tanks som drar 4L per kilometer så krävs det enorma konvojer, blir man konternueligt attackerad.... Så ja, de te tid.

Men förr eller senare kommer de massiva trupperna nå Kiev, så är det bara, tyvärr.

Men en stor seger uppnåddes för Ukraina när man höll Kharkiv under natten mot den enorma Bolgorod styrkan. Vi får se hur dagen går.
Citera
2022-02-27, 06:15
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Det är väl högst oklart hur stor andel av deras fordonsflotta som faktiskt kan räknas som modern, och att riskera dem (hur många de än må vara) i den initiala offensiven kanske är lite dumdristigt?
Sant förvisso, däremot kanske skulle vara bättre så än att förlora momentum samt låta Ukraina få mer hjälp från väst än nåt annat? Samt potentiellt inte behöva förlora lika många soldater. Däremot om det skulle göra en stor skillnad vet jag ej
Citera
2022-02-27, 06:16
Medlem
Citat:
Juste, såg man har förlorat mycket AFV samt pansarvagnar. Vad har Ryssland i sitt artilleri som kan stå emot anti-pansar vapen? Verkar som Ryssland använder väldigt gammal utrustning?

Ja, första vågen som kom in i Ukraina verkade enbart vara sovjetiskt skräp. Såg ut som dom skickade in mer moderna i stridsvagnar från öst igår kväll dock så vi får se hur det går för dom.
Citera
2022-02-27, 06:17
Medlem
Citat:

Man använder det man har. Ukraina har skjutit ned flera SU-35 plan bland annat.

Läs mitt senaste inlägg med för en djupare genomgång om du är intresserad.

Kan även göra ett längre inlägg kring ryssarnas krigs materiell om det är av intresse för folk efter frukost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in