Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 06:18
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Hur är det ens möjligt att Ryssland håller på förlora detta krig? Det verkar gå stört dåligt eller tar jag fel

Till och börja med, varför använder inte Ryssland mer soldater? Varför kriga från flera håll istället för en koncentrerat massa?

Någon vet en bra neutral krigs-kommentar som dagligen sammanfattar och analyserar detta krig? Helst via youtube

Känns som att det är otroligt svårt att kunna få en klar tydlig bild över exakt vad det som håller på hända i Ukraina helt ärligt via västerländsk media

Ryssland förlorar inte kriget, dom vinner mark och det vi läser i västerländska tidningar är såklart inte objektivt.

Varför Ryssland anfaller från olika håll är troligen av strategiska skäl Ryssland har brist på fotsoldater sett till storleken på sin militär men betydligt fler fordon, därav är det mer logiskt att sprida ut fordonen och vinna mark, pansarvagnar är ju rätt dåliga i tätbebyggda områden. Sen skall man inte glömma att den ryska armen är relativt dåligt tränad, det finns ett fåtal bra grupper inom armen men i de stora hela är deras militärtjänstgöring mer att du är gratis arbetskraft där det behövs, många av soldaterna har aldrig varit i en liknande situation och saknar erfarenhet.

Ryssland har underskattat Ukrainas försvar men så länge inte andra länder aktivt går in kommande dagarna så kommer Ryssland gå "segrande" ur kriget, även om jag tror det kommer kosta mer än vad de smakar och om dom kommer kunna behålla makten över Ukraina är ytterst tveksamt.
Citera
2022-02-27, 06:20
Medlem
Citat:
Sant förvisso, däremot kanske skulle vara bättre så än att förlora momentum samt låta Ukraina få mer hjälp från väst än nåt annat? Samt potentiellt inte behöva förlora lika många soldater. Däremot om det skulle göra en stor skillnad vet jag ej

Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Det är väl högst oklart hur stor andel av deras fordonsflotta som faktiskt kan räknas som modern, och att riskera dem (hur många de än må vara) i den initiala offensiven kanske är lite dumdristigt?

Det har precis som Alabama säger, med resurshantering att göra. Dessutom är många av de flashiga, moderna systemet som raketramperna och tos 1 raket systemen men termobariska bomber rent förödande för civila.

Se mitt tidigare inlägg från idag där jag kort beskrivit hur det sett ut initialt, det är fakta kring vad som hänt första dagarna och kring trupp förflyttningar.

Om ni vill gör jag ett inlägg till om en stund kring rysskt krigsmateriell, men nu frukost.
Citera
2022-02-27, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ja, första vågen som kom in i Ukraina verkade enbart vara sovjetiskt skräp. Såg ut som dom skickade in mer moderna i stridsvagnar från öst igår kväll dock så vi får se hur det går för dom.

Styrkan från Bolgorad var väl bland det mest moderna de kunnat uppbringa och de körde tokfast i Kharkiv.

Men precis som du säger, vi får se under förmiddagen vad som händer, men styrkan från Belarus är det värsta ryssen har, den borde komma i riktig strid idag.
Citera
2022-02-27, 06:22
Medlem
Är det slut på det roliga nu eller?
Hur kan ryssarna vara så sega med sin invasion?

Folk traskar runt på torgen i Kiev i lugn takt som inget hänt.
Citera
2022-02-27, 06:23
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Detr finns en mycket djup konflikt mellan ukrainere och ryssar. Ukarainare är demokrater, ryssar föredrar att vara slavar under en diktator.
Det handlar givetvis inte ett skit om "Öst vs. Väst". Ser dylik dynga postas hela tiden...

Det handlar om normala fria demokratiska länder som är del av internationella gemenskaper, vs. en handfull shithole-diktaturer* styrda av megalomana kleptokrater till diktatorer, besatta av att berika sig själva så mycket som möjligt (och en cirkel av folk runt sig som tillåts blir rika). Som är totalt paranoida, skiträdda för alla andra länder och minst lika skiträdda för sin egen befolkning.

(*Ryssland, Belarus, Kina, Nordkorea o.s.v.)

Alla normalbegåvade förstår det. Tyvärr har särboenden internet.
Citera
2022-02-27, 06:24
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det har precis som Alabama säger, med resurshantering att göra. Dessutom är många av de flashiga, moderna systemet som raketramperna och tos 1 raket systemen men termobariska bomber rent förödande för civila.

Se mitt tidigare inlägg från idag där jag kort beskrivit hur det sett ut initialt, det är fakta kring vad som hänt första dagarna och kring trupp förflyttningar.

Om ni vill gör jag ett inlägg till om en stund kring rysskt krigsmateriell, men nu frukost.

Ja gärna, citera gärna mig så jag hittar det bland alla yrvakna poster som kommer börja drälla in snart.
Citera
2022-02-27, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Är det slut på det roliga nu eller?
Hur kan ryssarna vara så sega med sin invasion?

Folk traskar runt på torgen i Kiev i lugn takt som inget hänt.

Huvudstyrkam somhar kortast väg mot Kiev och även är ryssens mest moderna har inte nått fram ännu. Den kom via Belarus norr ifrån och beräknas närma sig idag Söndag.

Alltså det är ganska enkelt. Ukraina är stort, en tank drar massor av bränsle och kör kanske 35-40kmh marchfart som mest för att få bränsleresurser att vara OK. Lägg till att de blir konstant attackerade. Klart drt tar tid att köra....
Citera
2022-02-27, 06:26
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Verkar så? Hur fan använder man sig inte av topmodern utrustning dock? Det är väl nu av alla gånger man ska använda sin bästa utrustning eller varför används gamla sovjet plan samt pansarvagnar???
Kan det vara så att man slösar och gör sig av med skiten först, och spar lite på dom nya grejerna tills man gjort sig av med skroten?
Citera
2022-02-27, 06:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Hur är det ens möjligt att Ryssland håller på förlora detta krig? Det verkar gå stört dåligt eller tar jag fel

Till och börja med, varför använder inte Ryssland mer soldater? Varför kriga från flera håll istället för en koncentrerat massa?

Någon vet en bra neutral krigs-kommentar som dagligen sammanfattar och analyserar detta krig? Helst via youtube

Känns som att det är otroligt svårt att kunna få en klar tydlig bild över exakt vad det som håller på hända i Ukraina helt ärligt via västerländsk media

Du kan aldrig få en tydlig ögonblicksbild trots att vi har modern media. Många nyheter blir bara som en sorts anekdoter i det stora hela, och mycket av det är till för att väcka känslor.

Men om Rysslands krig; de har inte oändliga resurser, och även om de kanske har 13 000 stridsvagnar är bara ett fåtal av dem riktigt moderna. 10 000 av dem brukar också vara i förråd och används vanligen inte. Om materielen är föråldrad spelar det inte alltid någon större roll att den är riklig. Det blir bara mer förluster. Jämför med det tyska och japanska flyget i slutet av andra världskriget. Man producerade mycket, men modellerna började bli föråldrade och logistiken brast, så det sköts ned massor av plan.

Förmodligen har de ryska soldaterna också usel moral. Tecken tyder på att de inte alls visste att det skulle bli krig, och att ett krig mot Ukraina inte är populärt. Man kan ju tänka sig hur pigga vi hade varit över att kriga mot Norge.

Det kan också tänkas att generalerna själva saboterar krigföringen, för de föreföll sannerligen inte entusiastiska inför detta krig. I en sådan situation kan de medvetet styra förbanden på ett dåligt sätt.

Sammantaget kan det skapas en situation där förbanden inte direkt vägrar att kriga, men att de samtidigt gör minsta möjliga. De råkar då köra fel mest hela tiden, och underhållet hittar dem inte, eller vill inte hitta dem. När de väl kommer till strid kanske de också snabbt avbryter sina anfall och meddelar att motståndet var fruktansvärt starkt.

Vi vet inte att det är så, men det finns en del tecken på det, och det vore inte förvånande.

Sammantaget skulle det tyda på att Putin och den ryska ledningen helt har missbedömt situationen, men vi får se hur det utvecklar sig.
Citera
2022-02-27, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Ja gärna, citera gärna mig så jag hittar det bland alla yrvakna poster som kommer börja drälla in snart.

Det gör jag. De blir väl 50% troll och 40% folk som inte har koll på någonting snart igen. Lite synd, tråden är bra under småtimmarna och förmiddagarna i regel men sedan tappar dne allt. Sjukt tröttsamt.

Helt lugnt i Kiev kust nu. Man meddelar att man under natten slagit ut och tagit flera grupper med sabltörer till fånga.
Citera
2022-02-27, 06:29
Medlem
analkings avatar
Citat:
Verkar så? Hur fan använder man sig inte av topmodern utrustning dock? Det är väl nu av alla gånger man ska använda sin bästa utrustning eller varför används gamla sovjet plan samt pansarvagnar???

Verkar som att det inte finns nagon hypermodern rysk krigsmaskin helt enkelt. Putin omger sig med jasägare som tutat i honom och omvärlden vilken toppmodern krigsmaskin man förfogar över.

Titta exemplet i syrien där ryssarna hade stora problem att besegra islamister vars krigsutrustning bestod av automatgevär monterade på toyota pickups.
Citera
2022-02-27, 06:31
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Man använder det man har. Ukraina har skjutit ned flera SU-35 plan bland annat.

Läs mitt senaste inlägg med för en djupare genomgång om du är intresserad.

Kan även göra ett längre inlägg kring ryssarnas krigs materiell om det är av intresse för folk efter frukost.

Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Ryssland förlorar inte kriget, dom vinner mark och det vi läser i västerländska tidningar är såklart inte objektivt.

Varför Ryssland anfaller från olika håll är troligen av strategiska skäl Ryssland har brist på fotsoldater sett till storleken på sin militär men betydligt fler fordon, därav är det mer logiskt att sprida ut fordonen och vinna mark, pansarvagnar är ju rätt dåliga i tätbebyggda områden. Sen skall man inte glömma att den ryska armen är relativt dåligt tränad, det finns ett fåtal bra grupper inom armen men i de stora hela är deras militärtjänstgöring mer att du är gratis arbetskraft där det behövs, många av soldaterna har aldrig varit i en liknande situation och saknar erfarenhet.

Ryssland har underskattat Ukrainas försvar men så länge inte andra länder aktivt går in kommande dagarna så kommer Ryssland gå "segrande" ur kriget, även om jag tror det kommer kosta mer än vad de smakar och om dom kommer kunna behålla makten över Ukraina är ytterst tveksamt.
Mmm, såg ditt längre inlägg. Snyggt! Jag är intresserad av ett längre inlägg som är mer ingående i rysk material helt klart.

Okej tack, det har du nog rätt i. Blir väl lite så när man har värnplikt och korruption där man gör allt för att verka stora och starka (Rent statistik då)

Sedan angående västerländsk media. Det är synd. Tycker vi borde kunna bli erbjudna en mer objektiv läns utan beblanda känslor eller liknande.
Senast redigerad av bergsdal 2022-02-27 kl. 06:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in