2022-02-26, 09:24
Medlem
SunshineUnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, FUP finns bara om ett (misstänkt) brott har gått till åtal. Ingen åtalas här, och då offentliggörs inte heller FUP. Samma gäller om den misstänkte redan är avliden, som föräldraparet i Bjärred som dödade sina döttrar och tog livet av sig själva. Ingen FUP där heller. Synd, tycker jag, allmänheten borde väl ha rätt att ta del av förundersökningen ändå..? Det är ju vi som avlönar polisen med våra skattepengar.

Fast förundersökningen har ju ett rättsligt syfte, inte att vara till allmänhetens underhållning. Jag tycker det är rimligt att om det inte blir åtal så hålls allmänheten borta från detaljerna om dessa tragiska händelser, eftersom ärendena kan ses som avslutade om gärningsmannen avlidit eller inget brott begåtts. Det finns tillräckligt med förundersökningsprotokoll att läsa för att fylla dygnets timmar ändå.

Skattepengarna går till polis och rättsväsende för att lag och ordning ska upprätthållas, inte för att vi ska få sitta och gotta oss i folks olycka och se fup:ar som true crime att konsumera.
Citera
2022-02-26, 10:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineUnit
Fast förundersökningen har ju ett rättsligt syfte, inte att vara till allmänhetens underhållning. Jag tycker det är rimligt att om det inte blir åtal så hålls allmänheten borta från detaljerna om dessa tragiska händelser, eftersom ärendena kan ses som avslutade om gärningsmannen avlidit eller inget brott begåtts. Det finns tillräckligt med förundersökningsprotokoll att läsa för att fylla dygnets timmar ändå.

Skattepengarna går till polis och rättsväsende för att lag och ordning ska upprätthållas, inte för att vi ska få sitta och gotta oss i folks olycka och se fup:ar som true crime att konsumera.

Kloka ord.
Man behöver inte veta/få reda på allt.
Citera
2022-02-26, 12:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineUnit

Att FUP är offentlig handling, beror ytterst på att det ska vara rättssäkerhet. Alla medborgare ska därför kunna se vilka åtgärder som gjorts och vilka som inte gjorts, fakta i målet. Om ingen åtalas, kan detta vara lika viktigt ändå. För det kanske fanns någon som BORDE ha åtalats, men polisen har av någon anledning beslutat sig för att släppa ärendet, sluta utreda...
Citera
2022-02-26, 21:26
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Att FUP är offentlig handling, beror ytterst på att det ska vara rättssäkerhet. Alla medborgare ska därför kunna se vilka åtgärder som gjorts och vilka som inte gjorts, fakta i målet. Om ingen åtalas, kan detta vara lika viktigt ändå. För det kanske fanns någon som BORDE ha åtalats, men polisen har av någon anledning beslutat sig för att släppa ärendet, sluta utreda...
Fast med den logiken borde man ju inte ha någon form av utredningssekretess överhuvudtaget. "utifall att någon kanske missat". Finns det misstankar om att någon missat något eller fel begåtts så öppnar man väl upp den igen efter påtryckning och leder det den gången till åtal då så blir den offentlig. Precis som det ska vara. Tycker inte att det finns någon legit anledning att låta Kreti och pleti kladda runt och sprida polisens utredning om det inte leder till åtal.
Citera
2022-02-27, 04:14
Medlem
Citat:
Att FUP är offentlig handling, beror ytterst på att det ska vara rättssäkerhet. Alla medborgare ska därför kunna se vilka åtgärder som gjorts och vilka som inte gjorts, fakta i målet. Om ingen åtalas, kan detta vara lika viktigt ändå. För det kanske fanns någon som BORDE ha åtalats, men polisen har av någon anledning beslutat sig för att släppa ärendet, sluta utreda ...

I detta fallet DA så är det lagt till kalla fall
Kalla fall är när de inte hittat någon skyldig/ledtrådar till brott och inte kan med säkerhet fastställa dödsorsak
Kalla fall är inte avslutade /nerlagda fall
Inkommer det uppgifter som kan leda till en utreding så öppnas utredningen
Senast redigerad av Anedin 2022-02-27 kl. 04:37.
Citera
2022-02-27, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
En bild på en skreva ger inte så mycket. Snarare så var det EXIF-datan som sparats i bilden som man utgick ifrån, och då är det en generell gps-punkt. Så man hade ett större, generellt område att utgå ifrån.

Varför måste han ha tänkt så långt? Hade du gjort det? Är du ens medveten om att dina tagna och borttagna bilder i din mobil, scanner, digitalkamera etc sparar gps-punkter i EXIF?

Jag vet att det går att återskapa bilder/filer m. m fr dator/mobiler och frågan är om polisen behövde göra det i detta fallet?
Jag har uppfattat det som att DA hade gogglat på Tyresta ( inget konstigt alls om man vill kolla löpspår) och att det låg kvar
alltså inget han dolde
Sen har jag läst här på sidan att DA hade fotat i området Tyresta
Men bild på skrevan och just på den platsen har jag inte sett någon uppgift om fr sökgruppen s sida då den var aktiv
Det blir mycket uppgifter som kan vara trådsanningar
Citera
2022-02-27, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
En bild på en skreva ger inte så mycket. Snarare så var det EXIF-datan som sparats i bilden som man utgick ifrån, och då är det en generell gps-punkt. Så man hade ett större, generellt område att utgå ifrån.

Varför måste han ha tänkt så långt? Hade du gjort det? Är du ens medveten om att dina tagna och borttagna bilder i din mobil, scanner, digitalkamera etc sparar gps-punkter i EXIF?

Om DA tog sitt liv och ville gömma / dölja sin handling/kropp i en bergsskreva
Så tror jag han var inteligent nog att även dölja /rensa nät/mobil
Han var yrkesmilitär och visste säkert hur man döljer spår om man inte vill bli hittad
Citera
2022-02-27, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Bara en tanke: att offret inte var hemlig agent men den han mötte var det? Eller bara vanlig kriminell - MCagent 😏

Eller någon han könde arbetskamrrat vön
gammal bekant som höll pp med nått kriminellt som DA kanske inte ville vara tyst om?
Citera
2022-02-27, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Förlåt men du stärker bara mitt argument, hans familj är inkapabel att uttrycka sig om att deras son skulle vara suicid. Bara för de finns familjer som går till psykologen eller inte, det är för att skapa förståelse att folk ibland inte fattar att deras barn eller partner vill sluta leva. Det är många i tråden som försöker motbevisa en solklar teknisk beskrivning med ett känsloargument att hans närstående måste ha anat att ville ta sitt liv. Och t.om drar det dom bevis för att han inte medvetet kunde gjort det.
Så du kanske ska ha ett faktiskt argument innan du kläcker ur dig något. Tror du också han blev kidnappad?

Solklar teknisk beskrivning, har du sett någon sån, har du sett utredningen?
Polisen kunde inte se något som styrker brott och polisen kunde inte heller se något som styrker på att det var ett självmord
Men du kanske vet mer ön vad polisen vet?
Citera
2022-02-27, 16:14
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Solklar teknisk beskrivning, har du sett någon sån, har du sett utredningen?
Polisen kunde inte se något som styrker brott och polisen kunde inte heller se något som styrker på att det var ett självmord
Men du kanske vet mer ön vad polisen vet?

Så du menar att han dog i en olycka eftersom de inte va ett brott enligt polisen?
Menar du att sprängning inte skett? Att bombgruppen är ett gäng skojare?
Citera
2022-02-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Så du menar att han dog i en olycka eftersom de inte va ett brott enligt polisen?
Menar du att sprängning inte skett? Att bombgruppen är ett gäng skojare?
Själklart ingen olycka
Att polisen inte har hittat något bevis till brott betyder inte att det inte kan vara ett brott

Bevis bevis bevis
Det enda som är säker fakta är att DA var sprängd
Och varför skulle bombgruppen vara ett gäng skojare?
Citera
2022-02-27, 20:30
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Själklart ingen olycka
Att polisen inte har hittat något bevis till brott betyder inte att det inte kan vara ett brott

Bevis bevis bevis
Det enda som är säker fakta är att DA var sprängd
Och varför skulle bombgruppen vara ett gäng skojare?

Förstår du att du beskriver en polisiär process som med all teknisk bevisning till hands dragit slutsatsen att en suicid sprängning skett? Men dom har fel, för att jag inte kan ge dig bevis?
Måste jag ha hans kropsdelar, telefon, självmordsbrev och bankktransaktioner? Newsfalsh, jag har inte tillgång till dessa.

Dom hade antagligen lagt mer resurser och utredning om de fanns oklarheter. Ingen indikation på självmord är givetvis i sig ett tecken på brott, men tro mig. Polisens och försvarets utredare är vana att utreda självmord likt mord.
Men kör du på, ett skolexempel i konspirationsteori.

Ta de mest sannolika med teknisk bevisning och ersätt med något extremt osannolikt och överdrivet. Han tvingades att spränga sig själv/någon sprängde han eller någon sprängde hans lik. Omständig att bestämma träff utan lämna något digitalt spår. Också att det att se ut som självmord medans man lever är också svårt. Den får du nog fundera lite på tror jag, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in