2022-02-26, 22:35
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Det kommer att ta flera år att lösa ett medlemskap i Nato.

För det första krävs ett starkt parlamentariskt stöd. Idag saknas det stödet i riksdagen.

Vidare krävs kraftigt ökade försvarsanslag.

Dessutom är Sverige helt beroende av Finland i Natofrågan. Av säkerhetspolitiska skäl är det inte sannolikt att Sverige blir medlem innan Finland.

Både vi och finland får inte för Putin.
Citera
2022-02-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Haha.Nej det tror inte jag heller. Men att räkna med att det finns sådana kontakter i Sverige idag efter två dagars krig är befängt.
Befängt? Klart man tar till all hjälp för att skydda sitt land, vi säger om det va fin familj det gällde och du vet att du inte klar det själv. Vad skulle du göra?
Citera
2022-02-26, 22:37
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Man är allt grovt IQ befriad om man tror att Sverige kommer bli invaderat av Ryssland.
Då tillhör man kulten och tomtarna som ropat "Ryssen kommer, ryssen kommer..." i typ 70 år.

Jo men det är lite annat nu när Putin tappat det fullständigt. Han har uppenbarligen drabbats av grov psykos, som sina förfäder Stalin och Lenin.
Citera
2022-02-26, 22:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Det kommer att ta flera år att lösa ett medlemskap i Nato.

För det första krävs ett starkt parlamentariskt stöd. Idag saknas det stödet i riksdagen.

Vidare krävs kraftigt ökade försvarsanslag.

Dessutom är Sverige helt beroende av Finland i Natofrågan. Av säkerhetspolitiska skäl är det inte sannolikt att Sverige blir medlem innan Finland.

Är inte så säker på det. Om vi ser samma truppsammandragningar vid Finlands gränser som skedde vid Ukraina kommer det bli ett snabbspår. S lär vända snabbt. SD lär nog säga ja av självbevarelsedrift. Ett snabbt riksdagsbeslut om nu inte grundlagen kräverminst en mandatperiod.
Citera
2022-02-26, 22:39
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jallavallhalla
Befängt? Klart man tar till all hjälp för att skydda sitt land, vi säger om det va fin familj det gällde och du vet att du inte klar det själv. Vad skulle du göra?

Menade bara att infrastrukturen för att börja organisera utländska krigare efter två dagar är mer eller mindre noll i det här läget.
Citera
2022-02-26, 22:40
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Man är allt grovt IQ befriad om man tror att Sverige kommer bli invaderat av Ryssland.
Då tillhör man kulten och tomtarna som ropat "Ryssen kommer, ryssen kommer..." i typ 70 år.

Nu har dock omvärldsläget förändrats en aning, eller vad tycker du själv?

Ryssland har attackerat ett grannland just p.g.a. att de inte var medlemmar i NATO.

Fråga dig själv varför Putin inte har gett sig på Estland, Lettland och Litauen? Därför att han vet att det skulle leda till att det regnar ner missiler över Ryssland. Därför att han vet att NATO har mer avancerade bombplan, en större flotta, bättre underrättelseinhämtning samt flera 100-tals minuteman III som står på standby för att omvandla hans Ryssland till en förbannad glaskrater.

Sanningen är denna: Putin ger sig på easy targets som är fair game för att utöka den ryska federationen. Sverige är ett land som är strategiskt bra att äga för att kontrollera Östersjön. Har Putin Östersjön har han isfria hamnar till den ryska flottan året runt.

Ryssland har redan flugit med drönare över bl.a. Sthlm och våra kärnkraftverk. Varför tror du? Tror du det är för att skrämmas? Så fungerar inte militära operationer. De har ett högre syfte, ett mål. Mer sannolikt är att man har velat "kolla spelplanen" inför en attack. Med det säger inte media eftersom det skulle leda till panik.
Senast redigerad av midvintermorker 2022-02-26 kl. 22:52.
Citera
2022-02-26, 22:42
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Skulle tro att Sverige gör gemensam sak med Finland. Går den ena med i NATO så gör den andra det. Samtidigt.
Citera
2022-02-26, 22:43
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Både vi och finland får inte för Putin.

Det kan gå fortare än man tror. Varför skulle vi inte göra det egentligen?
Citera
2022-02-26, 22:47
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Några har i tråden nämnt att Sverige har försvarsgarantier från EU, men det har vi väl egentligen inte?

EU skulle såklart stödja oss med pengar och materiel, men inte trupp?
Citera
2022-02-26, 22:51
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Några har i tråden nämnt att Sverige har försvarsgarantier från EU, men det har vi väl egentligen inte?

EU skulle såklart stödja oss med pengar och materiel, men inte trupp?

EU har inga muskler att backa upp oss militärt. NATO är vårt försvarsalternativ.
Citera
2022-02-26, 22:53
Medlem
4-4-2s avatar
Fy fan vad jag hatar Putin och hans jävla pissland. Om jag var ryss hade jag hängt mig själv. Det är noll jävla stolthet i att vara ryssjävel.

Gå med i Nato NU och skit i hoten.
Citera
2022-02-26, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Fy fan vad jag hatar Putin och hans jävla pissland. Om jag var ryss hade jag hängt mig själv. Det är noll jävla stolthet i att vara ryssjävel.

Gå med i Nato NU och skit i hoten.

Vad är NATO:s syfte då. Är det att peka på Ryssland och säga att vi vill utplåna er. Bästa sättet att utsätta sig för en risk är att kliva in där det finns risker. Du verkar vilja att Sverige ska ta steget in i krigsrummet.

Varför finns NATO, när inte WP längre finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in