2022-02-26, 21:28
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
haha okej

Du har noll koll

Det fungerar inte som du tror... Men jag förstår ditt resonemang det är logiskt för någon med noll kunskaper i ämnet

Så hur ligger det till?
Citera
2022-02-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Så hur ligger det till?

Det har inte skett någon större utveckling av atombomber sedan vätebomben uppfanns. Vi följer fortfarande samma naturlagar.

Dagens kärnvapen är mindre, de ligger oftast på 0,3-0,8 megaton då större bomber är rätt ineffektiva (pga inversa kvadratlagen).

Men det var inte ens vad vi diskuterade.... Vi diskuterade effekterna av ett kärnvapenkrig, hur hårt det slår mot mänskligheten, hur lång tid det tar för oss att återigen börja frodas osv.
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-02-26 kl. 21:38.
Citera
2022-02-26, 21:38
Medlem
Citat:
Dagens bomber är mycket starkare (100 till 1000 gånger starkare) än de över Hiroshima och nagasaki.
Varför tror du det?
Citera
2022-02-26, 21:47
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Varför tror du det?

Siffran blev för överdriven.

Det var kapprustning förra seklet om att bygga den största bomben.

Men det har nu gått lätt mer effektiva och mindre bomber som kan detonera med precision.
Citera
2022-02-26, 21:50
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Det har inte skett någon större utveckling av atombomber sedan vätebomben uppfanns. Vi följer fortfarande samma naturlagar.

Dagens kärnvapen är mindre, de ligger oftast på 0,3-0,8 megaton då större bomber är rätt ineffektiva (pga inversa kvadratlagen).

Men det var inte ens vad vi diskuterade.... Vi diskuterade effekterna av ett kärnvapenkrig, hur hårt det slår mot mänskligheten, hur lång tid det tar för oss att återigen börja frodas osv.

Att säga att ett globalt kärnvapenkrig inte slår ut mänskligheten är lite väl optimistiskt.

Men för att rädda planeten från den planetförstörande människan är det väl det som behövs.

Vi får hoppas att det stannar vid spekulation jär på forumet.
Jag har gärna fei i den här frågan och du får gärna ha rätt.
Citera
2022-02-26, 21:57
Medlem
Citat:
Så hur ligger det till?

Verkligheten är som sådan att kärnvapen har utvecklats till att bli mindre, lättare och med lägre sprängkraft. En modern kärnvapenstridsspets som ex. amerikanska W76, W87 och W88 väger några hundra kg och är på ca. 300-500kt. Det är dessa som sitter i USA:s Trident och Minuteman robotar.

Moderna ICBM och SLBM har väldigt låg CEP på 200 m eller mindre vilket gör att man inte behöver en jättebomb för att slå ut ett visst mål som förr i tiden då man helt enkelt behövde räkna med att man skulle missa önskat mål ganska ordentligt. Därtill så är modern ICBM och SLBM utvecklade att kunna bära fler än stridsspets. Att använda fler mindre stridsspetsar är helt enkelt betydligt effektivare än få stora.

Framförallt så förfogar man över betydligt färre kärnvapen idag. Ex. USA hade som mest över 30 000 kärnvapen, idag har man 3750 st.

Under årens lopp så har över 2000 kärnvapen sprängts, huvudsakligen provsprängningar.
Citera
2022-02-26, 21:58
Medlem
Citat:
Att säga att ett globalt kärnvapenkrig inte slår ut mänskligheten är lite väl optimistiskt.

Men för att rädda planeten från den planetförstörande människan är det väl det som behövs.

Vi får hoppas att det stannar vid spekulation jär på forumet.
Jag har gärna fei i den här frågan och du får gärna ha rätt.

Snyggt försök att vrida diskussionen.

Fakta är att du kom med felaktiga påståenden kring kärnvapen.. Och jag förklarade att du hade fel.

Man har inte alltid rätt...
Citera
2022-02-26, 21:59
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
USA har ju använt moabs mother of all bombs utan egentlig kritik så..
Nej det har dom inte?
Citera
2022-02-26, 22:00
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nej även om han är illa, så han är fortfarande långt ifrån lika hemsk som Greta Thunberg och Gudrun schyman etc. Sedan är han väl inte direkt värre än Zelensky som skickar civila män ifrån sitt egna land till sin död emot deras vilja för försvara hans ego. Jag står inte på Putins sida, men han är faktiskt inte direkt värre än våra egna ledare, de är alla makt- och kontrollgiriga människor.
Inte direkt värre? Han har med en inkomst från sitt ämbete på ca 1miljon SEK om året kunna bygga upp en förmögenhet på 0,5-2 biljoner SEK beroende på källa. Där talar vi om korruption.
Viss skillnad på svenska politiker som kanske får en styrelsepost i Swedbank efter avslutad politisk karriär.
Citera
2022-02-26, 22:02
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av FriaLandetTibet
??!? Det är ju kackerlackan Putin som beordrat unga ryssar rakt in i dödens käftar?

Nej, Zelensky tvingar civila män att kriga emot deras vilja, och han hyllas som en hjälte, det är sjukt. Jag säger inte att Putin är något helgon precis, för de är båda low life.

Citat:
Beror nog på att Putin inte heller är någon militärexpert.

Möjligt att han och alla rysslands generaler inte är några militärexperter, eller så vill de hålla nere de civila dödsantalen och göra en mjuk invasion? För annars får någon kunnig gärna varför man går in med marktrupper i stor omfattning innan man kontrollera luften? I synnerhet då det är deras grannland och man har stationer runt om nästan hela ukraina. För jag köper inte riktigt att alla i ryssland inte kan något om militärstrategier.
Citera
2022-02-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
USA har ju använt moabs mother of all bombs utan egentlig kritik så..
I bergen gränsen afgan Pakistan för att förstör tunnlar för islamister.
Viss skillnad kanske.
Putin är psykiskt störd. trodde inte han skulle starta krig. Nu tror jag han gör det som krävs för att göra slut på allt
Citera
2022-02-26, 22:12
Medlem
Vapnet det gäller:

https://www.thesun.co.uk/news/177794...gn=sharebaramp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in