2022-02-25, 13:10
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Subben kommer ge samma effekt då du är över takeffekt nivån i blodet ändå så de är då inga problem, sen så förstår jag att man inte vill lukta skit ur käften hela tiden, låter förjävligt.

Och det låter bra att testa med en folköl, och jag håller med dig man vill kunna ta en öl eller två när man känner för det, så länge man håller det till en stabil nivå och inte dricker allt för ofta.

Ha det gött med svärföräldrarna!

"Då jag är över takeffekt nivå i blodet" vad menar du med det? Jag lär ju inte märka nån skillnad dom första dagarna men sen kommer jag garanterat att känna av att jag har fått sänkt dos.

Jag drack förövrigt en 3,5% öl till lunchen nu och jag märkte ingenting Så då kan man nog ta en kall tjeckisk lager till maten ikväll
Citera
2022-02-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
"Då jag är över takeffekt nivå i blodet" vad menar du med det? Jag lär ju inte märka nån skillnad dom första dagarna men sen kommer jag garanterat att känna av att jag har fått sänkt dos.

Jag drack förövrigt en 3,5% öl till lunchen nu och jag märkte ingenting Så då kan man nog ta en kall tjeckisk lager till maten ikväll
Över 4-4.5mg koncentrerat buprenorfin i blodet så är dina opioid receptorer helt täckta vilket betyder att t.ex. du skulle kunna skippa en hel dag utan att märka av det, samt så kan du ju t.ex. ta 100mg sub utan att du får någon mer effekt utav det, så du lär inte märka av sänkningen om du inte har väldigt snabb metabolism av droger!

Och fan va gött att du kunde dra i dig en bärs, ta det lungt med svärföräldrarna bara så det inte blir kaskadspya om det blir mycket alkohol!
Citera
2022-02-25, 18:02
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Över 4-4.5mg koncentrerat buprenorfin i blodet så är dina opioid receptorer helt täckta vilket betyder att t.ex. du skulle kunna skippa en hel dag utan att märka av det, samt så kan du ju t.ex. ta 100mg sub utan att du får någon mer effekt utav det, så du lär inte märka av sänkningen om du inte har väldigt snabb metabolism av droger!

Och fan va gött att du kunde dra i dig en bärs, ta det lungt med svärföräldrarna bara så det inte blir kaskadspya om det blir mycket alkohol!

Har du nån källa på det där? Jag upplever mycket bättre effekt när jag har tagit 20-22 mg än 16 mg.

Hehe jofan ska ta det lugnt. Har just sänkt en starköl så det verkar vara lugnt att dricka
Citera
2022-02-25, 23:14
Medlem
Citat:
Har du nån källa på det där? Jag upplever mycket bättre effekt när jag har tagit 20-22 mg än 16 mg.

Hehe jofan ska ta det lugnt. Har just sänkt en starköl så det verkar vara lugnt att dricka
Orkar inte leta fram källa på det just nu ska sova, men varför du fick bättre effekt är för att du förmodligen är en av dom som metaboliserar droger snabbt då, med tanke på att biotillgängligheten är 30% under tungan så blir 16*0.3=4.3mg det du får ut i blodet, men om din egen halveringstid på subben är lägre än 24h så behöver du såklart 20+mg för att stå dig ett helt dygn, så då lär du märka skillnaden mellan 12 och 16, ber on ursäkt för det tänktr bara på medelvärdet på halveringstiden! (medel är 37h men varierar från person till person mellan 12 till 73h har jag för mig)
Citera
2022-02-26, 09:04
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Orkar inte leta fram källa på det just nu ska sova, men varför du fick bättre effekt är för att du förmodligen är en av dom som metaboliserar droger snabbt då, med tanke på att biotillgängligheten är 30% under tungan så blir 16*0.3=4.3mg det du får ut i blodet, men om din egen halveringstid på subben är lägre än 24h så behöver du såklart 20+mg för att stå dig ett helt dygn, så då lär du märka skillnaden mellan 12 och 16, ber on ursäkt för det tänktr bara på medelvärdet på halveringstiden! (medel är 37h men varierar från person till person mellan 12 till 73h har jag för mig)

Jag är en av dom som har snabb metabolism känner att jag behöver fylla på redan framåt kvällen.
Citera
2022-02-26, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Jag är en av dom som har snabb metabolism känner att jag behöver fylla på redan framåt kvällen.
Låter tråkigt, är tyvärr en av dom i erat lag som har runt 12-15h halveringstid och därför kan det vara en bra idé att dela upp dosen, alternativt köra 12mg morgon 4mg kväll om man tex står på 16mg.

Jag går dock personligen på oxy depot och inte sub längre, det var länge sen jag senast gick på sub.

Om man har allt för snabb metabolism och 24mg inte är nog så skulle jag rekommendera att gå över på metadon och be om delad dos, dock så kommer det oftast med mer bieffekter.
Citera
2022-02-26, 13:36
Medlem
KringExs avatar
Citat:

Buprenorfin har aldrig sådan kort halveringstid som 12 timmar när det intas sublingualt. 20 timmar och uppåt ligger det på enligt alla källor som jag har kollat på. Har du andra uppgifter?
Citera
2022-02-26, 14:00
Medlem
Citat:
Ja detr klart att det är en av anledningarna också. Jag ska t ex ikväll på middag hos mina svärföräldrar och då vill jag kunna ta en öl till maten.
Jag ska testa dricka en folköl i eftermiddag och se hur jag reagerar, om jag kan ta en öl till middagen ikväll. Jag ska uppdatera dig om någon timme

Jag vill kunna ta en öl eller två när jag känner för det. Sen att jag fick andedräkt som en död människa gjorde det inte svårare att avbryta det. Jag blev istället dos sänkt ett tag framåt. Från 16 mg till 12 mg
Varför fick du antabus från första början, läkaren eller din önskan?

Jag har svårt att köpa argumentet "jag vill kunna ta en öl eller två", när man precis har börjat med en medicin för att inte kunna dricka alkohol plus går i ett program för att få hjälp med missbruk.

Är verkligen känslan av "en öl eller två" så fet att det är värt att riskera fucka up?
Citera
2022-02-26, 14:38
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Har också läst flera ggr att 4mg är ”taket”, och om jag inte minns fel har det länkats i tråden tidigare. Testa sök här så kanske du hittar det?
Citera
2022-02-26, 16:09
Medlem
Citat:
Buprenorfin har aldrig sådan kort halveringstid som 12 timmar när det intas sublingualt. 20 timmar och uppåt ligger det på enligt alla källor som jag har kollat på. Har du andra uppgifter?
Citat:
The overall mean elimination half-life of buprenorphine in plasma ranges from 31 to 42 hours, although the levels are very low 10 hours after dosing (majority of AUC of buprenorphine is captured within 10 hours), indicating that the effective half-life may be shorter.

https://go.drugbank.com/drugs/DB00921

Nån annan källa jag har fått det ifrån men jag orkar inte leta upp den.
Citera
2022-02-26, 16:22
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Varför fick du antabus från första början, läkaren eller din önskan?

Jag har svårt att köpa argumentet "jag vill kunna ta en öl eller två", när man precis har börjat med en medicin för att inte kunna dricka alkohol plus går i ett program för att få hjälp med missbruk.

Är verkligen känslan av "en öl eller två" så fet att det är värt att riskera fucka up?

Dom tyckte att jag hade haft lite hög alkoholkonsumtion för några veckor sedan, vilket var sant. Jag drack lite väl mycket under några veckor men jag gör inte det längre. Dom frågade om jag ville testa Antabus och jag gav det en chans men jag stod inte ut med att ha liklukt i munnen, när jag dessutom inte dricker mkt längre.
Så jag blir blev dossänkt 4 mg men hellre det än att äta Antabus. Dom ska istället ta alkoholstickor och ta blodprover för att kolla min alkoholkonsumtion och när dom anser att jag inte dricker för mkt (vilket kommer att bli ganska snart) så får jag min vanliga dos igen.
Citera
2022-02-26, 20:18
Medlem
Citat:
Dom tyckte att jag hade haft lite hög alkoholkonsumtion för några veckor sedan, vilket var sant. Jag drack lite väl mycket under några veckor men jag gör inte det längre. Dom frågade om jag ville testa Antabus och jag gav det en chans men jag stod inte ut med att ha liklukt i munnen, när jag dessutom inte dricker mkt längre.
Så jag blir blev dossänkt 4 mg men hellre det än att äta Antabus. Dom ska istället ta alkoholstickor och ta blodprover för att kolla min alkoholkonsumtion och när dom anser att jag inte dricker för mkt (vilket kommer att bli ganska snart) så får jag min vanliga dos igen.
Okej, jag förstår. Bra att du står för att du hade hög alkoholkonsumtion tidigare. Jag hoppas att du har koll på vad du gör så det inte spårar ur för dig igen. Drack du problematiskt innan du gick med i LARO också?

Jag drack mkt för typ 10 år sedan, men sen jag började med opi så slutade jag ganska direkt med alkoholen. Min största rädsla är inte att bli beroende av alkoholen, men att jag kan ta dumma beslut och fixa fram tyngre droger.

Jag hoppas det håller för dig, att inte blir mer än en öl eller två. Om du kommer på dig själv med att tänka "fan vad skönt det vore med en riktigt karatefylla i helgen nu när jag ändå inte tar antabus längre" så borde du berätta för någon att du tänker så.

Vill inte vara jobbig eller dryg, upplever en igenkänning i mycket av dina resonemang och vill bara försöka hjälpa till
Senast redigerad av Coolt-nick 2022-02-26 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in