2022-02-26, 15:26
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Hur länge räcker dina förnödenheter där bakom folien?

Fast jag går ju ut igen när strålningen lugnar ner sig lite...
Citera
2022-02-26, 15:47
Medlem
Citat:
Det radioaktiva nedfallet kommer vara ett dödligt hot mot allt liv på planeten även utan en atomvinter.

ERGO: Ett kärnvapenkrig kommer att innebära slutet för denna världen och därmed för mänskligheten.
Inte fan är det nyttigt men jag tror det kommer vara bergränsat till de mål som bombas. Dagens bomber är mycket renare än för 60 år sedan.
Citera
2022-02-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det har de inte, men kärnvapenkrig behöver inte betyda att alla atombomber används. Tvärtom är troligare, och enligt mig är det mest troligt att det blir väldigt få sprängda.
Jag hoppas innerligen att du har rätt men vågar inte lita till dessa uppgifter.

Missförstå mig inte; Jag är inte rädd för att dö men att stora delar av mänskligheten kan komma att gå under gör mig rädd.
Citera
2022-02-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Fast jag går ju ut igen när strålningen lugnar ner sig lite...
Det tar ju några decennier. Jag hoppas du har mat för 30+ år.

Sedan finns det ju ingen infra utanför din folie utan du får börja om från stenåldern, när du väl vågar dig ut.
Citera
2022-02-26, 16:16
Medlem
Citat:
Putin hotar att använda kärnvapen i samband med den offensiv han har inlett mot Ukraina.

Om detta sker kommer NATO att svara med samma mynt.

Vid en total kärnvapenkonfrontation kommer USA, Västeuropa och Ryssland att bli mål för kärnvapnen.

Detta innebär att en stor del (90-95 procent av jordens befolkning) att dö direkt och resterande procenten dö en smärtsam och långsam död i efterdyningarna av kärnvapendetonationerna.

Diskussionsunderlag: Hur troligt är ett sådant scenario?

Nej de flesta kommer överleva. Det finns inte på långa vägar tillräckligt med atombomber för att döda de flesta människor.
Citera
2022-02-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej de flesta kommer överleva. Det finns inte på långa vägar tillräckligt med atombomber för att döda de flesta människor.
Det finns 6225 kärnvapenspetsar hos Ryssland och USA tillsammans.

Det är tillräckligt för att lägga hela västvärlden och USA i grus. Även Stockholm kommer att bli en radioaktiv krater.

EDIT: Var och en av dessa 6225 stridsspetsar är minst 100 gånger kraftigare än Hiroshimabomben.
Citera
2022-02-26, 16:22
Medlem
Kan kan det, men det är inte vidare troligt.

Även om putin avfyra kärnvapen emot ukraina, så betyder det inte så mkt såvida det inte får nato att blanda sig i kriget och svara med samma medel, vilket inte är troligt. Men även det sker så är vägen lång till att mänskligheten ska vara hotad.

Det finns en putteliten chans att putin använder sig av kärnvapen om kriget går dåligt, men västvärlden lär inte svara med mer än ytterligare sanktioner etc.

Det krävs en närmast självmordsbenägen ledare med en massa kärnvapen i sin arsenal för det ska bli verklighet. Om Putin vill starta ett kärnvapenkrig så bör han attackera usa med kärnvapen.
Citera
2022-02-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kan kan det, men det är inte vidare troligt.

Även om putin avfyra kärnvapen emot ukraina, så betyder det inte så mkt såvida det inte får nato att blanda sig i kriget och svara med samma medel, vilket inte är troligt. Men även det sker så är vägen lång till att mänskligheten ska vara hotad.

Det finns en putteliten chans att putin använder sig av kärnvapen om kriget går dåligt, men västvärlden lär inte svara med mer än ytterligare sanktioner etc.

Det krävs en närmast självmordsbenägen ledare med en massa kärnvapen i sin arsenal för det ska bli verklighet. Om Putin vill starta ett kärnvapenkrig så bör han attackera usa med kärnvapen.
Det (av mig) fetade.

Ja det ligger i farans riktning. Men det innebär att NATO kommer att vedergälla och lägga Ryssland i grus.
Citera
2022-02-26, 16:29
Medlem
Citat:
Jag hoppas innerligen att du har rätt men vågar inte lita till dessa uppgifter.

Missförstå mig inte; Jag är inte rädd för att dö men att stora delar av mänskligheten kan komma att gå under gör mig rädd.

Jag är i sådana fall mer rädd för att vara en av de överlevande efter bomberna i efterdyningarna, det lär vara ett hemskt liv. Då är det bättre om man dör direkt. Om hela mänsklighet dör eller inte bör inte spela någon roll för dig, världen dör för dig då du dör hursomhelst.

Men detta är bara fantasier, det kommer inte bli något kärnvapenkrig där de avfyra alla sina kärnvapen hej vilt.
Citera
2022-02-26, 16:31
Medlem
Citat:
Jag är i sådana fall mer rädd för att vara en av de överlevande efter bomberna i efterdyningarna, det lär vara ett hemskt liv. Då är det bättre om man dör direkt. Om hela mänsklighet dör eller inte bör inte spela någon roll för dig, världen dör för dig då du dör hursomhelst.

Men detta är bara fantasier, det kommer inte bli något kärnvapenkrig där de avfyra alla sina kärnvapen hej vilt.
Ja det där har du alldeles rätt i.

Jag hoppas alltså innerligt att du har rätt i din sista mening.
Citera
2022-02-26, 16:34
Medlem
Citat:
Det (av mig) fetade.

Ja det ligger i farans riktning. Men det innebär att NATO kommer att vedergälla och lägga Ryssland i grus.

Ja precis, det krävs en självmordsbenägen ledare för vi ska få ett fullskaligt kärnvapenkrig, och det mest effektiva sättet att få det är att attackera usa med kärnvapen, för då lär man få sitt kärnvapenkrig. Men putin är inte självmordsbenägen, och inte är Xi det heller, så vi kommer inte få se något fullskaligt kärnvapenkrig någon gång snart om ens någonsin. Det utesluter inte att kärnvapen kommer att användas, men då främst emot länder som inte har kärnvapen själva.
Citera
2022-02-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ja precis, det krävs en självmordsbenägen ledare för vi ska få ett fullskaligt kärnvapenkrig, och det mest effektiva sättet att få det är att attackera usa med kärnvapen, för då lär man få sitt kärnvapenkrig. Men putin är inte självmordsbenägen, och inte är Xi det heller, så vi kommer inte få se något fullskaligt kärnvapenkrig någon gång snart om ens någonsin. Det utesluter inte att kärnvapen kommer att användas, men då främst emot länder som inte har kärnvapen själva.
Jag hoppas verkligen att du har rätt och att vi slipper ett totalt kärnvapenkrig.

Det som är litet ruskigt är det faktum att Putin verkar så oberäknelig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in