2022-02-26, 09:39
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
En hyfsad gissning och bättre än något jag kan komma på här och nu!
Zelensky.... Jag undrar när det gäller honom..... Han har förefallit ganska reko från början. Han VILLE implementera Minskavtalet. Vad hände? Fick ett samtal från Washington? Han är ju bl.a. skådespelare och en bra sådan. Känns som att han spelar olika roller hela tiden! Först, "schyssta grabben" från Donbass, opartisk, kul snubbe osv. Sen spelade han tuff på ett väldigt korkat sätt. (Hot tip! Säg inte till Putin att du tänker ha fientliga kärnvapen i ett grannland.... ÄVEN om du bara snackar skit...! ) Nu spelar han heroisk ledare i ett invaderat land "Jag är här! Jag överger inte" osv.... På något sätt känns det som han spelar...!

Men det kännns väl sannolikt att han återfinns i valfritt västeuropeiskt land, eller USA om en vecka. Önskar honom inget illa!
Jag tror han hade för avsikt att försöka, men "något" hände... Sannolikt något CIA-relaterat.

Jag vill absolut respektera dessa pro-väst ukrainskfanatiker i Lvov osv... eller på andra platser i Ukraina. "Nazist" tramset struntar jag personligen i. Det är till största delen Hollywood-nazism och ett slags tonårstrots mot sovjetiska värderingar. Orkar inte hetsa upp mig om någon som springer omkring med en hakkorsfana.
Det finns människor med osmakliga åsikter även i Ryska federationen.

Västra Ukraina ska inte behöva dras mot sin vilja in i den ryska sfären! Det är därför jag lutar åt tvåstatslösnigen som det schysstaste för alla.
De som vill västerut får då en reell chans och kan bli EU medlemmar om 5-10 år. De kan förbjuda ryskan osv och göra vad tusan de vill.

Södra - östra Ukraina kan bli den neutrala bufferstat som Ryssland vill ha och man kan hantera språkfrågan som Finland eller Canada gör, så att det inte blir någon press att varken tala ukraina eller ryska - utan man kan bestämma den saken själv. (Det är ganska löjligt - för språken är ganska lika och många talar en blandning och byter mycket fram och tillbaka).

Det blir fortfarande två 20-miljoners länder, men Väst Ukraina är plötsligt inte längre förs stort, slaviskt eller östligt för EU, utan har en reell möjlighet till medlemskap.
Övriga får också sina behov tillgodosedda och kan spira i den ryska Eurasiska familjen och under förutsättningar, kultur och värderingar som man är bekväma med.

Behåller man Ukraina med nuvarande 50-50 demografi och gränser så kommer teatern med en revolution och dans än mot öst, än mot väst - fortsätta i det oändliga medan befolkingen far illa.
Ett bättre förslag är att hacka upp Ryssland i en mängd småstater efter alla etniciteter man hyser. Dagestan osv.

Ryssland kommer ju framöver att vara så extremt hatat i stora delar av världen att det kanske är bättre för den vanlige ryssen som vill leva i fred att leva i en mindre delrepublik med förnuftiga ledare som inte har feberstinna drömmar om ett ryskt imperium.

Exempelvis finns det många spansktalande länder som överlever som nationer.
De har inget behov av att inkorporera mindre regioner/minoriteter med spansktalande och invaderar heller inte grannationer efter gammal groll om gränser som förlorades för över hundra år sen.
Citera
Medlem
Tycker Zelensky är lite märklig som ringer runt och verkar vilja bli lovad att få gå med i EU och NATO. Som att det vore rätt tid att diskutera det just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Lägg av han är ju för faaan inte en tillfångatagen rysk soldat, ren jävla hittepå video.

Det är han visst. Sluta förneka sanningen. Och sluta ljug.
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Ryssarna verkar vara rätt kassa på anfallskrig. Tänker på Finland under ww2, Afganistan, Sverige år 1700 och nu Ukraina. Man förlorade även ett krig mot Japan i början av 1900-talet men det är väl lite oklart om det var ett anfallskrig.

Försvara sig däremot det kan dem. Karl XII, Napoleon och Hitler.
Citera
2022-02-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Sverige har både Patriot 103 och gamla robot 90.
Ryssland kan ju prova att flyga över Gotland så får vi se hur det går.

Asså helt ärligt svar som dessa är ju bra. Har Sverige över 10 000 sådana missiler? Eller snackar vi om typ Max 50 stycken? Saken är den att Ryssland kan och kommer med en massiv hord.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Man kan ju tänka sig att moralen bland ryska soldaterna inte är den högsta efter ha varit på "övning" i månader iväg från familjen och käkat fältmat och sovit i tält.

Sedan blir man beordrad att attackar ett brodersland, brist på mat och sömn.

Verkar ju också som att det gått lite i stå med framryckningen. Använder ryska federationens armé "humörhöjare", eller måste personalen sova ibland?
Citera
Medlem
letspanics avatar
Verkar finnas lite förnuft kvar i Ryssland.

Rysk ledamot i duman: Kriget måste stoppas omedelbart

Mikhail Matveev, som är ersättare i ryska duman, kräver att kriget i Ukraina bör stoppas omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Europeiska bröder. Fyfan du lever i en fantasivärld.
Du tror att pappa putte ska komma och rädda dig från dig själv, vem fan lever i en fantasivärld egentligen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det verkar som om Ryssland har underskattat behovet av resurser till sin armé. Det skulle ju gå på en dag. Nu sitter många ryssar fast i Ukraina utan mat och med för lite bränsle.

Vilken överraskning 😂
Varför är jag inte förvånad?
Så sorgligt land. De kan inte ens sköta sitt eget land, invaderar ett annat land och kör fast i leran direkt...
Knappast första gången..
Vänta tills cigaretterna tar slut ...
Då blir det myteri.
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är han visst. Sluta förneka sanningen. Och sluta ljug.

Jaha du, tro du på det din pajas.
Citera
2022-02-26, 09:41
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Du verkar tro att detta är en lekstuga. Övningar håller man inte i månader. Bort från din fantasivärld.

Det är nog du som inte förstår. Vad tror du själv skulle vara syftet med ”övningen”? Tänk ett steg till och utanför boxen.
Citera
2022-02-26, 09:41
Medlem
Cameltotems avatar
Putin har ju ändå planerat detta i 10 år.

Hur mycket tror ni han hade räknat med?

Svårt att veta vad som är propaganda hur illa Ryssland har det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in