Citat:

Ursprungligen postat av 
rotesau

Jag har en känsla av att Putin och Kreml investerat alltför mycket inför, i detta avancemang.
Med inför, menar jag att man hotat till höger & vänster med helt extrema krav, och jag tror faktiskt inte man kunnat förutspå att Väst skulle stötta Ukraina så här mycket.
Man verkar snarare i en slags enfald trott att man fortfarande är en supermakt med totalt inflytande över omvärlden.
Det är också detta som är farligt nu, då kanske Kreml blir tagna på sängen av att Ukraina har ett så globalt stöd och att rädslan för ryssen faktiskt inte gör sig gällande.
Farligt, då Putin har sina kärnvapen, samt han har fortfarande en majoritet av sina militära förmågor stående avvaktande.
Det känns till viss del som att Kreml vill testa hela världen med detta, men iom det också vara beredda på att agera mot hela världen.
Det är ju i princip vad man själva sagt från Kreml.

Tack för vettig analys. Den ryska självbilden frontalkrockar med verkligheten. Ja Putin är nog förvånad. Han tänkte absolut inte kriga mot hela Västvärlden, men han är beredd att löpa linan ut och har fingret på knappen.. det är i princip vad han sagt.
Vad kärnvapendetonationer betyder för grannländena (och även Sverige) vet vi ju .. det är inte bara Ukraina som skadas, om Ryssland spränger där.
Ryssland skadas också... 
Amerikanerna skulle aldrig fällt sina atombomber om de krigat mot Mexico....
Nu har Frankrike och Polen skickat vapen till Ukraina.
Är det fler länder som beväpnar Ukraina? Har du koll?