2022-02-26, 07:57
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nockjalla
Rätt säker att Putin har bättre livvakter är den sandlöparen.
Inga Spetsnaz, kan vi anta.
Citera
2022-02-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Om ukrainarna fightas blir det svårt för ryssen. Det visar alla stadskrig sedan stalingrad. Nu senast stadskriget i syrien där skäggiga gubbar med toyotabilar lyckades stå stånd länge. Trots en fiende med överlägsna vapen.

O.m ryssarna börjar bli kanonat i kiev kommer deras moral tyna helt. De undrar varför i helvete skall jag dö av en molotov i huvudet.

Finns inga effektiva vapen för att vinna stads o gatustrid om man inte börjar ta till olagliga vapen

NATO pumpar ju in vapen? Och lär erbjuda fantastisk u underrättelsetjänst av exakt var Ryssarna befinner sig.

RBS 70 samt moderna granatgevär kommer man långt med.kommer man långt med. Andra IL76 som fick bits i gräset inatt. Med lite tur blev det över 100 ryssar till som får åka hem i säck där
Citera
2022-02-26, 07:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Är helt fascinerad av hur dåligt organiserad ryssarnas invasion verkar vara. Gång på gång har ukrainarna slagit ut konvojer med militärfordon som bara rullat på längs vanliga motorvägar.

Vad var planen liksom? Man får lite grann intrycket att ryssarna inte hade räknat med motstånd. Tror att detta kommer att bli rätt utdraget och enormt blodigt. Det kommer också bli slutet för Putin. Kan verkligen inte förstå vad han trodde han skulle vinna på en invasion av detta slag.
Problemet är att Putin knappast kommer ge sig. Hans enda sätt att komma ur detta är ju att vinna kriget. Oavsett hur det ser ut. Det kan bli blodigt. Och nej ..ukrainarna har inte en chans att stå emot i längden själva.
Citera
2022-02-26, 07:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Det här var helt oväntat - även för ryska politiska kommentatorer och ryska statsvetare.
Så - JA jag hade fel! Jag ska förklara bakgrunden för dig och andra som orkar läsa.

Jag förstod när civila evakuerades från Donbass till Ryssland att något större skulle hända - men jag trodde det var att RYssland skulle gå in i "folkrepublikerna och kanske en bit till - för att kunna skydda dem - enligt mönster från 3 liknande utbrytarrepubliker som skyddas av Ryssland.

Jag är inte nödvändigtvis ledsen, för jag tror att det här kommer utfalla till Ukrainas fördel i långa loppet. Men att folk dött är fruktansvärt! Nu har vi ett nytt Kallt Krig med råge och det passar mig personligen mycket dåligt!

MEN - Vad du och de flesta här inte vet:
En mycket stor del av ryssar har släkt i Ukraina och vice versa. Ryssland bryr sig om Ukraina på ett HELT annat sätt än Soros, Washington eller Bryssel. Ryssar vill se ett rikt, tryggt Ukraina där deras släkt och vänner kan leva i trygghet. Ryska folket skulle ALDRIG i dagsläget finna sig i dålig behandling av ukrainare - det är en principsak - då mann ser dem som samma folk, eller mycket nära brödrafolk (frågan är lite luddig).

Likaså jobbar miljoner ukrainare i Ryssland osv. Länderna är betydligt mer insyltade med varandra än t.ex. Sverige och FInland eller Sverige och Norge. Språkskillnaden är jämförbar med svenska/danska - fast alla i hela Ukraina kan utan några problem alls byta till ryska när som helst, eller föredrar ryska från början. En del kan inte ukrainska.
USA och EU har GRUNDLURAT och utnyttjat Ukraina i 20 år - minst. För sina egna egoistiska syften. De ska få pengar osv - om de går USAs ärenden i Europa. Inget har levererats - det lilla som kommit har försvunnit i korruption.

Jag har jobbat i Ukraina, inom IT. Jag gillar landet och folket! Det var nedlusat med amerikanska konsulter från PWC ovh liknande. Betalda av absurda hjälpprogram som inte hjälpte någon alls utom amerikanska storföretag.- men helt utan kompetens!

Ukrainarna trodde att de skulle bli medlemmar i EU och bli rika om de gick med på allt som EU / USA önskade... De förstod inte (de flesta) att de utnttjades som billigt outsourcing land och till stor del inte själva fick behålla vinsterna från sitt arbete - i mitt projekt t.ex.
Nu ser man hur övergivna de är av Västvärlden - när det gäller! Ingen är beredd att militärt försvara Ukraina!

10 falska vänner är värre än en sann vän!
Ryssland kommer att vara en sann vän till dem. Det är deras broderland och bägge befolkningarna är djupt insyltade med varandra. Massor av ryssar är gifta med ukrainare, ha halva släkten i det andra landet osv. Ryska opinionen tillåter inte att Ukraina skulle behandlas dåligt i långa loppet. Folk har släkt och vänner i Ukraina.
Ryssland har varit en sann vän till både Vitryssland, Kazakhstan och många andra. En del ukrainare kommer naturligtvis aldrig förlåta Ryssland för invasionen - så klart! Västra delen! Och det förstår jag absolut. Klart man blir förbannad om ens land blir invaderat av någon man inte gillar. (Detta är inte riktigt fallet i varken västra eller södra Ukraina - där folk har en luddig sovjetisk-rysk-ukrainsk identitet. Etniskt finns det gott om judar, greker och andra som är rysktalande... Samt rysk-ukrainare som är rysktalande.)
För att människorna som bor i dagens Ukraina ska få det bättre och leva i ett land där folk kan komma överens och dra åt samma håll:
Jag tycker som många ukrainare, att det bästa kan vara att splittra landet i två delar, eller minska storleken.
Det som blir kvar - västra och norra delen är då det "riktiga" Ukraina . (Ukraina betyder "gränsland - på ryska). Gräns mot Europa... )
EU kan inte släppa in Ukraina i nuvarande storlek. Även om det mötte de ekonomiska och diplomatiska kraven (vilket det inte gör) så är det för stort. för slaviskt - Tyskland ovh Frankrike kommer aldrig släppa in det. Ukraina skulle förkjuta fokus österut - vilket inga ledande medlemmar vill

Men ett LITET Ukraina skulle släppas in i EU. Östra delen och eventuellt södra, kan då bli självständiga som "Öst Ukraina" eller liknande - och bli del av Ryssland eller ett självständigt neutralt rysktalande eller tvåspråkigt land. - vilket skulle uppskattas av befolkningen där.. Detta löser då Rysslands problem med NATO vid deras gräns. Båda länderna skulle ha över 20 miljoner invånare var - så det är absolut inget pluttland även om det splittrades.

I Ukraina som det ser ut idag - så drar ena halvan av landet österut och andra västerut! Och detta utyttjas av stormakterna för cyniska syften. Cykeln av revolutioner kan fortsätta för evigt annars - och förhindra välstånd..
Jepp, och efter så många har frågat mig så sammanfattar denna analytikern det bättre än vad jag kan:
I’m surprised both of the size of the operation and the type of operation. While I did expect standoff destruction of the nazi units and considered the possibility of standoff destruction of Ukrainian military assets I did not expect to see troops on the ground other than a few Spetsnaz. The operation is much, much more than I expected. Putin & Co surprised me too.
https://patrickarmstrong.ca/

Jag tror väldigt få räknade med en så omfattande operation. Inte ens i Washington heller faktiskt även om de länge talade om en invasion på alla fronter.

Man kanske skulle lyssna lite bättre på vad Putin faktiskt säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Varför tjatar Putin hela tiden om att ledningen för Ukraina är Nazister? Han har fått dille på det . Nazisten är ju fan han själv

Efter 2014 så härjade de höger extrema fritt i Ukraina. Precis som i Sverige om det skulle bli revolution så skulle de högerextrema försöka ta makten, det skulle vara svårt att se skillnad på dom utifrån. Har ingen aning om den Ukrainska Presidenten är nazist, med Putin kör väl stenhårt på den idén, han ser ju sig själv som ett offer.
Citera
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Ukraina har inte mött något motstånd ännu.

Dom beväpnar civila med jaktpuffror och molotovs. Fan lägg ner nu
Citera
Medlem
Om Rysslands sovjetiska skrot inte lyckas besegra dom Ukrainska trupperna. Tror ni Putin kommer våga skicka in sina mer moderna militärfordon eller tror ni han kommer ge sig?
Citera
2022-02-26, 08:00
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Efter 2014 så härjade de höger extrema fritt i Ukraina. Precis som i Sverige om det skulle bli revolution så skulle de högerextrema försöka ta makten, det skulle vara svårt att se skillnad på dom utifrån. Har ingen aning om den Ukrainska Presidenten är nazist, med Putin kör väl stenhårt på den idén, han ser ju sig själv som ett offer.

Jo, han är säkert både jude och nazist.
Citera
2022-02-26, 08:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Om det här var en invasion så hade du sett ryska fallskärmsjägare och ryskt pansar i Kiev. Invasion betyder att man tar och behärskar terräng och samhällsinstitutioner.

Nu befinner sig ryskt pansar och andra trupper i Kiyv. Vad säger du om det din gamla horbock? Är det invasion än?
Citera
Jag fastslår att detta tragiska krig är win win för både Biden och Putin. Win Win för både Moskva och Washington. Biden och västglobalisterna har nu den moraliska överhanden och kan skrämma Europa väster om Dnepr ännu närmare Washington än tidigare medans östglobalisterna (Putin och Jinping) nu närmar sig varandra ännu mer och konsoliderar medans Putin återinlämmar Ukraina i Eurasien genom "avnazifiering".

Både sjöglobalisterna (USA, EU, UK, Japan osv) och landglobalisterna (Kina, Ryssland, Iran osv) är ruttna och omänskliga.
Citera
Medlem
KaptenKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nu skall alla fördöma Rysslands invasion i Ukraina. Trots att de har goda skäl, då deras säkerhetskrav nonchaleras av Väst, som upprätthåller en regim som dödar sin egen befolkning.

Fördömdes invasionen i Irak? Fördömdes invasionen i Afghanistan, Syrien, Vietnam? USA har begått en lång rad brott mot folkrätten, som makthavare och media i Väst har accepterat. Glöm inte det, alla ni som dränks i hysterin nu.
Det finns ingen som helst balans i detta. När USA begår brott, så är det bra och tystas ned. När Ryssland begår brott, så fördöms de skarpt. Man borde bedöma alla efter samma måttstock.

Men Kina förstår och respekterar Rysslands agerande.

China ‘respects’ Russia’s actions amid ‘crisis’ in Ukraine – Xi

On Thursday, Beijing blamed the US for stirring up tensions that prompted Russia to launch its military operation and urged the international community to avoid “stoking panic” over the situation. China’s reaction drew criticism from Washington as the US President Joe Biden said that Beijing’s reputation would be “stained by association” for failing to denounce Russia’s actions.

China hit back on Friday by saying that it is the nations that meddle in other states’ affairs that would have their reputations stained. It also said that it understood Moscow’s “legitimate” security concerns.

https://www.rt.com/https://www.rt.com/
Du pratar som att regeringen för alla folks talan. Vi är många som inte gillar USAs utrikespolitik och försök av regime change.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Absolut inte - vår nuvarande status är vår säkerhetsgaranti.
Det är förjävligt att bo i ett NATO-land och tvingas betala skatt till USAs mördartåg och förstörelse (tro mig jag har gjort det). Hela befolkningen i Storbritannien var emot invasionen av Irak - ändå skickades engelska soldater dit och dog! Pengar som kan användas till sjukvård och skolor går till att köpa amerikanska vapen - hela tiden.
Det är som en maffia-protection ring, fast värre! Det gör bara skada. Se vad de gjorde mot serberna!

Ja, tack och lov så stoppsde NATO Serbernas etniska rensning. Antar att du har påbrå därifrån eftersom du skriver som du gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in