Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AviramHawk
Ytterligare en II-76 nedskjuten i Bila Tserkva och hårda strider i närheten av Kievs Zoo.
Källa: https://liveuamap.com/en/2022/26-february-ukrainian-army-says-another-il76-shotdown-near
Sjukt om det stämmer.
Om det gör det har Ukraina skjutit ner två plan senaste två timmarna, plan som kan bära 140 man styck.

Känns som det är propaganda för att höja moralen i den Ukrainska armen, hoppas det stämmer att de skjutits ner så några Ryss svin dog.

I förrgår visste jag inte ens vad Russophobia var, men efter att ha följ den här konflikten nu sedan den startade. Fått se den misär som utspelar sig, gråtit framför datorn när man får se barn och kvinnor som flyr i panik så ska jag erkänna. Jag och många andra tror jag känner ett hat mot hela Ryssland!
Citera
2022-02-26, 02:43
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Sluta moralisera en trafikolycka som du nyss ljög om. Påkörningen var inte avsiktlig och den äldre damen klarade sig. Mindre klokt av henne att ge sig ut i trafiken när det pågår strid.
Imorgon eller i övermorgon är Zelensky infångad och cirkusen får ett slut.
Jag ljög om en trafikolycka? Ok nu får rysstrollet förklara. Eller skit i det, jag bryr mig faktiskt inte.

Edit: Jag kollade din profil och ja du verkar vara född i en rysk trollfabrik så det blir block nu.
Senast redigerad av Mr Coffee 2022-02-26 kl. 02:46.
Citera
Medlem
eller så har man träffat något vapenlager
Citera
Medlem
"Russian saboteurs disguised as the National Police drove up to a checkpoint near Vasylkiv south of Kyiv where heavy fighting has been reported, and shot Ukrainian soldiers there.

Immediately after, a group of Russian soldiers arrived at the checkpoint by truck.

Source: Ukrainska Pravda, citing their sources in the military."

Obekräftad, men intressant information: https://twitter.com/KyivIndependent/status/1497384121743597568
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu var det några rejäla smällar! Men man ser ju inget. Skillnad från när man gick in i Bagdad och det var smäller överallt.

Hoppas Vitali Klitschko överlever natten.

https://mobile.twitter.com/BNONews/status/1497378948602286081

https://www.youtube.com/watch?v=-Q7FuPINDjA

Har dom här uppe. På twitter där hör man ju ändå sprängningar/raketskott som går som en takttrumma.

Innan natten är slut når dom kanske stadskärnan och jämnar den med marken.
Citera
Medlem
Saken är att det här kriget kan endast sluta på ett enda sätt.

Det vet också alla som inte naivt bara tänker med känslorna.
Även om alla ryska militärer som befinner sig på ukrainsk mark just nu skulle dö och raderas ur intet inom en timme, så skulle ju bara förstärkningar skickas tills att det hela var över och ryssarna har kontroll. Sista utväg kärnvapen med mer eller mindre total ödeläggelse.

Med andra ord bara ren dumhet av president Zelenskyj att inte lägga ner vapnen och förhandla (vilket ryssarna har ebjudit), även ifall det är från en sämre utgångspunkt.

Men istället låter han massor av både gamla och unga oskyldiga män (som till skillnad från den här juden faktiskt är ukrainare) sätta livet till, i någonting som han kunde ha stoppat tidigare om han spelat sina kort rätt. Är ju inte precis så att han själv står på frontlinjen heller. Tragiskt.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
En strid pågår, någon soldat ser ut att bli skadad, en annan enhet (BMP) rör sig i hög hastighet bort från striden, och råkar krocka med en civil personbil. Eftersom det är en bandvagn så kör den på personbilen.

Vad finner du för märkligt med det? Hade det hänt i fredstid, ja. Men nu pågår det en militär intervention. Sånt händer. Tur att den äldre damen klarade sig.

Det såg värre ut än det var.

Jag har för mig att även vi har så kallade muntliga direktiv eller att jag vet att i skarpt läge så äger militär absolut förtur och stoppar inte för något, att man får inte låta sig hindras.

Det som är märkligt är all civil trafik som rullar på som om att det råder fred men iofs att jag kan se samma sak här i Sverige att det skulle inte gå in i huvudet på folk.
Citera
2022-02-26, 02:44
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Sluta moralisera en trafikolycka som du nyss ljög om. Påkörningen var inte avsiktlig och den äldre damen klarade sig. Mindre klokt av henne att ge sig ut i trafiken när det pågår strid.
Imorgon eller i övermorgon är Zelensky infångad och cirkusen får ett slut.

Vart har Putler visats upp sig hittills i fronten?
Citera
2022-02-26, 02:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
.....

Nu till ämnet;

* Hur tror ni att det kommer utvecklas?
* Kommer "svinet" fortsätta med mer liknande invasioner till kringliggande länder?
* Har Ukraina någon som helst chans att försvara sin huvudstad?
* Vad anser ni om skicka in "fredsbevarande styrkor"
....

Ukraina kan såklart inte hålla emot länge till, det är ganska uppenbart. Även om ryssen naturligtvis också lider förluster så har de ett förkrossande militärt övertag.

Mer militär äventyrslystnad i närområdet tror jag inte på. Baltstaterna är säkra pga av sitt medlemskap i NATO och Vitryssland är de facto en lydstat redan nu.

Om annekteringen av Krim 2014 är nåt att gå efter så kommer Putin att anordna "fria" val i Ukraina efter övertagandet där hans kandidat självfallet kommer få majoritet.

Ryssland har en permanent plats i säkerhetsrådet och därmed vetorätt så nej, några fredsbevarande trupper från FN kan vi tyvärr inte räkna med.
Citera
Avslutad
Nato kommer ingripa snart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
"Russian saboteurs disguised as the National Police drove up to a checkpoint near Vasylkiv south of Kyiv where heavy fighting has been reported, and shot Ukrainian soldiers there.

Immediately after, a group of Russian soldiers arrived at the checkpoint by truck.

Source: Ukrainska Pravda, citing their sources in the military."

Obekräftad, men intressant information: https://twitter.com/KyivIndependent/status/1497384121743597568

De är krigsbrott enligt Genève konventionen. Icke najs om man får utrycka sig milt
Citera
2022-02-26, 02:46
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvTomt-Glas
Lägesrapport just nu? Är för dragen flr att orka eller kunna läsa i tråden. Är ryssen inne i kiev än?

Ryssarna ska ha tagit flygplatsen Gostomel/Antonov strax utanför Kiev och kommer föra in trupp via den. En amerikansk exgeneral på CNN gissade att ukrainska armén kommer spränga broarna över Dnepr i Kiev inom kort(?) Om broarna sprängs har ryssarna bara tillgång till västra halvan av Kiev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in