Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Alla utgår från att Putin invarderar Ukraina och den ryska börsen har det därför inprisat. Ryska aktier är nu tokbillig med många aktier värderade till P/E 5 och direktavkastning på närmare 10%. Jag tror inte att det blir något mer än lite vapenskrammel, sedan återgår den ryska ekonomin till att växa igen.
Är redan rätt tung i Polyus men tänkte köpa aktier på måndag i Sberbank, Gazprom, Polymetal och kanske något till bolag. Ska utvärdera över helgen.
Någon annan som är tillräckligt contrarian för att ta chansen?
Kan bli knepigt att "få hem vinsten" från Sovj, ähum Ryssland. Med tanke på de internationella sanktionerna. Dina "rubler stannar i Moskva" kanske i värsta fall?
Under 1970-talet köpte jag en massa billiga Kruger-rand. (Sydafrika var under internationella sanktioner då). Guld är ju alltiid guld, men jag var tvungen att vänta tills mitten på 1990-talet innan sanktionerna släpptes mot Sydafrika samt Kruger-randen. Nåja, var fin affär trots allt, då guld alltid är guld, men ungefär sådant kanske du kan "råka ut för" om sanktionerna kvarstår mot Sovjet, ähu.. menar Ryssland!
Orkar du vänta 20 år på en eventuell vinsthemtagning?
Edit: Bild på Krugerrand. Guld är alltid guld..