2022-02-24, 10:13
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Tänkte likadant i fredags. Investerade i gazprom

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Alright så jag FOMO-köpte lite Sergej index. Köpte någon jävla ETF eftersom fonderna har så förbannat hög avgift och/eller ESG regler. Menar ESG i Ryssland...

Citat:
Ursprungligen postat av XirodeXira
Köpte Yandex (ryska motsvarigheten till Google, Amazon, Uber, Spotify och Netflix, i ett bolag) häromveckan. Gått ner runt 50% sen ATH i november. Nu finns vissa tecken på att botten är nådd, men vem vet.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Har både gungor (ferro) och karuseller (olja).

Just att Ryssland är en del av världsekonomin gör att jag tar det ganska lugnt.

Noll propaganda i Ryssland inför egna befolkningen tyder heller inte på någon kommande konflikt.

Det är bara i väst som alla är säkra på krig. Allra säkrast är Wilderäng som vill sälja sina krigsromaner.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Avanzas telefonmäkleri. Har Polyus och Kazatomprom i KF den vägen.

Köpte Polyus på Londonbörsen för 75000 kronor och courtaget gick på 300-400 kronor (inklusive växlingsavgiften mellan SEK och USD som Polyus är noterad i). De betalar halvårsutdelning och den kommer som vanligt utan skatt eller avgifter.

Hur går era investeringar? Är ni nöjda?
Citera
2022-02-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Fina tips att investera nu i, eller om 1 månad.
Citera
2022-02-24, 13:51
Medlem
Innan ni ev. investerar i Ryssland:
Läs detta

Från Nordnet.
Citat:
Investeringar med koppling till Ryssland

Med anledning av situationen i Ukraina uppmanar vi våra kunder att iaktta mycket stor försiktighet när det gäller investeringar
med exponering mot Ryssland.
Detta avser exempelvis aktier, börshandlade fonder, obligationer och "vanliga" fonder.
Dessa värdepapper har i dagsläget generellt hög risk i form av hög volatilitet, men det finns också en risk att handel och avveckling i dessa värdepapper kommer att försvåras eller omöjliggöras inom den närmaste framtiden.
Vänligen observera att Nordnet inte kan garantera att det är möjligt att genomföra affärer i dessa värdepapper i det fall det utfärdas internationella sanktioner eller införs restriktioner från börser, marknadsplatser eller andra finansiella institutioner.
Senast redigerad av bosseriks 2022-02-24 kl. 14:11.
Citera
2022-02-24, 15:13
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Jaha, hela grejen var en enda stor nothing-burger precis som vi på Flashback redan förstått. Bara en massa hetsande politiker och media. Med tanke på hur samma politiker och media hanterar alla övriga politiska frågor (ex energipolitiken) förstod man att de hade fel här också.

Grattis alla som köper/köpte ryska aktier.
Äuhum
Citera
2022-02-24, 20:19
Medlem
Nya varningar för Ryssland.
Nedanstående varning kommer från PPM:s sida.

( Pensionsmyndigheten )

Citat:
På grund av rådande marknadsoro har risken i Rysslands- och Östeuropafonderna ökat.

Tidvis har Rysslandsbörserna varit stängda för handel och kan komma att stänga igen. Pensionsmyndigheten kan därför behöva stänga dessa fonder för handel.
Senast redigerad av bosseriks 2022-02-24 kl. 20:24.
Citera
2022-02-24, 23:08
Medlem
ksvs avatar
Citat:
FerroNordic, som övertog Volvos service- och reservdelsverksamhet i Ryssland, är ett bra spel om man tror på fortsatt råvaruexport. Aktien är ner 30% sedan toppen i början av året.
Och nu är Ferro ner 64 %.

Citat:
Nej, det är onödigt för facit kommer. Mitt tips är att inget hänt om ett halvår och att vi då vant oss vid situationen.
Facit kom rätt snabbt.
Putin visade sitt rätta jag för dem som fortfarande tvivlade.
Citera
2022-02-24, 23:48
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Och nu är Ferro ner 64 %.

Facit kom rätt snabbt.
Putin visade sitt rätta jag för dem som fortfarande tvivlade.

Herr Nilsson anser att jag är usel på börsen. Moaahahahaaa...
Fast det fegt att håna någon som är avstängd, flåt, men jag kunde inte låta bli.
Senast redigerad av Glossus 2022-02-24 kl. 23:52.
Citera
2022-02-24, 23:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Alla utgår från att Putin invarderar Ukraina och den ryska börsen har det därför inprisat. Ryska aktier är nu tokbillig med många aktier värderade till P/E 5 och direktavkastning på närmare 10%. Jag tror inte att det blir något mer än lite vapenskrammel, sedan återgår den ryska ekonomin till att växa igen.

Är redan rätt tung i Polyus men tänkte köpa aktier på måndag i Sberbank, Gazprom, Polymetal och kanske något till bolag. Ska utvärdera över helgen.

Någon annan som är tillräckligt contrarian för att ta chansen?

Kan bli knepigt att "få hem vinsten" från Sovj, ähum Ryssland. Med tanke på de internationella sanktionerna. Dina "rubler stannar i Moskva" kanske i värsta fall?

Under 1970-talet köpte jag en massa billiga Kruger-rand. (Sydafrika var under internationella sanktioner då). Guld är ju alltiid guld, men jag var tvungen att vänta tills mitten på 1990-talet innan sanktionerna släpptes mot Sydafrika samt Kruger-randen. Nåja, var fin affär trots allt, då guld alltid är guld, men ungefär sådant kanske du kan "råka ut för" om sanktionerna kvarstår mot Sovjet, ähu.. menar Ryssland!

Orkar du vänta 20 år på en eventuell vinsthemtagning?

Edit: Bild på Krugerrand. Guld är alltid guld..
Senast redigerad av kraftfoder 2022-02-24 kl. 23:59.
Citera
2022-02-25, 16:00
Medlem
Grattis till er som köpte gazprom, nu börjar handelsstoppet.
Citera
2022-02-26, 10:14
Medlem
Rysk trolltråd med folk som för bara några dagar sedan höll Kreml-linjen högt och anklagade resten av världen för hysteri.
Otroligt.
....
Citera
2022-02-26, 12:43
Medlem
Jag hade superfel, trodde inte Putin var såhär galen. Hatten av för Amerikanerna som verkligen haft helt rätt hela tiden.

Lyckades dumpa av mina ryska aktier igår i uppstudsen till en total förlust på bara runt 10%.

Har kvar mitt jätteinnehav i Kazatomprom. Tror de kommer undkomma de flesta indirekta sanktionerna (vissa sanktioner mot Ryssland kan slå mot Kazakstan indirekt) just för att de står för 40% av världens uran och inte varit behjälpliga i Putins invasion. KAP har blivit straffade på börsen också då de associeras med Ryssland men tror det är köpläge här. Kärnkraft kommer bli om möjligt ännu mer prioriterat framöver nu när rysk gas inte är så trendig längre.
Citera
2022-02-27, 22:47
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042

Jodå.

(FB) Ryska börsen kraschar - 2022-02-21
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera