2022-02-24, 14:12
Medlem
HEDP502s avatar
Eftersom Moskva hotar även NATO och organisationens allierade, påverkas svensk beredskap:
• Vi flyger numera med skarpa robotar hängda på våra Gripar.

• Vi kommer att öva vid viktiga anläggningar.

• Beredskapen är anpassad de senaste timmarna.
DN.se:
”Incidentberedskapen med Gripen-plan är normalt i fredstid beväpnade enbart med sin inbyggda automatkanon. Men med anledning av det spända säkerhetsläget bär svenska Gripen-plan nu också stridsladdade robotar, vapen som kan skjuta ner andra plan.
• Vi spanar mer. Beredskapen i staberna är höjd.
”Utöver dessa åtgärder har samarbetet med andra myndigheter inom totalförsvaret inom Sverige intensifierats. Det gäller även Försvarsmaktens kontakter med andra länders försvar.”

”Försvarsminister Peter Hultqvist (S) menar att det i nuläget inte är aktuellt med en partiell mobilisering, till exempel att kalla in yrkesofficerare.

– Det vi gör är beredskapsanpassningar inom ramen för de resurser vi har inom Försvarsmakten.”
• Med tanke på den samlade prislappen för ett par Meteor och ett par IRIS-T, så är detta inga småsaker.
Robotarna måste dessutom servas efter ett antal flygpass.

• Skulle bli kraftigt förvånad om våra ubåtar inte gick ut med full torpedlast nu.
2022-02-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
För er som tjatat om turkiska drönare.
Tweeten är raderad.
2022-02-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Förlåt, jag vet inte om det är ditt eller mitt eller twitters fel, men inga av dina länkar verkar fungera. "Hmm...this page doesn’t exist. Try searching for something else", är vad man ser.

Citat:
Ursprungligen postat av Poelstar
Tweeten är raderad.

Hm, fel av mig. Verkar ha länkat drönarfilmen båda gångerna, som sedan har raderats.

Filmen på stridsvagnarna har ni säkert redan sett, ligger även på Elintnews.

Drönarfilmen är nog inte relaterad till Ukraina, men jag gör ett nytt försök. Jag tror att jag känner igen den från Nagorno-konflikten.
Senast redigerad av armatura 2022-02-24 kl. 14:19.
2022-02-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Mitt koherenta resonemang är att om ett kärnvapenkrig bryter ut finns det minimala chanser för överlevnad och vi bör göra allt vi kan för att förhindra det. Du får gärna ägna dig åt hårklyverier hur mycket du vill men det förändrar inte min inställning i den frågan.

Du har flera gånger verkat försökta förminska de risker och konsekvenser som finns om ett kärnvapenkrig bryter ut och jag köper inte det.

Jag har inte påstått att strålning kommer vara den största orsaken till död vid ett kärnvapenkrig, du har tolkat in det och byggt upp en halmgubbe du raljerar mot av oklar anledning. Jag säger tack för lektionen men jag har inget intresse att fortsätta den då den bara går i cirklar. Tack för mig.

Om kärnvapenkrig bryter ut så finns det stora chanser till överlevnad för de flesta existerande människor kommer överleva.
2022-02-24, 14:31
Medlem
Har Ryssland begränsad fjärrbekämpningsförmåga?
Läste någon analys kring att antalet kryssningsrobotar och Iskander som avfyrats mot Ukraina varit färre än vad man hade kunna räkna med.
De har slagit över hela landet, men ändå begränsat till inte altförmånga strategiska punkter.
Är detta tecken på att Ryssland har en begränsad mängd att tillgå?
2022-02-24, 14:32
Medlem
HEDP502s avatar
• De trupper som Fascisten i Kreml beordrat att anfalla verkar
oftast ha skjutit Kalibr-robotar.

• Här träffar någonting vad som bedömt är den militära flygbasen i Melitopol,
omedelbart nordväst staden.

https://twitter.com/COUPSURE/status/1496831492181602304?s=20&t=Q1YlP8br5nd1zRrOkHI85Q

• Inte särskilt många bilder har läckt ut från missil- eller flyganfall.

• Man talar om en förestående luftlandsättning nära Kyiv.

• Det verkar aningen övermodigt från Rysslands sida, det hela.
Möjligen tror man från rysk sida att Kyiv ska falla och staten kollapsa.
• Men om bilder som dessa säger något, så är det att Ukraina inte viker sig:

https://twitter.com/aldin_ww/status/1496825424550285316?s=20&t=Q1YlP8br5nd1zRrOkHI85Q

• Det som ryker är en rysk helikopter. Platsen är någorlunda nära Kyiv.
Notera fallskärmen.
2022-02-24, 14:36
Medlem
Har någon koll på Ukrainas förluster? Jag har inte sett någon info alls om detta. 40 soldater döda såg jag för timmar sedan på Aftonbladet men inget mer än så…
2022-02-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Har någon koll på Ukrainas förluster? Jag har inte sett någon info alls om detta. 40 soldater döda såg jag för timmar sedan på Aftonbladet men inget mer än så…

Med tanke på hur snabbt allt rör sig så kan du nog 10x:a alla dödsssiffror
2022-02-24, 14:42
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502

https://twitter.com/COUPSURE/status/1496831492181602304?s=20&t=Q1YlP8br5nd1zRrOkHI85Q

https://twitter.com/aldin_ww/status/1496825424550285316?s=20&t=Q1YlP8br5nd1zRrOkHI85Q

Notera fallskärmen.

Inga "Ryska freds" är tillåtna
I samband med spridningen i media, Internet och sociala nätverk av uppmaningar om deltagande i upplopp och demonstrationer på grund av den spända utrikespolitiska situationen, varnar Ryska federationens utredningskommitté för ansvar för olagliga handlingar vid organisering och genomförande av otillåtna handlingar.

När man svarar på provokativa överklaganden bör man vara medveten om de negativa rättsliga konsekvenserna av dessa handlingar i form av åtal, upp till straffansvar. Vi påminner om att uppmaningar till deltagande och direkt deltagande i sådana evenemang som inte är överenskomna i enlighet med det fastställda förfarandet medför allvarliga juridiska konsekvenser. Lagstiftaren föreskriver stränga straff för att organisera massupplopp, samt göra motstånd mot en företrädare för myndigheterna. Enligt normerna i den ryska federationens strafflag är sådana olagliga handlingar straffbara med fängelse. Man bör komma ihåg att närvaron av ett brottsregister medför negativa konsekvenser och lämnar ett avtryck på det efterföljande ödet.

Alla fakta om sådana brott, som tidigare, kommer att få en adekvat juridisk bedömning, och personer som har begått olagliga handlingar kommer att hållas ansvariga.
https://sledcom.ru/news/item/1659180/
2022-02-24, 14:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502

Notera fallskärmen.

Rysk Ka52 med två mans besättning. Bara en räddade sig.

Det verkar bli en del ryska förluster
2022-02-24, 14:48
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
https://www.thedailybeast.com/putin-sent-in-troops-disguised-with-ocse-white-peace-monitor-symbols-and-ukrainian-uniforms-says-kyi v

Citat:
As part of their invasion of Ukraine, Russian forces have used insignia of the Organization for Security and Cooperation in Europe to descend on several cities in the Luhansk region, Ukraine’s National Police warned Thursday.

“Columns of Russian tanks entered the Luhansk region at the borders of Krasnaya Talovka, Milove, and Gorodishche. The enemy insidiously placed white vehicles with OSCE symbols at the front. Fighting is currently underway there,” police said in a statement.

International monitors from the OSCE have been working along the frontline in Eastern Ukraine since 2014 to document fighting and ultimately help reduce tensions. The organization has condemned Russia’s invasion of Ukraine and called for an end to the war.

Snacka om fulspel om detta är sant.
2022-02-24, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Rysk Ka52 med två mans besättning. Bara en räddade sig.

Det verkar bli en del ryska förluster

Video.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in