Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Mitt koherenta resonemang är att om ett kärnvapenkrig bryter ut finns det minimala chanser för överlevnad och vi bör göra allt vi kan för att förhindra det. Du får gärna ägna dig åt hårklyverier hur mycket du vill men det förändrar inte min inställning i den frågan.
Minimala chanser för vem? Du talar som om varenda kotte på planeten skulle riskera dö, och det är ett befängt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Du har flera gånger verkat försökta förminska de risker och konsekvenser som finns om ett kärnvapenkrig bryter ut och jag köper inte det.
Nej. Till skillnad från dig så VET jag vad riskerna är och jag representerar dessa utefter min bästa kunskap. Jag skarvar inte, jag fyller inte i, jag hittar inte på och jag investerar heller inte i något annat än sanningen. Dvs, om jag har fel och någon kan visa det för mig på ett övertygande, evidensbaserat, vis, så kommer jag rätta min uppfattning. Alternativet vore att vara förljugen och fortsätta ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Jag har inte påstått att strålning kommer vara den största orsaken till död vid ett kärnvapenkrig, du har tolkat in det och byggt upp en halmgubbe du raljerar mot av oklar anledning. Jag säger tack för lektionen men jag har inget intresse att fortsätta den då den bara går i cirklar. Tack för mig.
Hur många gånger vill du bli överbevisad om detta påstående? Du skrev: "Det är inte så ett kärnvapenkrig funkar. Vi kommer alla att dö, om inte i de första detonationerna så ett tag senare i strålningssjuka".
Så, "alla" kommer dö. De som inte dör i detonationer, dör i "strålningssjuka". Och du ska säga att jag "förminskar" risker och konsekvenser? När det i själva verket är jag som har en minsta susning om vad riskerna och konsekvenserna i själva verket
är. Som sagt, jag har frågat dig flera gånger nu. Vet du vad strålsjuka är? Förstår du deterministiska vs icke-deterministiska effekter av strålning? Förstår du vad för typ av produkter som bildas, i vilken mängd och hur de sedan beror av väder och vind?
Vill du för i helvete sluta yra och konstra kring något du helt uppenbart inte vet någonting om? Och sluta med falskspelet. Du har fått en källa, den enda typ av källa som kan tänkas uppfylla ditt egna enfaldiga krav, dvs en "modell".
Jag har ingenstans trivialiserat kärnvapen, jag har ingenstans underdrivit eller förskönat dess effekter och ingenstans har jag förminskat dess risker och konsekvenser. Du, däremot, vet helt enkelt inte vad du pratar om!