2022-02-23, 18:33
Medlem
Min syster som jobbar inom dagligvaruhandeln säger att deras kedja höjde priset på cirka 1200 varor nyligen. På en och samma dag
Citera
2022-02-23, 18:36
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Hon tog en risk.

Jag har haft många bostäder och det har alltid känts riskfyllt att köpa dem.
Risk? Hon hade pengar. Är pengar risk?
Citera
2022-02-23, 19:11
Medlem
Rebelxs avatar
Allt är virusets fel och även just nu Putins.

Det har inget att göra med att det i många år nu skapats en massa nya pengar på alla fronter, absolut inte.
Att en liten grupp äger mer av kakan nu är också bara en olycklig slump och absolut inte något som var planerat.

Covid! Krig! Sex och Knark!
Nothing to see here folk..
Citera
2022-02-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Risk? Hon hade pengar. Är pengar risk?

Man sparar ihop till kontantinsats och sedan riskerar man den och sin ekonomi genom att köpa en bostad? Så har trots allt nog de flesta gjort.

Min far dog när jag var tolv, min mor var sjukpensionär. Vad tror du jag fick med mig??!
Citera
2022-02-23, 22:06
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Skulle vara intressant att se vad detta beror på mer exakt.

Har svårt att tro att inflationen ökar priset på vassleprotein med +25% men ja, vem fan vet.
Jag antar att bönder använder mycket diesel till sina traktorer plus att mejerier konsumerar mycket elektricitet. Miljöfarlig verksamhet helt enkelt.
Citera
2022-02-23, 22:18
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Man sparar ihop till kontantinsats och sedan riskerar man den och sin ekonomi genom att köpa en bostad? Så har trots allt nog de flesta gjort.

Min far dog när jag var tolv, min mor var sjukpensionär. Vad tror du jag fick med mig??!
Om du har pengar, kan du alltså 5 dubbla dem på 10 år när inflationen är typ(2%) det är fel.

Att du har lyckats beror på att dina lån har inte ökat i värde när ditt hus gjort det. Inte för att du är så himla lyckad. Hade du tagit dina lån och räntan höjts, så hade du förlorat pengar. Likaså den som har pengar och köper bostad nu.

Detta får följder. En av de följder som följer, är att människor inte kan konsumera varor, för de blir alltså för dyra. När det, och det kommer att ske, så kommer aktier, hus gå söder ut.

Motsatsen till detta, hade varit att ha en ränta som motsvarar inflationen. Men det har vi inte.
Citera
2022-02-23, 22:28
Medlem
Citat:

Finns många som inte fått något. Jag har aldrig fått en spänn av någon och var ändå rik innan 40 genom hårt arbete både i skola och senare genom att jobba. Så finns ingen annan än sig själv att skylla på i ett fantastiskt land som Sverige där i princip alla kan lyckas om jmf. med t.ex USA.
Citera
2022-02-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Du är verkligen och spammar varenda tråd om hur allt är orättvist och bölar över att du missat borallyt de senaste 20 åren och hoppas att nu magiskt ska krascha. Samtidigt vill du inte spara ihop till kontantinsats. Det är inte synd om dig att du inte fått några pengar av dina föräldrar. Vissa får helt enkelt bo i hyresrätt som en sosse, alternativt SPARA tills man har råd.

Det är så livet är. Men du är säkert en av dem där särbarnen som fick medalj även om du kom sist i skidspåret som barn. Där är det däremot synd om dig, som blivit utsatt för vänsterliberal smörja. Det du borde ha fått mer av istället är helt enkelt bara smörj.

Ja, jag vill inte att Sverige ska bli som Kina där jag bor nu! Klassklyftorna är enorma då bostadsmarknaden här är ännu galnare än den svenska. Det som oroar mig är att svenskarna kopierar kinesernas skit mentalitet som gör bostadsmarknaden till ett ponzi scheme för rika! Jag vill inte ha ett sånt Sverige! Och om du läst mina tidigare kommentarer borde du se att jag tjänar bra i Kina, trots det hatar jag deras kultur. När jag åker tillbaka till Sverige kommer jag VÄGRA betala dagens priser, jag kommer vänta på kraschen, har cash redo nu. Den kommer snart, vänta du bara, din överbelånade bostad kommer vara värd 50% av dagens värde!
Citera
2022-02-24, 09:35
Medlem
Citat:
Om du har pengar, kan du alltså 5 dubbla dem på 10 år när inflationen är typ(2%) det är fel.

Att du har lyckats beror på att dina lån har inte ökat i värde när ditt hus gjort det. Inte för att du är så himla lyckad. Hade du tagit dina lån och räntan höjts, så hade du förlorat pengar. Likaså den som har pengar och köper bostad nu.

Detta får följder. En av de följder som följer, är att människor inte kan konsumera varor, för de blir alltså för dyra. När det, och det kommer att ske, så kommer aktier, hus gå söder ut.

Motsatsen till detta, hade varit att ha en ränta som motsvarar inflationen. Men det har vi inte.

Äntligen en intelligent individ med kritiskt tänkande som förstår hur det ligger till! 👍
Citera
2022-02-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee
Känns lite som att amazon.se inte är en bra måttstock,
vissa säljare kan ju ta 1000kr för en produkt du kan hitta för 150kr på prisjakt,
givetvis finns det bra erbjudande på amazon också men prissättningen spretar rejält,

Kollar man samma varor som man köpt tidigare är det ju rätt bra fingervisning…
Citera
2022-02-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Det har inget att göra med att det i många år nu skapats en massa nya pengar på alla fronter, absolut inte.
Att en liten grupp äger mer av kakan nu är också bara en olycklig slump och absolut inte något som var planerat.
Var du inte ute sist de delade ut helikopterpengar? Det är bara att ta med säcken och plocka ju...
Citera
2022-02-24, 17:20
Medlem
Citat:

Men om du nu visste detta varför köpte du då inte aktier och bostäder för att du kunde låna till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in