2022-02-21, 17:10
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
... Och glöm inte att rösta på mp... Eller? Jo tjenare.

Sladdar drar INTE el när inget är inkopplat eller på, din idiot. Eller går kranen hos dig i köket även om handtaget är på stängt läge?
Nej men transformation drar el, idiot. Röstar inte på mp och lever ett gott liv. Att däremot att hålla hårt på pengarna är både roligt och nyttigt.

https://mina-kvadrat.gar-bo.se/inredningstips-mina-kvadrat/minska-elforbrukningen-hemma-enkla-tips-for-hela-huset/

Allt som är miljövänligt är faktiskt inte avkall på livet.
Senast redigerad av KillenArCP 2022-02-21 kl. 17:12.
Citera
2022-02-21, 17:12
Medlem
Tammers avatar
När det gäller Sverige har handlarna och företagen märkt att det går att höja priserna utan att folk slutar handla. Varför sälja en limpa för 30kr om man kan ta 40kr utan att folk reagerar? Man höjde visa varor under pandemin, eftersom det blev dyrare att köpa in p g a lägre produktion av vissa varor. När man märkte att det sålde lika bra ändå var det bara att fortsätta att höja priserna. Många butiker har brottas med dålig lönsamhet de senaste åren p g a ökande konkurrens, nu har man märkt att man kan höja prisen rejält. Kunderna har tydligen gott om pengar så de köper ändå.
Citera
2022-02-21, 17:18
Medlem
brianmolkos avatar
Skräddare låter som något från förr?

Skråddare kanske finns men låter och länns mer som de syr och ändrar kläder man köpt

Måttsydd kostym ? det låter som det kan bli dyrt ?

Och när ska de lösa teknikkomponentbristen ?
Kanske prioriter de som mest behöver den eller mest värda

och allt detta beror på corona ? TACK "KILLAR"
Citera
2022-02-21, 17:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Skräddare låter som något från förr?

Skråddare kanske finns men låter och länns mer som de syr och ändrar kläder man köpt

Måttsydd kostym ? det låter som det kan bli dyrt ?

Och när ska de lösa teknikkomponentbristen ?
Kanske prioriter de som mest behöver den eller mest värda

och allt detta beror på corona ? TACK "KILLAR"
Måttsytt är inte dyrare än märkeskläder. Mycket snyggare.

Fixade ett par jeans med hål i grenen för 300 kr, istället för att köpa ett par nya för 1000 kr.
Citera
2022-02-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Kan inte någon försöka begära ut underlaget för Riksbankens Januari KPI siffror. Kollar man på tex bilar har priserna rusat något galet senaste 18 månaderna, ca 35% för begagnade och 20% för nya. Hur lyckas riksbanken slingra sig ur det? Dom Påstår att den här ökningen inte existerar alls i sin sammanställning.

De gör "kvalitetsjusteringar". Nån Jeppe på SCB sträcker upp fingret i luften och säger att en bil årsmodell 2022 är 18 % bättre än förra årets modell. Så den där prisökningen på 20 % är egentligen bara 2 %.

Substitution är en annan metod. Om priset på bananer går upp så resonerar man att folk köper äpplen istället och viktar om i KPI-varukorgen. Så ja, KPI är ren bluff

Själv noterade jag häromdagen att det var extrapris på kaffe. 49 spänn för ett paket. Vad fn, skulle det vara billigt? Man får snart "brygga på sumpen", som på mormors tid
Senast redigerad av ByByBiden 2022-02-21 kl. 17:30.
Citera
2022-02-21, 17:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
I Stockholm nådens år 1985, kostade en bärs 25:- på de billiga haken. En vinare på systemet 40k:-. En 4a standard whisky på krogen drygt 80:-

Priserna var följden av sveriges alkoholpolitik.

Ändå så hade man råd att gå ut 3-4 gånger i månaden…
Det motsvarar 52, 91 och 181 spänn. Jag skulle vilja säga att spriten har blivit billigare, bärsen kostar ungefär lika och vinet likaså.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Wowh det mängden måste räcka minst en vecka här hemma och då får man dryga ut den med vatten.
Va? Min poäng var ju uppenbarligen att bärsen bara är dyr på dyra ställen.
Citera
2022-02-21, 17:37
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Att låta varmvattnet värmas av naturen på sommaren är en JÄTTEBRA idé - om du bor i SPANIEN!!!

Folk i NORRLAND gör precis det!!! Sätter solfångare (svartmålade rör med dubbla lager av glas med vakuum mellan) på taket som värmer vatten till skållhett.
Senast redigerad av John-Rocca 2022-02-21 kl. 17:41.
Citera
2022-02-21, 17:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
KillenarCP - Är du galen??

Vem fan har en skräddare i stan? Heter den H&M? Har vi tio millar skräddare i Sthlm?
Inne i stan finns det nästan en skräddare i varje kvarter. Jag har i alla fall tre eller fyra på fem minuters promenad.
Citera
2022-02-21, 17:42
Medlem
bees avatar
Citat:
.... Hurdå?
Alla känner inte en mejeribonde eller en klädtillverkare eller liknande.
Förr i tiden hade byn EN skomakare, EN skräddare, etc.

matvaror är väl svårare
men kolla om det finns bonde inärheten som säljer mjölk tex

handla mest sånt som nedsatt med kort datum

kläder är billigare än någonsin, köp begagnat på nätet tradera facebook

gå till secondhand butiker
stadsmissionen brukar va billigast , går hitta nya märkeskläder för 10or

det mesta som säljs på rusta biltema jula clas ohlson amazon m.m. kan du köpa billigare på typ aliexpress

jag var på ikea ville ha en matta för 1000kr, tyckte det va saftigt, lyckades hitta samma på aliexpress för 150 kr inkl frakt från polen

jobba så

handla från 1688.com www.taobao.com

går att smuggla in varor till sverige utan tullavgifter

sätten är många
Citera
2022-02-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av random666
Men detta är ju inget nytt. Vet att ett paket Bregott kostade ca 30kr för 8år sedan. Idag över 50kr. Min lön har tyvärr inte stigit i samma takt..

Minns 00-talet när man betalade 4500kr för en 2:a centralt. Hade en lön på 17000kr efter skatt.. en beg bil kostade 20000kr motsvarande idag kostar över 40000kr (mil och årtal) En öl kunde man få för 50kr (till och med 25kr på sunkhaken) pizza 50-60.. det var tider det..
Då vill jag passa på att tipsa om att ett paket Bregott 600 g kostar exakt 30 kr på ICA Maxi denna vecka Willys brukar ha kampanj på Bregott också ibland för ca 29-30 kr. Det är bara köpa och frysa ner så slipper man betala "normalpris".
Citera
2022-02-21, 17:45
Medlem
Ingves är så j-a kass! Det hade varit bättre med en packad grogghagga på hans plats.
Citera
2022-02-21, 17:55
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random666
Men detta är ju inget nytt. Vet att ett paket Bregott kostade ca 30kr för 8år sedan. Idag över 50kr. Min lön har tyvärr inte stigit i samma takt..

Minns 00-talet när man betalade 4500kr för en 2:a centralt. Hade en lön på 17000kr efter skatt.. en beg bil kostade 20000kr motsvarande idag kostar över 40000kr (mil och årtal) En öl kunde man få för 50kr (till och med 25kr på sunkhaken) pizza 50-60.. det var tider det..

1995 kostade en Big Mac och Co 39:- vill jag minnas.
Snus lös kostade när jag gick i högstadiet 5.50:-. Man pantade ett par burkar sen hade man sin dosa, alternativt ett litet paket Prince som gick för 10.50:-

2005 kostade en burk lös ca 29:-, sen tyckte regeringen att snus var "underskattat" och skatta sönder det.

Öl kan man fortfarande få för 50:- på standardhaken i förorten som ändå är ok. Och på de riktigt sunkiga 29:- fast det är destillerad batterisyra. Maten har dock höjts kraftig de senaste fem åren.
Senast redigerad av shakta 2022-02-21 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in