2022-02-22, 22:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
- - - Senaste kanske tolv månaderna upplever jag inflationstakt på 20-30% eller mer. - - -

Nä... hoppas jag inte - när jag håller mitt riskfria sparande konstant (kostar mig snart 10 lax i månaden... men vad ska man göra? Börsraset har bara börjat och ädelmetaller inte vad det brukade vara) räknar jag på KPIF plus 2 procentenheter - DET är iofs önsketänkande... men säg 7-9 % - det är nog rimligt.
Citera
2022-02-22, 23:59
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
det går ju inte att köpa någonting längre. Det värsta är att det kommer bara bli sämre innan det blir bättre.
Citera
2022-02-23, 00:27
Medlem
Kalliss avatar
Personligen sitter jag säkert ned i båten, liksom alla i min sfär.

Jag och min sfär, där vi alla har olika livserfarenheter, om att växa upp/utvecklas i all dess olika samhällsstrukturer, ekonomier, kulturer och betingelser genom decennier, från 1970-tal till nutid.

Jag är inte orolig, jag är övertygad om att Putin har dragit i snöret, och vunnit en nitlott, som blev hans fall från makt till avsatt (och död genom novitjok?)

Dels kommer Kina aldrig att tillåta något som skadar handeln med väst.

Dels kommer aldrig ryssarna, d.v.s. ryssarna själva som individer acceptera Putins Don Quijote alter ego, som kommer att drabba dem.

Putin har tappat kontakten med verkligheten!
Och det blir Putins fall!

https://www.svd.se/putin-ryska-prostituerade-ar-de-basta-i-varlden
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/navalnyjs-stab-nya-bilder-fran-putins-pastadda-palats

Det som oroar är detta med kärnvapenkoderna, makten över dom, om Putin fortfarande är fullt ut bemyndigad...
Citera
2022-02-23, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Personligen sitter jag säkert ned i båten, liksom alla i min sfär.

Jag och min sfär, där vi alla har olika livserfarenheter, om att växa upp/utvecklas i all dess olika samhällsstrukturer, ekonomier, kulturer och betingelser genom decennier, från 1970-tal till nutid.

Jag är inte orolig, jag är övertygad om att Putin har dragit i snöret, och vunnit en nitlott, som blev hans fall från makt till avsatt (och död genom novitjok?)

Dels kommer Kina aldrig att tillåta något som skadar handeln med väst.

Dels kommer aldrig ryssarna, d.v.s. ryssarna själva som individer acceptera Putins Don Quijote alter ego, som kommer att drabba dem.

Putin har tappat kontakten med verkligheten!
Och det blir Putins fall!

https://www.svd.se/putin-ryska-prostituerade-ar-de-basta-i-varlden
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/navalnyjs-stab-nya-bilder-fran-putins-pastadda-palats

Det som oroar är detta med kärnvapenkoderna, makten över dom, om Putin fortfarande är fullt ut bemyndigad...
Skriver du i rätt tråd?
Citera
2022-02-23, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
Priserna går upp och lönerna går ner 😁
Dom styrande är nog nöjda, för inte är detta någon slump.

Såg en kärring likt Barbara spectre för nåt år sen prata om att priser på mat är alldeles för låga..
Man kommer väl rationalisera det med att högre matpriser leder till mindre spill vilket e bättre för klimatet..
Citera
2022-02-23, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Och så säger Magdalena von Lådvin och alla finansexperter att vi är rika i Sverige...
Hon och hennes folk är rika i Sverige.

Big Mac-index: https://fxssi.com/big-mac-index

Schweiz är dyrast i världen. Sverige kommer på fjärde plats. Ryssland kommer sist.
Citera
2022-02-23, 07:00
Medlem
Snabbnudlar: 6,95 på Hemköp. För ett år sedan kostade samma paket 3,95.

Ska se om jag hittar något gammalt kvitto för att se.
Citera
2022-02-23, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Stefan Ingves skall vara en s k finlandssvensk, bördig från Åbo i västra Finland eller Turku på finska
Hans far var bankdirektör och hans fru heter Deborah. Vad hette hon som ogift i efternamn? Stefan Ingves åkte 1970 som sjuttonåring till USA för att studera och flyttade året efter till Stockholm. Han studerade på Handelshögskolan i Stockholm där han disputerade i nationalekonomi 1984.

Ingves plockar ut cirka en kvarts miljon kronor per månad i lön. Han behöver inte bekymra sig om att allting har blivit så mycket dyrare, dessutom har han redan allt han behöver så det enda han köper är väl mat.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/dagordningar--protokoll/protokollsbilagor/fullmaktige/2021/210319/protokollsbilaga-a-anstallningsvillkor-for-direktionens-ledamoter.pdf

Hans företrädare som riksbankschef var Lars Heikensten och hans efterträdare Hans Jacobson.
Citera
2022-02-23, 09:39
Medlem
Kollade också mitt amazon och minst 10% ökning på allt förutom en vara!

Jag märker det även tydligt i mitt jobb där man tidigare kunde höfta om vissa produkter t ex "en sån kostar ungefär 1000 kr" och sen när man kollar idag kostar det 2000 kr, har behövt uppdatera min mentala prislista

Största problemet för mig är att brytpunkterna för inkomstskatt inte alls ökat så att om jag ska ha samma köpkraft som förut om en insatsvara ökat med 100 % i pris måste jag höja mina priser 200% för att få lika mycket i plånboken pga skatteeffekten
Citera
2022-02-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stefan är helt oskyldig till att avskaffa guldmyntfoten, det gjorde hans föregångare.
Men Stefan borde höjt "diskontot", dvs räntan för länge sedan. För att försvara kronkursen! (Finns mycket i ekonomin som talar för sådant. Exempelvis hög inflation samt låga räntor. Räntorna "ska" följa inflationen!)

Min mor är övertygad om att han är est. Är han est?
"Ester kan man inte lita på" säger mamma..

-Hon har noll förtroende för ester..

Jag tror han kan mycket och gör inga medvetna dumma grejer
Citera
2022-02-23, 12:33
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Kollade också mitt amazon och minst 10% ökning på allt förutom en vara!

Jag märker det även tydligt i mitt jobb där man tidigare kunde höfta om vissa produkter t ex "en sån kostar ungefär 1000 kr" och sen när man kollar idag kostar det 2000 kr, har behövt uppdatera min mentala prislista

Största problemet för mig är att brytpunkterna för inkomstskatt inte alls ökat så att om jag ska ha samma köpkraft som förut om en insatsvara ökat med 100 % i pris måste jag höja mina priser 200% för att få lika mycket i plånboken pga skatteeffekten

Känns lite som att amazon.se inte är en bra måttstock,
vissa säljare kan ju ta 1000kr för en produkt du kan hitta för 150kr på prisjakt,
givetvis finns det bra erbjudande på amazon också men prissättningen spretar rejält,
Citera
2022-02-23, 12:37
Medlem
Stenen är i rullning och går inte att stoppa. Historien har redan visat vad som händer med ekonomier som kör med FIAT-valuta...

Åkermark, skog, guld och stora lager med mat och vapen/ammunition borde vara det primära inför den stundande hyperinflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in