Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Det låter mest som att du försöker förringa Rysslands insats i Syrien. Kurderna blev ju fullständigt slaktade av IS innan Ryssland klev in. Varför nämner du inte Irans insats i så fall? Den var betydligt viktigare än kurdernas. Att vi sen inte vet något om framtiden är också en sådan förnumstig självklarhet. Vi kan fortfarande bedöma det som skett hittills.
Tycker Du inte att det hade blivit konstigt om jag avslutat meningen "och ett flertal aktörer har spelat roll i sammanhanget, inte minst olika grupper inom Syrien, t ex kurderna" istället med "t ex Iran", som inte ingår i kategorin "grupper inom Syrien"?
Man kan nämna flera aktörer, och jag valde just i det sammanhanget "grupper inom Syrien", för att påvisa komplexiteten av interna och externa aktörer.
Citat:
Vad är det länder ska vinna mer konkret genom att återinföra maktlösa monarkier? I de europeiska länder där monarkin finns kvar så är kungafamiljen en progressiv institution mer än något annat. Som det brittiska och det svenska exempelvis. De utgör en del av det globalistiska etablissemang som trasat sönder våra samhällen fullständigt. Med det sagt så har frågan om Tsardömets återinförande diskuterats i Ryssland. I mina ögon är det emellertid viktigare att dagens Ryssland är en andlig arvtagare till Tsarryssland. Detsamma kan inte sägas om Europas monarkier.
Jaså, "mer än något annat"? Det var värst! Jag skulle tro att ett stort antal institutioner är betydligt mer progressiva än de flesta kungahus.
Genom att restaurera sin monarki, kan länder återknyta till en monarkisk tradition, som i bästa fall både kan över tid bibehålla kontinuitet i det offentliga livet och också utgöra ett visst värn mot anti-demokratiska krafter. Det uppenbara exemplet härvid är den restaurerade spanska monarkin. Jag skulle hoppas att något motsvarande skulle inträffa i Italien och Grekland. Det skulle vara mer av uppförsbacke i Ryssland, men det borde hjälpa till i alla fall.