Citat:
Ursprungligen postat av
sgnam
Nu blir det istället en personlig vendetta som inte tar tråden framåt. Jag beundrar ert kunnande inom astronomi men tycker det är beklagligt att ni som är så belästa behöver hävda er genom att trycka ned andra med samma intresse. Det lockar inte direkt andra att vilja fördjupa sina intressen inom området.
Ett problem jag just tog upp annorstädes, och av nån anledning är det nästan alltid samma person vi pratar om.
Man får försöka skriva lite glada och informativa meddelanden nu och då och hoppas dom är i botten - så nya läsare inser att dom faktiskt får ställa dumma, kloka eller glada frågor oavsett. För hur lär man sig annars?
Din specifika fråga ser jag att WbZV svarat på, en som gärna svara på dumma, kloka och glada frågor som jag.
Men i korthet, om halva din hand är innanför gränsen, har du förlorat den halvan. Du har som tur är en halva kvar. Men det är värre än så .. denna "halva" kan teoretiskt vara inuti en atom. Halva atomen är då borta .. finns ingenting som säger att den andra halvan skulle klara sig och det är relativt otroligt, men den har ännu en teoretisk chans.
Är du innanför händelsehorisonten, om så ens med en plancklängd, är det som det är. Nu vet ingen ifall horisonten skulle vara så "stabil" .. vilket är rätt otroligt. Och att vara inom några atomer från den gör just detta WbZV skrev - spaghettification. Gravitationen är så stark, och skiljer sig på så korta områden, att ingenting bestående av mer än en elementarpartikel kan behålla 'sin plats'. De sträcks ut - inte enbart av gravitationen även om den är stark nog.
Den är ju stark nog att hindra en foton att ta sig ut.
Du har även det faktum att rymdtiden rusar förbi dig, närmast omöjligt nära ljushastigheten, ner mot det svarta hålets centrum. För den är händelsehorisonten inte en vägg, likt det inte är för dig.