Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
En fråga man absolut inte får ställa på detta forum är exempelvis den om Frida Karlsson övertränat alternativt tränat fel från 19 års ålder.
Du har inte frågat, däremot påstått det, 1 000, 1 200, 1 500 gånger?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Frida Karlsson tränar alltså plus 900 timmar per säsong.
Eller så tränar hon 780?
Rullskidträningen och styrketräningen har ändrats sedan Gundes tid så det är lättare att få träningstimmar skonsamt nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Sålunda tordes det kunna konstateras att visst fog för att känna oro för Ebbas bristande utveckling som längdskidåkerska i åldersspannet 20-24 år onekligen verkar föreligga.
Varför får man då inte uttrycka detta här på forumet?
Jag finner det ytterst märkligt..beklagligt till och med.
Man får uttrycka det. Det är intressant första gången man läser det, lika intressant som 50 andra postares synpunkter. Men när du postar det fem gånger om dagen (just idag är det 33 st, hittills) varje dag i vecka efter vecka är du störd och förstör det budskap du hade.
Citat:
Ursprungligen postat av
matadormix
I de flesta fallen är det rimligt att förvänta sig en viss utveckling mellan 20-24 år, men eftersom Ebba slog igenom såpass tidigt så kanske hon inte följer samma kurva som en som är sämre vid 20 år än vad hon själv var.
Astrid Uhrenholt Jacobsen blev aldrig lika bra som hon var som 20-åring. Hon stod still i utvecklingen en hel karriär.
Det finns många andra skidlöpare med liknande utveckling. Vi "minns" dem inte, av den anledningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Men det kan knappast anses förhastat att under alla omständigheter ifrågasätta vad Ebbas farsa till tränare sysslat med de senaste fyra åren?
Att Peking OS resultatrad skulle bli slutprodukten är med bestämdhet inte målet.
Det måste då anses som ett misslyckande under en tidsperiod om fyra år..och inte vilka fyra år som helst..utan fyra år då en grav majoritet längdskidåkare faktiskt utvecklas ganska så rejält.
Skall Ebbas farsa nu få fyra nya år på sig?
Det bestämmer självklart Ebba själv..men jag vill bara påpeka att fakta pekar emot att det skulle vara ett felaktigt beslut att återigen bara köra mer av samma som inte funkat under tidigare fyraårsperiod.
Utvecklas inte Ebba under åren 24-28 år..ja,då är större delen av karriären redan borta..särskilt som tidigare påpekats hon var så ung när hon slog igenom.
Den optimala tidpunkten att försöka göra annorlunda och bättre var ju egentligen redan igår.
Detta vet vi eftersom alla kan beskåda hennes brist i resultatutvecklingen.
Att då till exempel vänta fyra år till känns på goda grunder helt bortkastat.
Jag anser att Ebba kan ha allt att tjäna på att försöka gå vidare för att ytterligare kunna utvecklas som längdskidåkare.Jag kan svårligen förstå annan position utefter de fakta vi alla har vid hand...och några fyra ytterligare år har hon näppeligen på sig heller.
Intressant poäng, 1 gång.