2022-02-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Glad att du finner stor tröst i detta.
Fram med skumpan och dillchips!

Bra argument
Citera
2022-02-23, 16:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
En fråga man absolut inte får ställa på detta forum är exempelvis den om Frida Karlsson övertränat alternativt tränat fel från 19 års ålder.
Du har inte frågat, däremot påstått det, 1 000, 1 200, 1 500 gånger?

Citat:
Frida Karlsson tränar alltså plus 900 timmar per säsong.
Eller så tränar hon 780?
Rullskidträningen och styrketräningen har ändrats sedan Gundes tid så det är lättare att få träningstimmar skonsamt nu.

Citat:
Sålunda tordes det kunna konstateras att visst fog för att känna oro för Ebbas bristande utveckling som längdskidåkerska i åldersspannet 20-24 år onekligen verkar föreligga.

Varför får man då inte uttrycka detta här på forumet?

Jag finner det ytterst märkligt..beklagligt till och med.
Man får uttrycka det. Det är intressant första gången man läser det, lika intressant som 50 andra postares synpunkter. Men när du postar det fem gånger om dagen (just idag är det 33 st, hittills) varje dag i vecka efter vecka är du störd och förstör det budskap du hade.

Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
I de flesta fallen är det rimligt att förvänta sig en viss utveckling mellan 20-24 år, men eftersom Ebba slog igenom såpass tidigt så kanske hon inte följer samma kurva som en som är sämre vid 20 år än vad hon själv var.

Astrid Uhrenholt Jacobsen blev aldrig lika bra som hon var som 20-åring. Hon stod still i utvecklingen en hel karriär.
Det finns många andra skidlöpare med liknande utveckling. Vi "minns" dem inte, av den anledningen.

Citat:
Men det kan knappast anses förhastat att under alla omständigheter ifrågasätta vad Ebbas farsa till tränare sysslat med de senaste fyra åren?
Att Peking OS resultatrad skulle bli slutprodukten är med bestämdhet inte målet.
Det måste då anses som ett misslyckande under en tidsperiod om fyra år..och inte vilka fyra år som helst..utan fyra år då en grav majoritet längdskidåkare faktiskt utvecklas ganska så rejält.

Skall Ebbas farsa nu få fyra nya år på sig?
Det bestämmer självklart Ebba själv..men jag vill bara påpeka att fakta pekar emot att det skulle vara ett felaktigt beslut att återigen bara köra mer av samma som inte funkat under tidigare fyraårsperiod.

Utvecklas inte Ebba under åren 24-28 år..ja,då är större delen av karriären redan borta..särskilt som tidigare påpekats hon var så ung när hon slog igenom.

Den optimala tidpunkten att försöka göra annorlunda och bättre var ju egentligen redan igår.
Detta vet vi eftersom alla kan beskåda hennes brist i resultatutvecklingen.
Att då till exempel vänta fyra år till känns på goda grunder helt bortkastat.

Jag anser att Ebba kan ha allt att tjäna på att försöka gå vidare för att ytterligare kunna utvecklas som längdskidåkare.Jag kan svårligen förstå annan position utefter de fakta vi alla har vid hand...och några fyra ytterligare år har hon näppeligen på sig heller.
Intressant poäng, 1 gång.
Citera
2022-02-23, 16:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
hurdå på ett annat sätt åkte han ? visst är det kanske meningslöst jämföra men tog några mästerskap innan Ulvang också fick sin fullträff

Han var rappare i steget, men som sagt jämförelsen går inte att göra när den ena ännu inte har visat det den andre gjorde.
Citera
2022-02-23, 16:39
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han var rappare i steget, men som sagt jämförelsen går inte att göra när den ena ännu inte har visat det den andre gjorde.

Är inte exv. Johan Olsson en intressantare jämförelse än Vegard Ulvang, som är en åkare från en helt annan tid med andra villkor och förutsättningarP
Citera
2022-02-23, 17:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Är inte exv. Johan Olsson en intressantare jämförelse än Vegard Ulvang, som är en åkare från en helt annan tid med andra villkor och förutsättningarP

Jag håller Anders Södergren för den som Ebba liknar mest än så länge.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-02-23 kl. 17:03.
Citera
2022-02-23, 17:03
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Jag håller Anders Södergren som den som Ebba liknar mest än så länge.

Nja, lite bättre spurt än den gode Södergren har väl allt Ebba. Dock stora likheter i att Södergren hade en stökig juniortid med skador och sjukdom.
Citera
2022-02-23, 17:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Ingen världscupavslutning i Östersund.

Edit: var redan nämnt i tråden ser jag nu.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-02-23 kl. 17:12.
Citera
2022-02-23, 17:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nja, lite bättre spurt än den gode Södergren har väl allt Ebba. Dock stora likheter i att Södergren hade en stökig juniortid med skador och sjukdom.

Jag menar som åkare och jag kan inte se att Ebba har en nämnvärt bättre spurt om den ens är bättre. Hur som helst tycker jag inte vare sig Ebba eller Södergren kan sorteras in som åkare med spurtförmåga. Jag anser att Södergren, än så länge, var en bättre kapacitetsåkare än Ebba hittills har visat.
Citera
2022-02-23, 17:13
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Jag menar som åkare och jag kan inte se att Ebba har en nämnvärt bättre spurt om den ens är bättre. Hur som helst tycker jag inte vare sig Ebba eller Södergren kan sorteras in som åkare med spurtförmåga. Jag anser att Södergren, än så länge, var en bättre kapacitetsåkare än Ebba hittills har visat.

Svårt att jämföra över tid och olika konkurrenssituationer. Södergren var 26 när han tog sin första individuella mästerskapsmedalj och Ebba 25. Södergren fick vänta till han var 29 innan första WC-segern kom (blYtung dock dock i Kollen) Men jag håller med. Södergren i sin peak var en bättre kapacitetsåkare än vad Ebba ännu så länge har visat upp.
Citera
2022-02-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du tänker på erkkaP - han är kvar men under annat namn.
Fast erkkaP hade ju tyvärr rätt kring Linns skada
Så var namnet! Så kanske det var, minns bara det eviga tjatet.

Tyckte väl att det helt plötsligt blev ett sjukligt beteende runt Johanna Hagström.
Citera
2022-02-23, 17:23
Medlem
bcdefgs avatar
Om man ska börja kritiskt analysera Ebba respektive Frida tycker jag egentligen man bör vänta tills säsongen ör slut - men jag tycker det här två helt olika frågeställningar.
Ebba har kort och gott ingen egentlig utveckling senaste två åren och är i vinter i största allmänhet sämre än förra vintern. Dessutom saknar hon spetskvaliteter. Vad hon borde göra annorlunda tror jag dock det finns många som är bättre lämpade än jag att göra.
Frida är ju en helt annan historia då hon ju har spetskvaliteterna och var delad världsetta i början av säsongen. Att något gick fel i OS kan ju alla se men vad som gick fel tror jag vi hemma i TV-soffan har dålig insikt i.
Det mest deprimerande är att trots att Frida och Ebba underpresterar så är det bara Jonna som är i närheten av dem på distans. Så man kan ju samtidigt börja ifrågasätta övriga damers träning vad gäller distansförmåga eller är frågan man borde ställa sig - vad gjorde Jonna som de andra inte gjort?
Att i nuläget inte ta ut Modig är lite småmärkligt eller vad man ska säga.
Citera
2022-02-23, 17:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Svårt att jämföra över tid och olika konkurrenssituationer. Södergren var 26 när han tog sin första individuella mästerskapsmedalj och Ebba 25. Södergren fick vänta till han var 29 innan första WC-segern kom (blYtung dock dock i Kollen) Men jag håller med. Södergren i sin peak var en bättre kapacitetsåkare än vad Ebba ännu så länge har visat upp.

Jag gör bara en mycket generell jämförelse och det är ju flera år kvar innan Ebba avslutar sin karriär. Jag ser dock likheterna som åtminstone hittills stått i vägen för att Ebba ska bli en segerrik åkare. Södergren hade väl även det mot sig att när han åkte var det många lopp som hade gemensam start. Det missgynnar kraftigt en åkare utan spurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in