2022-02-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Gräver man lite till så är det svarta kriminellt intjänade pengar.
Älskar Danmark!!
Danmark borde vara sveriges förebild

Så jåvla förlegat med dagens digitala datorbilar
Om ingen vill bli polis får vi utbilda fler drönarpiloter
Citera
2022-02-23, 13:39
Avslutad
Bra straff. Det är lite ordning i Danmark fortfarande.

I Sverige hade han fått en bostadsrätt på Östermalm som "straff".
Citera
2022-02-23, 15:29
Medlem
discofunks avatar
Jag vet att folk älskar Danmark och allt dom gör.
Själv har jag haft många trevliga stunder i landet genom åren på chris framförallt så jag är den första att ställa mig i hyllningskören.

Men tycker man att det är rimligt att ta en bil för flera miljoner för att man kör fort på en motorväg är man dum i huvudet på riktigt.
Citera
2022-02-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Själv har jag haft många trevliga stunder i landet genom åren på chris framförallt så jag är den första att ställa mig i hyllningskören.

Men tycker man att det är rimligt att ta en bil för flera miljoner för att man kör fort på en motorväg är man dum i huvudet på riktigt.

Håller med! Det där är inget annat än rent stråtröveri att liksom lägga beslag på en bil för flera miljoner, följt av både fängelse och inreseförbud pga fortkörning.
Isåfall kan man väl börja i den andra änden att säga till att strypa antalet hästkrafter i alla bilar som säljs, så att inget går över 120 km/h ute på vägarna. Det är ju inte direkt så att man köper en Lamborghini för att puttra fram i 50 km/h och hur många bilar hade de då sålt om så vore fallet?
Citera
2022-02-23, 15:43
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
En uppenbar kommunistisk aktion från Norges sida. Om bilen beslagtas ett tag är det ok, men att behålla den och ta över ägandet är helt orimligt. Bilen är ju värd betydligt mer än vad brottet har orsakat.

Hände i Danmark. Kul om man har miljoner i lån dessutom.

Bara till att betala.
Citera
2022-02-23, 16:33
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Skrotar man bilen åt honom?

Den säljs såklart på auktion.

Till er som tycker att värdet på bilen är för högt för att förverkas. Vad får bilen max vara värd för att förverkas enligt er? Är det okej att förverka en bil för samma brott om den bara är värd 50 000 kr?
Citera
2022-02-23, 16:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Danmark har så som Sverige problem med invandrade kriminella klanfamiljer och invandrare som bildat kriminella grupperingar.
Tillskillnad från Sverige så gör Danmark något åt det och tar i rejält med hårdhandskarna.
Många av Danmarks lagar har blivit glatt påhejade av SD som att en hel familj kan utvisas om delar av familjen är kriminell, vilket innebär att den skötsamma läkaren som inte begått något brott men tillhör familjen ryker också.
Danska invandrare som begår mycket grova brott kan även fråntas sitt danska medborgarskap.

I hela det här paketet tillkommer lagen vanvidskørsel som kan slå skevt och har gjort det i många fall. Ett uppmärksammat fall är där en grabb tog sin farsas skåpbil med tillhörande utrustning, körde så att han blev ifråntagen bilen med en farsa som blev arbetslös på köpet. Inte heller proportionellt till brottet vill jag mena.

Där är den svenska lagstiftningen med beslagtaget fordon med hjälp av kronofogden betydligt tryggare. Men du kan ändå riskera att bli av med din bil om du lånar ut den till någon som är skuldsatt och personen torskar i polis/kronofogde kontroll.

Dom hårda lagarna är alltså ett resultat av importerad kriminalitet. Det hade varit så mycket bättre att hålla gränserna stängda från början. I så fall hade vi sluppit både busliv och hårda lagar.

Varför skulle Europa ta emot invandrare till att börja med? Det har bara lett till elände. Är det Europas ansvar att ta emot den överbefolkning som andra länders invånare har valt att avla fram? Jag tycker det är mer rättvist att låta problemländerna husera den överbefolkning som dom själva har skapat.
Citera
2022-02-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk

För mig spelar värdet på bilen ingen roll, det som spelar roll är vad som står i lagen: om lagen kräver att bilen skall förverkas under de omständigheter som rådde vid tillfället så skall bilen förverkas.

Och ur en annan synvinkel: om du har råd att köpa en Ferrari så har du många miljoner, att då bli av med bilen är en ekonomisk smäll men du överlever den utan problem. Och gör du inte det skall du inte köpa en Ferrari till att börja med....
Citera
2022-02-23, 17:15
Medlem
maxidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
32-åriga Shaka Ameen får sin Lamborghini Huracan Spider förverkad efter att kört 238 km/h på motorvägen vid Hirtshals i Danmark. Shaka Ameen hade varit och köpt bilen i Tyskland och var nu på väg till att ta färjan till Norge från Hirtshals. Förutom att polisen förverkar Lamborghinin så döms han även till 20 dagars fängelse och till ett sexårigt inreseförbud i Danmark då brottet klassas som grov vårdslöshet i trafik.

Shaka tycker det är ett allt för hårt straff att få sin dyra bil förverkad. Vad tycker ni?

Hade man förverkat bilen i Sverige? Det är lagtekniskt möjligt med dagens lag att förverka fordon som använts vid brott.

Shaka kørte alt for stærkt – nu mister han sin Lamborghini og skal i fængsel
https://www.tv2nord.dk/hjoerring/shaka-koerte-alt-for-staerkt-nu-mister-han-sin-lamborghini-og-skal-i-faengsel

Fy fan, tycker ändå lite synd om honom. Va fan har man en sportbil lär det vara svårt att köra lagligt.

Jag tycker med att straffet om att förverka bilen är sinnessjuk.

I sverige hade man garanterat inte förverkat bilen, han hade fått böter och indraget körkort.

Med det sagt så följer man inte lagen så kan saker hända. Han kanske har lärt sig att man håller sig borta från Danmark med fortkörning efter detta.
Citera
2022-02-23, 17:20
Bannlyst
Det är en sinnesjuk påföljd för det ringa brottet fortkörning, okej om han varit kriminell och haft fordringsägare efter sig, men det här är efterblivet, ingen, oavsett hudfärg, ska bli av med bilen p.g.a fortkörning, sinnessjukt och kan förstöra individens möjlighet till försörjning, skuldsättning m.m.

Danskjävlarna är fan inte riktiga i huvudet!
Citera
2022-02-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
För mig spelar värdet på bilen ingen roll, det som spelar roll är vad som står i lagen: om lagen kräver att bilen skall förverkas under de omständigheter som rådde vid tillfället så skall bilen förverkas.

Och ur en annan synvinkel: om du har råd att köpa en Ferrari så har du många miljoner, att då bli av med bilen är en ekonomisk smäll men du överlever den utan problem. Och gör du inte det skall du inte köpa en Ferrari till att börja med....

Böter är en sak, men vari ligger det vettiga i att pga fortkörning ta en bil?
Jag kan ärligt talat inte se någon skillnad mellan att vi en gång hade sjörövare i våra farvatten som var fullt lagligt av staten genom så kallade kaparbrev och nu detta med att beslagta bilar från fortkörare.
Citera
2022-02-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Böter är en sak, men vari ligger det vettiga i att pga fortkörning ta en bil?
Jag kan ärligt talat inte se någon skillnad mellan att vi en gång hade sjörövare i våra farvatten som var fullt lagligt av staten genom så kallade kaparbrev och nu detta med att beslagta bilar från fortkörare.

Det rimliga är att fortkörning på den nivå det är tal om här (200+ km/h) är inget du "råkar" göra, utan tvärtom något du är väldigt medveten om när du gör det. Utöver det så är det bara fråga om vad som står i lagen: kräver den att bilen skall tas i beslag så skall så ske. Danska riksdagen har bestämt att lagen skall vara på ett visst sätt och polisen skall bara följa lagen så gott de kan.

Där är en väsentlig skillnad mellan fortkörare som får sin bil förverkad och kapare/sjörövare: staten tar inte din bil utan stöd i lagen för det, när du har begått ett brott. Och du kan i förväg få veta vilka gränser som gäller med lagen, och vilka straff som kan tänkas följa om du bryter mot lagen. Kapare tog allt de kunde komma åt. Ditt "brott" i fallet med kapare var att komma för nära dem, och det var i praktiken omöjligt att i förväg få veta om du kom för nära kaparna eller inte med din tänkta rutt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in