2022-02-22, 17:01
Medlem
Orcinus-orcas avatar
32-åriga Shaka Ameen får sin Lamborghini Huracan Spider förverkad efter att kört 238 km/h på motorvägen vid Hirtshals i Danmark. Shaka Ameen hade varit och köpt bilen i Tyskland och var nu på väg till att ta färjan till Norge från Hirtshals. Förutom att polisen förverkar Lamborghinin så döms han även till 20 dagars fängelse och till ett sexårigt inreseförbud i Danmark då brottet klassas som grov vårdslöshet i trafik.

Shaka tycker det är ett allt för hårt straff att få sin dyra bil förverkad. Vad tycker ni?

Hade man förverkat bilen i Sverige? Det är lagtekniskt möjligt med dagens lag att förverka fordon som använts vid brott.

Shaka kørte alt for stærkt – nu mister han sin Lamborghini og skal i fængsel
https://www.tv2nord.dk/hjoerring/shaka-koerte-alt-for-staerkt-nu-mister-han-sin-lamborghini-og-skal-i-faengsel
Senast redigerad av Orcinus-orca 2022-02-22 kl. 17:03.
Citera
2022-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
32-åriga Shaka Ameen får sin Lamborghini Huracan Spider förverkad efter att kört 238 km/h på motorvägen vid Hirtshals i Danmark. Shaka Ameen hade varit och köpt bilen i Tyskland och var nu på väg till att ta färjan till Norge från Hirtshals. Förutom att polisen förverkar Lamborghinin så döms han även till 20 dagars fängelse och till ett sexårigt inreseförbud i Danmark då brottet klassas som grov vårdslöshet i trafik.

Shaka tycker det är ett allt för hårt straff att få sin dyra bil förverkad. Vad tycker ni?

Hade man förverkat bilen i Sverige? Det är lagtekniskt möjligt med dagens lag att förverka fordon som använts vid brott.

https://www.tv2nord.dk/hjoerring/shaka-koerte-alt-for-staerkt-nu-mister-han-sin-lamborghini-og-skal-i-faengsel

Ha ha! Det där gjorde min dag👍🤣 Stackars Shaka som såg framför sig hur han skulle glida runt utanför krogarna i Oslo och leka allan ballan men det blir inget av med det nu!🤣🤣
Citera
2022-02-22, 17:14
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Ha ha! Det där gjorde min dag👍🤣 Stackars Shaka som såg framför sig hur han skulle glida runt utanför krogarna i Oslo och leka allan ballan men det blir inget av med det nu!🤣🤣

Ja, sympatin finns inte där som om det hade varit en etniskt norsk. En annan sak, varför skall Shaka slippa få sin bil förverkad p.g.a. värdet? Skulle jag få min bil förverkad hade det svidit minst lika mycket.
Citera
2022-02-22, 17:15
Medlem
TheJackets avatar
Är helt säker på att det finns en tråd. Eller har exakt samma sak hänt igen??
Citera
2022-02-22, 17:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Verkstadskille med becknarväska, sparat ihop 3 miljoner för att bränna på en italiensk sportbil? Jag gissar att det inte främst är reparera bilar som gjort det möjligt att köpa en sådan bil. Kanske skatteetaten eller ligningskontoret eller vad de kallas kan intressera sig för att gå igenom utlänningens ekonomi.
Citera
2022-02-22, 17:18
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Är helt säker på att det finns en tråd. Eller har exakt samma sak hänt igen??

Jag sökte innan jag postade och fann inget. Det här är en ny nyhet så tror inte det finns en tråd. Posta gärna länken om du finner tråden.
Citera
2022-02-22, 17:19
Medlem
Citat:

Undrar om "dansken Mads" hade fått samma straff? Antagligen inte. Då luktar detta ganska mycket rasism. Men det var väl just rasismen i det hela som du ville hylla Orcinus-orca?
Citera
2022-02-22, 17:19
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Jag sökte innan jag postade och fann inget. Det här är en ny nyhet så tror inte det finns en tråd. Posta gärna länken om du finner tråden.

(FB) DK: fortkörning - 60 dgr fängelse, körförbud 10 år, utvisning 6 år + konfiskerad bil

Samma sak har hänt en gång innan
Citera
2022-02-22, 17:20
Medlem
Sex års inreseförbud är väl i linje med vad svenska domstolar dömer ut vid våldtäkter, om de har en bra dag dvs.
Citera
2022-02-22, 17:22
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Undrar om "dansken Mads" hade fått samma straff? Antagligen inte. Då luktar detta ganska mycket rasism. Men det var väl just rasismen i det hela som du ville hylla Orcinus-orca?

Jag tror absolut att "Mads" skulle få samma straff som Shaka. På vilken vis hyllar jag detta? Tycker att den hårda danska linjen gällande kriminalitet är bättre än den svenska mjäkiga. Den hyllar jag.
Citera
2022-02-22, 17:24
Medlem
Om vi i Sverige fick bilen omhändertagen skulle nog fortkörningarna närma sig noll ganska fort.
Citera
2022-02-22, 17:25
Medlem
Sooks avatar
Jag tycker personligen straffet är överdrivet men det är ju självförvållat så rätt lätt att undvika. Så inget synd om de som drabbas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in