2022-02-23, 15:13
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Jag läser vad Paulus och Jesus säger och skriver därefter...
Var någonstans talar de om fri vilja?
Citera
2022-02-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Var någonstans talar de om fri vilja?
Joh 15:22 och Hebr 10:26 tex
Citera
2022-02-23, 16:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Joh 15:22 och Hebr 10:26 tex
Fri vilja att avfalla ja:

"26Ty om vi med berått mod synda, sedan vi hava undfått kunskapen om sanningen, så återstår icke mer något offer för våra synder, 27utan allenast en förskräcklig väntan på dom och glöden av en eld som skall förtära motståndarna. 28Den som föraktar Moses' lag, han skall »efter två eller tre vittnens utsago» dödas utan barmhärtighet; 29huru mycket svårare straff tron I icke då att den skall anses värd, som förtrampar Guds Son och aktar förbundets blod för orent -- det i vilket han har blivit helgad -- och som smädar nådens Ande!"

"22Hade jag icke kommit och talat till dem, så skulle de icke hava haft synd; men nu hava de ingen ursäkt för sin synd. 23Den som hatar mig, han hatar ock min Fader. 24Hade jag icke bland dem gjort sådana gärningar, som ingen annan har gjort, så skulle de icke hava haft synd; men nu hava de sett dem, och hava likväl hatat både mig och min Fader. 25Men det ordet skulle ju fullbordas, som är skrivet i deras lag: 'De hava hatat mig utan sak"
Citera
2022-02-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fri vilja att avfalla ja:

"26Ty om vi med berått mod synda, sedan vi hava undfått kunskapen om sanningen, så återstår icke mer något offer för våra synder, 27utan allenast en förskräcklig väntan på dom och glöden av en eld som skall förtära motståndarna. 28Den som föraktar Moses' lag, han skall »efter två eller tre vittnens utsago» dödas utan barmhärtighet; 29huru mycket svårare straff tron I icke då att den skall anses värd, som förtrampar Guds Son och aktar förbundets blod för orent -- det i vilket han har blivit helgad -- och som smädar nådens Ande!"

"22Hade jag icke kommit och talat till dem, så skulle de icke hava haft synd; men nu hava de ingen ursäkt för sin synd. 23Den som hatar mig, han hatar ock min Fader. 24Hade jag icke bland dem gjort sådana gärningar, som ingen annan har gjort, så skulle de icke hava haft synd; men nu hava de sett dem, och hava likväl hatat både mig och min Fader. 25Men det ordet skulle ju fullbordas, som är skrivet i deras lag: 'De hava hatat mig utan sak"
Alla människor som har existerat kommer att få en dom av Gud. Det kräver en viss grad av fri vilja. Varför skulle Gud döma marionettdockor?
Citera
2022-02-23, 16:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Alla människor som har existerat kommer att få en dom av Gud. Det kräver en viss grad av fri vilja. Varför skulle Gud döma marionettdockor?
"18Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn. 19Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, "
(Johannes 3)

Ingen kan skylla Gud för att han eller hon har avfallit.

Den som aldrig begått synd kan utan fruktan möta Gud. Den som har begått synd står i skuld till Gud. Vad ska han betala med?
Ingen kan välja att känna Gud, och ingen kan betala sin skuld till Gud.
Citera
2022-02-23, 16:17
Medlem
Citat:
"18Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn. 19Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, "
(Johannes 3)

Ingen kan skylla Gud för att han eller hon har avfallit.

Den som aldrig begått synd kan utan fruktan möta Gud. Den som har begått synd står i skuld till Gud. Vad ska han betala med?
Ingen kan välja att känna Gud, och ingen kan betala sin skuld till Gud.
Alla har syndat!
Citera
2022-02-23, 16:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Alla har syndat!
Inte Jesus. Och Jesus hade också mycket riktigt liv i Sig Själv. Jesus ägde någonting eget. Och detta valde Herren, av fri vilja, att ge för att köpa oss. Det är större än man kan fatta!
Citera
2022-02-23, 16:21
Medlem
jararvs avatar
Citat:
Alla har syndat!

Felet är schizofrenia!

Slutet på det onda när döden skiljer.
Citera
2022-02-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jararv
Felet är schizofrenia!
Nej nej
Citera
2022-02-23, 16:22
Medlem
Citat:
Inte Jesus. Och Jesus hade också mycket riktigt liv i Sig Själv. Jesus ägde någonting eget. Och detta valde Herren, av fri vilja, att ge för att köpa oss. Det är större än man kan fatta!
Självklart inte...
Citera
2022-02-23, 16:25
Medlem
jararvs avatar
Citat:
Nej nej

Distans hot tänker skada sport intresset.
Citera
2022-02-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jararv
Distans hot kan skada sport intresset.
Vem är du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto