2022-02-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Har ni sett mig har ni sett fadern? Jag är i fadern, fadern är i mig! H20 = Gud
Is = fadern, vätska = sonen, ånga = den helgen anden. Har ni sett mig har ni sett fadern = is som droppar vätska på våren, metaforer naturligt vis!

Ja och det är absurt. Kristna har tagit en människa må så vara speciellt utvald av Gud och upphöjt den inabsurdum och jämställt honom med Gud. Kristna bygger sitt hus på sand i istället för klippa.

Det är ett problem att Jesus egenskaper är okända. Kombinationen Gud-människa ger något som vi inte vet vad det är oavsett hur många metaforer som man hittar på. Historiskt har det funnits hundratals olika kristna sekter och inriktningar. Många av dem var baserade på att de hade annorlunda uppfattning om Jesus väsen och egenskaper.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-02-20 kl. 23:49.
Citera
2022-02-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och har du funderat på att om det handlar om en treenighet, varför är den heliga anden aldrig med i detta?

Men hjälparen då? den heliga anden Sophia!

"Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er."
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-02-20 kl. 23:51.
Citera
2022-02-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Men hjälparen då? den heliga anden Sophia!

"Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er."

Ja, hjälparen är Guds ande. Om du tänker efter, det stod inte att: "Gud svävade över vattnet", utan det var "Guds Ande":

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet." (1 Mose 1:1-2 Bibel2000)

Gud sände hans ande över vattnet, på liknande sätt skulle hans ande hjälpa till kristna på olika sätt, ibland med underverk.

Det är med hans ande som han skapar och utför saker och ting med, på liknande sätt som vi skapar och utför saker och ting med våra armar.
Citera
2022-02-21, 06:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja och det är absurt. Kristna har tagit en människa må så vara speciellt utvald av Gud och upphöjt den inabsurdum och jämställt honom med Gud. Kristna bygger sitt hus på sand i istället för klippa.

Det är ett problem att Jesus egenskaper är okända. Kombinationen Gud-människa ger något som vi inte vet vad det är oavsett hur många metaforer som man hittar på. Historiskt har det funnits hundratals olika kristna sekter och inriktningar. Många av dem var baserade på att de hade annorlunda uppfattning om Jesus väsen och egenskaper.
Jag vill inte försvara kristendomen eller någon annan religion, vilka som partipolitik är en gruppmentalitet, men evangelierna borde tas mer på allvar av alla.

Kristendomen upphöjer Jesus med fraser och stora bokstäver, men tar inte hans ord för sanning. Om man utgår ifrån hans egna ord, så kom han från en högre värld och lät sig födas i vår värld för att fullända det profetiska budskapet. Vi själva lever i mörkret i Satans värld och ser inte varthän vi går.
Citera
2022-02-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vill inte försvara kristendomen eller någon annan religion, vilka som partipolitik är en gruppmentalitet, men evangelierna borde tas mer på allvar av alla.

Kristendomen upphöjer Jesus med fraser och stora bokstäver, men tar inte hans ord för sanning. Om man utgår ifrån hans egna ord, så kom han från en högre värld och lät sig födas i vår värld för att fullända det profetiska budskapet. Vi själva lever i mörkret i Satans värld och ser inte varthän vi går.

Vilka är dessa ord? Om de kommer från Johannessevangeliet som skrevs sist och är mest avvikande sett till de tidigare så vad är garantin för att Jesus någonsinn sade detta?

Jag ser inte det du påstår att "kristedomen inte tar Jesus ord för sanning".
Citera
2022-02-21, 08:51
Medlem
Citat:
Och har du funderat på att om det handlar om en treenighet, varför är den heliga anden aldrig med i detta?

Treenigheten som inkluderar heliga anden blev påhittad senare än den texten skrevs.
Citera
2022-02-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Treenigheten som inkluderar heliga anden blev påhittad senare än den texten skrevs.

Exakt, det står inget om "treenighet" i bibeln, däremot står det om en enighet, att Gud, Jesus och kristna ska vara eniga med varandra.
Citera
2022-02-21, 08:59
Medlem
Att Jesus var jude spelar egentligen mindre roll. Merparten av det budskap han tillskrevs kommer egentligen först senare och då under starkt inflytande av den romerska och grekiska kulturen.

Kanhända någon annan mer kultur hade inflytande.

Men det gör att totalt sett så slutar det med att väldigt mycket skiljer sig mellan judendomen och kristendomen.

Så det är rätt tänkt att kristendomen inte är judisk utan har slagit in på en helt ny bana.

Jag tror inte att kristna längre ens läser den gamla bibeln utan bara nya testamentet och helt enkelt utgår från den bana som jesus svängde in på.

(för skulle de läsa gamla testamentet så skulle väldigt mycket av den kristna kulturen idag vara omöjlig)
Citera
2022-02-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ja, hjälparen är Guds ande. Om du tänker efter, det stod inte att: "Gud svävade över vattnet", utan det var "Guds Ande":

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet." (1 Mose 1:1-2 Bibel2000)

Gud sände hans ande över vattnet, på liknande sätt skulle hans ande hjälpa till kristna på olika sätt, ibland med underverk.

Det är med hans ande som han skapar och utför saker och ting med, på liknande sätt som vi skapar och utför saker och ting med våra armar.
Jag har bara ett inspel på detta: Går man till den hebreiska grundtexten står det att gudarna (elohim) skapade himmel och jord. Pluralis alltså.
Citera
2022-02-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har bara ett inspel på detta: Går man till den hebreiska grundtexten står det att gudarna (elohim) skapade himmel och jord. Pluralis alltså.

Vilket skriftställe tänker du på?
Citera
2022-02-21, 09:08
Medlem
Citat:
Vilket skriftställe tänker du på?
Första mosebok, första kapitlet.

EDIT: Jag påstår inte att jag begriper hebreiska men så har det berättats för mig av en person som förstår hebreiska.
Citera
2022-02-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Att Jesus var jude spelar egentligen mindre roll. Merparten av det budskap han tillskrevs kommer egentligen först senare och då under starkt inflytande av den romerska och grekiska kulturen.

Kanhända någon annan mer kultur hade inflytande.

Men det gör att totalt sett så slutar det med att väldigt mycket skiljer sig mellan judendomen och kristendomen.

Så det är rätt tänkt att kristendomen inte är judisk utan har slagit in på en helt ny bana.

Jag tror inte att kristna längre ens läser den gamla bibeln utan bara nya testamentet och helt enkelt utgår från den bana som jesus svängde in på.

(för skulle de läsa gamla testamentet så skulle väldigt mycket av den kristna kulturen idag vara omöjlig)

Kristna bör läsa GT också, hela skriften är viktig:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Däremot har förbundet som Moses och folket fick, ersatts med ett nytt förbund. Och detta var inget som någon kom på i efterhand, eftersom det talades om detta 600 år innan Jesus kom och uppfyllde lagen:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda" (Jer 31:31 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in