2022-02-22, 23:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det fanns säkerligen personer i den regionen som man skulle kunna klassificera som vita idag. Sådana som hade blont hår och gröna eller blå ögon. Det var en låg procentandel antagligen men de fanns och finns än idag.

Dagens judar konsumerar diverse majeriprodukter vad jag tror.

Nutida svenskt mjölkdrickande är ett resultat av modern möjlighet till transport och kylning av mjölk. Svenskar drack inte heller mjölk för 200 år sedan på sådant vis som de gör idag.

Vi vet att vita bebodde Levanten och norra Afrika. Vi vet också att på Mose tid (när exakt det var kan diskuteras) sågs en mer blandad population, åtminstone om vi går efter fenotyp.

Dagens judar är laktosintoleranta. Laktosintolerans behöver dock inte betyda att man inte kan konsumera tex ost. Israel bar dock uppenbart på den "mutation" som ger laktostolerans, och som är absolut vanligast i just Norden.

Nutida svenskt mjölkdrickande är möjligt pga en mutation som uppkom för 5000- 8000 år sedan. Som av en händelse var det vid ungefär den tiden den mutation som ger blå eller gröna ögon uppstod, samt den mutation som kopplas till denna och som ger ljus hud.

Dagens judar har en stor variation av fenotyp. De senaste är väl indianer? Hur som haver, så är kärnan i judenheten caananiter och med europeiskt inflytande, vilket även araber har.
Citera
2022-02-23, 02:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi vet att vita bebodde Levanten och norra Afrika. Vi vet också att på Mose tid (när exakt det var kan diskuteras) sågs en mer blandad population, åtminstone om vi går efter fenotyp.

Dagens judar är laktosintoleranta. Laktosintolerans behöver dock inte betyda att man inte kan konsumera tex ost. Israel bar dock uppenbart på den "mutation" som ger laktostolerans, och som är absolut vanligast i just Norden.

Nutida svenskt mjölkdrickande är möjligt pga en mutation som uppkom för 5000- 8000 år sedan. Som av en händelse var det vid ungefär den tiden den mutation som ger blå eller gröna ögon uppstod, samt den mutation som kopplas till denna och som ger ljus hud.

Dagens judar har en stor variation av fenotyp. De senaste är väl indianer? Hur som haver, så är kärnan i judenheten caananiter och med europeiskt inflytande, vilket även araber har.
Här kan man se vart de mjölkvita har spritt sig i världen:

https://pbs.twimg.com/media/DGpZ0rKW0AEo8bJ?format=jpg&name=900x900

Men det är de kulturellt israeliska folken vars skrifter vi studerar, var och en efter sin förmåga.
Citera
2022-02-23, 06:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Diskussionen handlar inte om dagens judar är genetiskt samma som dåtidens.
Delvis så gör den det. När en judeokristen säger att Jesus minsann var jude så menar denne att han är av samma släkte som dagens judar.
Citat:
Det är de inte.

Det är bra att du förstår det, men varför detta motstånd till att israeliterna - som förskingrades och tog sig mot europa - är vita?
Citat:
Jag tvivlar på att judar inte dricker mjölk eller använder mjölk på annat sätt. Alla judar är säkerligen inte laktosintolleranta.
Finns säkert en och annan jude som kan dricka ett glas mjölk utan att få rännskita, men procentuellt ligger de på samma nivå som negrer.
Citera
2022-02-23, 07:05
Avslutad
Citat:
41Men att du såg fötterna och tårna vara delvis av krukmakarlera och delvis av järn, det betyder att det skall vara ett söndrat rike, dock så att det har något av järnets fasthet, ty du såg ju järn vara där, blandat med lerjord. 42Och att tårna på fötterna voro delvis av järn och delvis av lera, det betyder att riket skall vara delvis starkt och delvis svagt. 43Och att du såg järnet vara blandat med lerjord, det betyder att väl en beblandning där skall äga rum genom människosäd, men att delarna likväl icke skola hålla ihop med varandra, lika litet som järn kan förbinda sig med lera.

44Men i de konungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike som aldrig i evighet skall förstöras och vars makt icke skall bliva överlämnad åt något annat folk. Det skall krossa och göra en ände på alla dessa andra riken, men självt skall det bestå evinnerligen; "
https://sv.bibelsite.com/swe/daniel/2.htm

"Då nu människorna begynte föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem 2sågo Guds söner att människornas döttrar voro fagra, och de togo till hustrur dem som de funno mest behag i. 3Då sade HERREN: »Min ande skall icke bliva kvar i människorna för beständigt, eftersom de dock äro kött; så vare nu deras tid bestämd till ett hundra tjugu år.» 4Vid den tiden, likasom ock efteråt, levde jättarna på jorden, sedan Guds söner begynte gå in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem; detta var forntidens väldiga män, som voro så namnkunniga."
https://sv.bibelsite.com/swe/genesis/6.htm

Historien upprepar sig.
Javisst.
Citera
2022-02-23, 08:25
Bannlyst
Judar är kända för att ljuga och lura till sig pengar, så är någon förvånad över att de försöker få Jesus att framstå som judisk?
Citera
2022-02-23, 10:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Här kan man se vart de mjölkvita har spritt sig i världen:

https://pbs.twimg.com/media/DGpZ0rKW0AEo8bJ?format=jpg&name=900x900

Men det är de kulturellt israeliska folken vars skrifter vi studerar, var och en efter sin förmåga.
Vad ska vi med den kartan till?

Vad menar du med "kulturellt israelitiska folken"?
Citera
2022-02-23, 11:55
Medlem
LadySwedens avatar
Efter år 1200 före Kristus beboddes Askelon av "européer";

"The Philistines are often portrayed as the enemy of the Israelites in the Bible. And many people view the Philistines as villains and assume they were just a Middle Eastern enemy of the Jews. However, DNA studies now show that the Philistines came from Europe.

In 2016, archaeologists uncovered a Philistine cemetery in the ancient city of Ashkelon containing 150 skeletons.

“For 30 years, we excavated at Ashkelon, uncovering Canaanites, early Philistines and later Philistines – and now we can begin to understand the story that these bones tell,” said Daniel M. Master, director of the Leon Levy Expedition to Ashkelon, told The Jerusalem Post."
https://www.ancient-code.com/dna-study-reveals-the-often-villainized-philistines-of-the-bible-came-from-europe/

Dessa européer bebodde alltså inte Askelon innan år 1200 f.k.

Mose levde ca 1500- 1200 år f.k. (årtalen diskuteras) Israel intog staden Askelon här;

"1Efter Josuas död frågade Israels barn HERREN och sade: »Vem bland oss skall först draga upp mot kananéerna och strida mot dem?» 2HERREN sade: »Juda skall göra det; se, jag har givit landet i hans hand.» 3Då sade Juda till sin broder Simeon: »Drag upp med mig in i min arvslott, och låt oss strida mot kananéerna, så skall jag sedan tåga med dig in i din arvslott.» Så tågade då Simeon med honom. 4När nu Juda drog ditupp, gav HERREN kananéerna och perisséerna i deras hand, så att de slogo dem vid Besek, tio tusen man. 5Ty vid Besek träffade de på Adoni-Besek och stridde mot honom och slogo så kananéerna och perisséerna. 6Och Adoni-Besek flydde, men de förföljde honom och grepo honom och höggo av honom hans tummar och stortår. 7Då sade Adoni-Besek: »Sjuttio konungar med avhuggna tummar och stortår hämtade upp smulorna under mitt bord; efter mina gärningar har Gud nu vedergällt mig.» Sedan förde de honom till Jerusalem, och där dog han.

8Men Juda barn belägrade Jerusalem och intogo det och slogo dess invånare med svärdsegg; därefter satte de eld på staden. 9Sedan drogo Juda barn ned för att strida mot de kananéer som bodde i Bergsbygden, i Sydlandet och i Låglandet. 10Och Juda tågade åstad mot de kananéer som bodde i Hebron -- vilket fordom hette Kirjat-Arba -- och de slogo Sesai, Ahiman och Talmai.

11Därifrån tågade de åstad mot Debirs invånare. Men Debir hette fordom Kirjat-Sefer. 12Och Kaleb sade: »Åt den som angriper Kirjat-Sefer och intager det vill jag giva min dotter Aksa till hustru.» 13När då Otniel, son till Kenas, Kalebs yngre broder, intog det, gav han honom sin dotter Aksa till hustru. 14Och när hon kom till honom, intalade hon honom att begära ett stycke åkermark av hennes fader; och hon steg hastigt ned från åsnan. Då sade Kaleb till henne: »Vad önskar du?» 15Hon sade till honom: »Låt mig få en avskedsskänk; eftersom du har gift bort mig till det torra Sydlandet, må du giva mig vattenkällor.» Då gav Kaleb henne Illitkällorna och Tatitkällorna.

16Och kainéens, Moses svärfaders, barn hade dragit upp från Palmstaden med Juda barn till Juda öken, söder om Arad; de gingo åstad och bosatte sig bland folket där. 17Men Juda tågade åstad med sin broder Simeon, och de slogo de kananéer som bodde i Sefat; och de gåvo staden till spillo; så fick den namnet Horma. 18Därefter intog Juda Gasa med dess område, Askelon med dess område och Ekron med dess område. 19Och HERREN var med Juda, så att de intogo bergsbygden; men de kunde icke fördriva dem som bodde i dalbygden, därför att dessa hade stridsvagnar av järn. 20Och de gåvo Hebron åt Kaleb, såsom Mose hade föreskrivit; och han fördrev därifrån Anaks tre söner. 21Men jebuséerna, som bodde i Jerusalem, blevo icke fördrivna av Benjamins barn; därför bodde ock jebuséerna kvar bland Benjamins barn i Jerusalem, såsom de göra ännu dag."
https://sv.bibelsite.com/swe/judges/1.htm

DNA -forskning på israeliterna har "inte gjorts" av någon anledning, men som vi kan se var det mer pk att forska på "filistéerna" och de blev "européer" (tidigare var de, som jag tidigare visat, lika alla andra caananiter genetiskt). De försvann runt år 600 f.k när Assyrierna deporterade dem.
Forskarna här missade helt enkelt att Bibeln berättar exakt det, att filistéerna utrotades ur Askelon vid tiden för "europeernas intåg i Kaanan".
Senast redigerad av LadySweden 2022-02-23 kl. 12:02.
Citera
2022-02-23, 14:28
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
"... Och i ditt hjärta tror att Gud uppväckt Honom från de döda..."

Ingen tror av sig själv. Så enkelt är det. Det är inte en aktiv handling.

Vad vi sedan gör när vi fått ljuset tänt är ett val. Fri vilja har endast den som har sitt ljus tänt.
Rätt och sant här.
Citera
2022-02-23, 14:29
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Bara om Gud kallar.

Den här falska doktrinen om att människor väljer vad de ska tro och inte är ett elände. Det är helt enkelt inte sant, utan det är som Herren Jesus sa;
Ingen kan komma till Honom om inte Fadern drager Honom, och de som dras av Fadern är Jesu får. De som inte var/är Hans får tror inte.
Right on the money again.
Citera
2022-02-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Rätt och sant här.
Frälsningen är beroende av det val någon gör.
Att få sitt ljus tänt är inte frälsningen, bara steg ett.
Citera
2022-02-23, 14:57
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Frälsningen är beroende av det val någon gör.
Att få sitt ljus tänt är inte frälsningen, bara steg ett.
Är du en proponent för den allsmäktiga fria viljan?
Citera
2022-02-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Är du en proponent för den allsmäktiga fria viljan?
Jag läser vad Paulus och Jesus säger och skriver därefter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in