Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Frågan man borde ställa sig, är om allt som folk påstår i anekdoter verkligen är vad som verkligen har skett, eller om det ens skett…? I synnerhet om det är extraordinära påståenden..
Om du t ex påstod att du klarar 170cm i höjdhopp, så skulle jag ge dig en axelryckning och inte fundera mycket på om det kunde vara sant eller inte, skulle alltså inte kräva mycket till bevis på det då det ju inte är särskilt unikt.
Men när du eller andra påstår saker som t ex går helt emot allmän kunskap, fysikens lagar, och inte har minsta antydan till belägg eller ens är påvisat av vetenskapen. Ja då är jag skeptisk, ja t o m extremt skeptisk, till seriösa bevis kan presenteras och som håller för en granskning.
Men du kanske tycker vi ska tro på sådant bara för att någon påstår att sådant fantastiskt är sant…?
Om jag säger att jag klarar 7 m i höjdhopp, tror du mig då, eller vill du se bevis…?
Du behöver inte tro på någonting, jag skrev inget till dig, men du och någon joe labero fantast skrev genast tillbaka.
Sådan är jantelagen, du ska inte tro eller tycka dig vara bättre eller veta mer än mig.