2022-02-23, 08:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du kan kolla på youtube om labero en illusionist, han trollar inget.
Och vad fan är det för skillnad på en trollkarl och en illusionist för en lekman som är född innan Harry Potter?

Labero finns för övrigt med på listan med "Svenska trollkonstnärer" på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trolleri#Svenska_trollkonstn%C3%A4rer

Oavsett vad du kallar honom, tror du att han pysslar med övernaturliga ting när han utför något du inte förstår hur det gick till?
Senast redigerad av constant 2022-02-23 kl. 08:44.
Citera
2022-02-23, 08:44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Frågan man borde ställa sig, är om allt som folk påstår i anekdoter verkligen är vad som verkligen har skett, eller om det ens skett…? I synnerhet om det är extraordinära påståenden..

Om du t ex påstod att du klarar 170cm i höjdhopp, så skulle jag ge dig en axelryckning och inte fundera mycket på om det kunde vara sant eller inte, skulle alltså inte kräva mycket till bevis på det då det ju inte är särskilt unikt.

Men när du eller andra påstår saker som t ex går helt emot allmän kunskap, fysikens lagar, och inte har minsta antydan till belägg eller ens är påvisat av vetenskapen. Ja då är jag skeptisk, ja t o m extremt skeptisk, till seriösa bevis kan presenteras och som håller för en granskning.

Men du kanske tycker vi ska tro på sådant bara för att någon påstår att sådant fantastiskt är sant…?

Om jag säger att jag klarar 7 m i höjdhopp, tror du mig då, eller vill du se bevis…?

Du behöver inte tro på någonting, jag skrev inget till dig, men du och någon joe labero fantast skrev genast tillbaka.
Sådan är jantelagen, du ska inte tro eller tycka dig vara bättre eller veta mer än mig.
Citera
2022-02-23, 08:47
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och vad fan är det för skillnad på en trollkarl och en illusionist för en lekman som är född innan Harry Potter?

Labero finns för övrigt med på listan med "Svenska trollkonstnärer" på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trolleri#Svenska_trollkonstn%C3%A4rer

Oavsett vad du kallar honom, tror du att han pysslar med övernaturliga ting när han utför något du inte förstår hur det gick till?

Wiki, det är ju eget tyckande, ej att lita på för 5 öre numera.
En annan släkting kunde ställa blod, endast genom att läsa en ramsa från bibeln, här nånstans är det nog mer lämpligt att kalla någon för trollkarl/kvinna.
Citera
2022-02-23, 08:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Wiki, det är ju eget tyckande, ej att lita på för 5 öre numera.
En annan släkting kunde ställa blod, endast genom att läsa en ramsa från bibeln, här nånstans är det nog mer lämpligt att kalla någon för trollkarl/kvinna.
Men förstod du själva grejen, vad jag menade?

Att jag tog upp just Labero och att jag kallade honom för just trollkarl är oviktigt om du kan ta dig till grejen att bara för att något händer som du inte förstår så är det inte något övernaturligt.

Edit: Känner du att NE är en bättre källa?
Citat:
trollkarl
trollkarl, trollkonstnär , illusionist, magiker, scenartist som underhåller med trollerikonster.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/trollkarl-(trollkonstn%C3%A4r)
Senast redigerad av constant 2022-02-23 kl. 09:02.
Citera
2022-02-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vilken forskning menar du då? Det bedrivs ju ingen officiell forskning mot det övernaturliga.

Du måste ha problem att läsa…

Det HAR bedrivits mycket forskning in om detta ämne, att det inte forskas om det just idag kan ju bero på resultaten av tidigare forskning…
Citera
2022-02-23, 09:14
Medlem
Citat:
Får inte intrycket av att man heller vetenskapligt seriöst vill utforska det övernaturliga området. Gissar på att det har att göra med att om det övernaturliga blev erkänt så skulle det ju ändra hela våran världsbild och prioriteringar. Dagens maktmänniskor vill ju fortsätta med samma spel som man kan ha fördelar av och inte behöva dela med sig av resurser till diverse medium.

Konspirationsforumet nästa….
Citera
2022-02-23, 09:14
Medlem
Citat:
Du måste ha problem att läsa…

Det HAR bedrivits mycket forskning in om detta ämne, att det inte forskas om det just idag kan ju bero på resultaten av tidigare forskning…

Länka gärna vilken forskning du hänvisar till
Citera
2022-02-23, 09:16
Medlem
Citat:
Konspirationsforumet nästa….

Varför då så här är det ju inom allt. Vi ser det idag också hur folk tvingar igenom sina egna agendor och sedan utformar vetenskapen därefter. Är inte något nytt och kommer alltid att förekomma. Ren vetenskap som t ex Kemi, Fysik osv tenderar att vara mer ren forskning dock.
Citera
2022-02-23, 09:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Länka gärna vilken forskning du hänvisar till
Det här är min favorit i ämnet:
Citat:
Emily Rosa (born February 6, 1987) is the youngest person to have a research paper published in a peer reviewed medical journal. At age nine Rosa conceived and executed a scientific study of therapeutic touch which was published in the Journal of the American Medical Association in 1998.
https://en.wikipedia.org/wiki/Emily_Rosa
Citera
2022-02-23, 09:34
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, [/b]
Åååh dom där ja.
Mina ungar älskar det där.
Citera
2022-02-23, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det här är min favorit i ämnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Emily_Rosa

Kritik finns ju även mot den studien:

"However, one published study clarified some of the issues that were raised at the time in parts of the skeptical community[23][24] about the method and analysis of the data.[25] Specifically, that study found that people should be expected to detect the presence of a hand at better than chance levels, most likely due to radiant heat because interposing heat blocking materials reduced accuracy to chance levels."
Citera
2022-02-23, 09:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Kritik finns ju även mot den studien:

"However, one published study clarified some of the issues that were raised at the time in parts of the skeptical community[23][24] about the method and analysis of the data.[25] Specifically, that study found that people should be expected to detect the presence of a hand at better than chance levels, most likely due to radiant heat because interposing heat blocking materials reduced accuracy to chance levels."
Jaja, den var mest ett kul exempel.

Och tråden handlar för övrigt om vilka vuxna som tror på spökerier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in