2022-02-17, 23:58
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Tokintressant. Onlyfans täljer ju guld med fällkniv. Läser att Lana Rhoades skall vara med och lansera playboysiten, hon är en levande porrmemekändis. Samt detta med NFT är helt rätt i tiden, växer så det knakar. Kryllar med folk som sitter med kryptogainz och jagar investeringar. Jag skall med här!

Beklagar, men jag varnade dig iallafall. Men tuttar är ju åtminstone roligt.

Ska jag komma med ett riktigt tips blir det certifikat på utsläppsrätter. De har av någon anledning också tankat i (vad jag gissar) rysshärjningarna men lär vända uppåt när marknaden inser att industrierna kommer rulla oavsett vad som händer i Ukraina.
Citera
2022-02-18, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Beklagar, men jag varnade dig iallafall. Men tuttar är ju åtminstone roligt.

Ska jag komma med ett riktigt tips blir det certifikat på utsläppsrätter. De har av någon anledning också tankat i (vad jag gissar) rysshärjningarna men lär vända uppåt när marknaden inser att industrierna kommer rulla oavsett vad som händer i Ukraina.

Tackar, står inga underliggande instrument men undrar vilket det bästa indexet att följa kan vara?
Citera
2022-02-18, 08:07
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teknisklagd
Tackar, står inga underliggande instrument men undrar vilket det bästa indexet att följa kan vara?

Vet inte om jag missförstod dig nu men enklast är nog TRACK CO2 VON som rakt av följer priserna på EUs utsläppsrätter. Sedan finns det ett gäng Bull och bearcertifikat med olika hävstång om man har den riskaptiten.

Just nu har jag inget sådant innehav just nu eftersom jag vill spara mina likvider det ifall det blir bra köpläge på mina ”vanliga” aktier men om inget sådant uppenbarar sig och utsläppsrätterna fortsätter vara billiga går jag nog in där.

Vill du läsa mer från någon som är smartare än mig rekommenderar jag Doombergs gratis substack från 8 januari:

https://doomberg.substack.com/p/a-banana-worth-squeezing?utm_source=url
Citera
2022-02-18, 12:11
Medlem
Snyggt, den tuggar på fint!

Ja jag menade t ex när jag köper minifutures eller cert på Index följer jag samma index på Tradingview alt Webull. Vart följer jag grafen till utsläppsrätter?
Citera
2022-02-18, 12:27
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Vet inte om jag missförstod dig nu men enklast är nog TRACK CO2 VON som rakt av följer priserna på EUs utsläppsrätter.
Man bör vara medveten om att man har EU som motpart och att EU inte enbart består av miljöpartister.

Blir utsläppsrättigheterna för dyra kommer beslut om generösare tilldelning.
Citera
2022-02-18, 14:49
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teknisklagd
Snyggt, den tuggar på fint!

Ja jag menade t ex när jag köper minifutures eller cert på Index följer jag samma index på Tradingview alt Webull. Vart följer jag grafen till utsläppsrätter?

Finns t ex här: https://tradingeconomics.com/commodity/carbon

Men söker du på EU ETS price chart eller dylikt hittar du säkert mer.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Man bör vara medveten om att man har EU som motpart och att EU inte enbart består av miljöpartister.

Blir utsläppsrättigheterna för dyra kommer beslut om generösare tilldelning.

Jo absolut, den politiska risken är ju naturligtvis alltid närvarande på en marknad där ”utbudet” är påhittat i Bryssel.

Men för att parafrasera galningarna på wallstreetbets: “Miljöpartiet can stay stupid longer than EU can stay solvent”

(FB) Svenska regeringen vaskar 3 miljarder i utsläppsrätter
Citera
2022-02-18, 15:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Men för att parafrasera galningarna på wallstreetbets: “Miljöpartiet can stay stupid longer than EU can stay solvent”
Citera
2022-02-18, 17:49
Medlem
jnilssons avatar
Kan tillägga att det inte blir någon konflikt i Ukraina för att utsläppsrättigheterna är för dyra, både för anfall och försvar.
Citera
2022-02-20, 14:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Kan tillägga att det inte blir någon konflikt i Ukraina för att utsläppsrättigheterna är för dyra, både för anfall och försvar.

Haha, fan vad skönt, skulle precis ta en promenad i solen, men fastnade här och på senaste news ang Ryssen (som ser ut att bryta mot "eld upphör" och tunga vapen vid gränsen löpande nu). Nu kan jag lugnt chilla vidare och jobba på det viktigaste i livet: en schysst solbränna.
Citera
2022-02-23, 09:09
Medlem
brolinlevers avatar
Det har varit dåligt med aktietips, vilket inte är så konstigt eftersom allt går skit. När det går som sämst uppstår ofta något köpläge.

Mitt tips blir Ferronordic, som har verksamhet i Ryssland som växer så det knakar. Ferronordic är ett kvalitetsbolag, som alla flyr från eftersom ja, det vet ni ju. De pysslar med tunga fordon, försäljning och eftermarknad.

Själv köpte jag dom på 210 kronor, vilket inte blev en hit, så sök rätt ingång och sedan kan ni hålla den. De har hygglig utdelning på 6% i dagsläget, vilket är över medel på börsen även om det inte är i topp. Jag ser inte framför mig att de egentligen kommer påverkas särskilt mycket av Rysslandskrisen, men där får ni göra en egen analys.

De bästa affärerna görs ofta när du köper kvalitetsbolag som andra flyr, här är ett typexempel på ett sådant. God tur
Citera
2022-02-23, 09:46
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det har varit dåligt med aktietips, vilket inte är så konstigt eftersom allt går skit. När det går som sämst uppstår ofta något köpläge.

Mitt tips blir Ferronordic, som har verksamhet i Ryssland som växer så det knakar. Ferronordic är ett kvalitetsbolag, som alla flyr från eftersom ja, det vet ni ju. De pysslar med tunga fordon, försäljning och eftermarknad.

Själv köpte jag dom på 210 kronor, vilket inte blev en hit, så sök rätt ingång och sedan kan ni hålla den. De har hygglig utdelning på 6% i dagsläget, vilket är över medel på börsen även om det inte är i topp. Jag ser inte framför mig att de egentligen kommer påverkas särskilt mycket av Rysslandskrisen, men där får ni göra en egen analys.

De bästa affärerna görs ofta när du köper kvalitetsbolag som andra flyr, här är ett typexempel på ett sådant. God tur

Du menar "sjunkbomben"?
Skämt å sido, köpte faktiskt 547 st á 181:40 nu på morgonen. Men det var dumt eftersom de fortsätter att sjunka.
Citera
2022-02-23, 10:56
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Du menar "sjunkbomben"?
Skämt å sido, köpte faktiskt 547 st á 181:40 nu på morgonen. Men det var dumt eftersom de fortsätter att sjunka.

Någonstans bör botten finnas, sedan så kan man ju äga en aktie på några månaders sikt ibland, alla behöver inte vara köp och sälj samma vecka. Jag köpte lite fler, tror jag, på 179, men som sagt, när en aktie börjat dala så kan de dala länge, vare sig det är motiverat eller inte. Tror man på Volvo LV så är Ferronordic ett billigt sätt att få del i deras framgångar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in