2022-02-22, 22:30
Medlem
Ryska soldater. De köper rakt av vad Putin säger? Inget tvivel? Lyder order utan att blinka?
Citera
2022-02-22, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Du måste ha med en 3:e part. Ryssland, Finland, USA ja vad fan som helst. Annars går ditt resonemang inte ihop. Så som du beskriver det så har aldrig ryssarna varit i Donbass sen 2014 eller är där ens nu.

Om jag förstår dig rätt så tycker du att om folket i Donbass och på Krim, inte hade haft något stöd från Ryssland eller något annat land i kampen för sin självständighet, då hade det varit fel av Ukrainas regering att kriga mot dem. Men eftersom Ryssland hjälper dem så tycker du att det är rätt av Ukrainas regering att kriga mot dem.
Varför tycker du så, undrar jag i så fall?
Tycker du att folket i delar av ett land ska ha rätt att utropa självständighet, men inget annat land ska få hjälpa dem i kampen för att bli självständiga?
Återigen, varför tycker du så?
Senast redigerad av eoku 2022-02-22 kl. 22:35.
Citera
2022-02-22, 22:33
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Jag kan då se skillnaden mellan nu och för 50 år sen. Om du tycker att Libyen och Afghanistan och till viss del Mellanöstern har varit lyckade insatser av Nato får ju stå för dig. Men Libyen är nu fyllt med islamister och terrorister. Öppen slavhandel. Noll koll på sin egen kust. Afghanistan i ruin. Nato är döende. Bara inse det. Till slut kommer befolkningarna att inse att enda nyttan med Nato är att främja det militärindustriella komplexet och göra rika människro ännu rikare. Jag kan inte hjälpa en människa som dig som inte kan tänka själv.

Putin vann. Lev med det.
Det är inte mig du behöver övertyga. Det är din idol Putin. Han tycker ju att Warszawapaktens och Sovjetunionens upplösning var den största geopolitiska katastrofen någonsin. Och att Stalin var en fin kille. Rotar man i Stalins massmord i Putins Ryssland går det illa för en. Det är möjligt att NATO är på fallrepet. Men det finns ingen anledning att hylla Putin. Eller Xi Jinping.
Citera
2022-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Det var ju det jag menade. Bara för att Putin kallar dem något betyder det inte det är så. Du får inte bygga hus på din grannes tomt bara för du kallar tomten din egen.

Ukraina är ett nytt land med färska gränser. Dessa gränser följer inte etniciteter och måste därför ritas om, enkelt. Gränser är inte statiska vilket man kan få intrycket av om man bor i Västeuropa. Gränser ska följa etniciteter annars blir det problem. Se bara på Afrika som ser ut som ett pajdiagram och har pga av att kolonialmakterna dragit gränserna lite hur som helst haft decennier av krig.
Citera
2022-02-22, 22:37
Medlem
Löjligt att ens USA tar hit trupper..
Ryssland och Putin kommer inte röra sig utanför Rysslands, Belarus eller Ukrainas gränser ändå.
Och någon hjälp av NATO kommer inte Ukraina få, bara en chans för USA att visa lite muskler..

Citat:
Washington has already deployed or repositioned some 6,000 U.S. forces to Germany, Poland and Romania near the countries’ borders with Ukraine as Russia has gathered an estimated 190,000 troops near its border with the former Soviet country and in Belarus.

Att Ryssland har 190 000 soldater samlade kring Ukrainas gränser låter dock högt? Hörde 100 000 för några dagar sedan, har de steppat upp ytterligare?

Någon som vet om Putin använder sig utav Tjetjeniens trupper? En bataljon muslimer som troligtvis kommer begå krigsbrott i form av våldtäkter och annan skit.
Citera
2022-02-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Nej, jag försvarar som sagt inte Putin. Men nog fan har jag hjärna nog att på en objektiv plan förstå varför Putin agerar som han gör istället för att blint utgå från allt som aftonbladet och CNN säger. Putin är knappast ens intresserad av Ukrainas åkermark. Han vill inte att USA:s statskupp 2014 ska leda till att Ukraina som NATO-land ska ha kärnvapen på gränsen till Rysslands hjärta samtidigt som rysstalande/etniska ryssar kan bli behandlade hur som helst.

Fast om Ukraina vill vara med i NATO, så är det deras beslut.
Om Ukraina vill ha kärnvapen så är det deras beslut.

Det är inget Ryssland ska styra över.
Ryssland får ha kärnvapen och rätten att bestämma vilka länder runtomkring som inte får? Hmmm…

Hade Putin inte varit så efterbliven så kanske inte länder omkring hade känt behov av att ens kolla åt NATO, men när man har ett sådant psykfall till granne så är de klart man vill skaffa sig lite försäkringar. Simpelt.

Hur eller hur är det upp till Ukraina och inte Ryssland.
Citera
2022-02-22, 22:45
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Magdalena Andersson har nog innerst inne en önskan att slänga ut alla ryssar som är bosatta här i Sverige.

70 % står bakom Putin det jag säger ryska folket älskar krig.

Dags för de ryssarna att lämna Sverige. De delar inte svenska demokratiska värderingar och har inget här att göra. Punkt.
Citera
2022-02-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det är inte mig du behöver övertyga. Det är din idol Putin. Han tycker ju att Warszawapaktens och Sovjetunionens upplösning var den största geopolitiska katastrofen någonsin. Och att Stalin var en fin kille. Rotar man i Stalins massmord i Putins Ryssland går det illa för en. Det är möjligt att NATO är på fallrepet. Men det finns ingen anledning att hylla Putin. Eller Xi Jinping.

Det är NATO som är den aggresiva parten. Varför placera fler och fler vapensystem utanför Rysslands gräns? Ja, jag är glad att Ryssland står upp mot NATO.
Citera
2022-02-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Ryska soldater. De köper rakt av vad Putin säger? Inget tvivel? Lyder order utan att blinka?
Har du sett den propagandan som pumpas ut?
Hade jag varit Rysk soldat med den tillgången av media som finns där hade jag också velat invadera och slakta Ukraina. Har sett en del videos, det hetsas enormt mycket och Ryska soldaterna är nog övertygade om att de gör helt rätt.
Citera
2022-02-22, 22:49
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ukraina är ett nytt land med färska gränser. Dessa gränser följer inte etniciteter och måste därför ritas om, enkelt. Gränser är inte statiska vilket man kan få intrycket av om man bor i Västeuropa. Gränser ska följa etniciteter annars blir det problem. Se bara på Afrika som ser ut som ett pajdiagram och har pga av att kolonialmakterna dragit gränserna lite hur som helst haft decennier av krig.

Gränser är högst statiska enligt internationell lag.

Bara för att Putin skickar in folk i andra länder som sedan utropar självständighet ger inte detta Ryssland någon som helst legitim rätt till dessa länders territorium.

Putin är en kriminell kommunist. Ett jävla KGB-drägg. Dessutom är han så jävla kort att han kan stå och suga min vikingakuk när jag fängelseknullar honom i ansiktet.
Citera
2022-02-22, 22:49
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Fast om Ukraina vill vara med i NATO, så är det deras beslut.
Om Ukraina vill ha kärnvapen så är det deras beslut.

Det är inget Ryssland ska styra över.
Ryssland får ha kärnvapen och rätten att bestämma vilka länder runtomkring som inte får? Hmmm…

Hade Putin inte varit så efterbliven så kanske inte länder omkring hade känt behov av att ens kolla åt NATO, men när man har ett sådant psykfall till granne så är de klart man vill skaffa sig lite försäkringar. Simpelt.

Hur eller hur är det upp till Ukraina och inte Ryssland.
Men det är då fel när sovjet/ryssland placerar kärnvapen mot USA på Kuba?

Ser du inte hyckleriet för guds skull?

Ryssland hade inte brytt sig om Ukraina demokratiskt röstade fram sina västvänliga ledare och garanterade etniska ryssar deras rättigheter. Att USA måste sponsra en statskupp för att få bort en demokratiskt vald rysslandsvänlig president, att den nya regeringen bannar ryska som officiellt språk, gör det ju bara uppenbart att USA till varje pris vill använda Ukraina som satellitstat för sina intressen med udden riktad mot Ryssland. Ska Putin då stå tyst medan hans folk i Krim riskerar bli utsatta under NATO-beskydd när området i sig också är omtvistad rent historiskt?
Citera
2022-02-22, 22:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du förstår uppenbarligen ännu inte Ukrainas situation fast jag förklarat den flera ggr för dig. Ryssland äger fr o m nu Ukraina. USAs svagaste president någonsin har sagt att USA inte kommer att blanda sig i militärt.

Det är upp till Ukrainas (framtida) demilitariserade befolkning att hålla sig väl med Putin. Inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du förstår uppenbarligen ännu inte Ukrainas situation fast jag förklarat den flera ggr för dig. Ryssland äger fr o m nu Ukraina. USAs svagaste president någonsin har sagt att USA inte kommer att blanda sig i militärt.

Det är upp till Ukrainas (framtida) demilitariserade befolkning att hålla sig väl med Putin. Inget annat.

Du förklarat?

En nobody i utanförskap som ogenerat vurmar för Vladimir Putin?

Jag vet ju lika lite om framtiden som t ex du - hur goda säkerhetspolitiska analyser du än tror dig göra - men det återstår verkligen att se om Ukraina blir demilitariserat. Det tror inte jag i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in