2022-02-22, 15:19
  #337
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Från fängelset

Fel fastighetsbolag. Det var Balder som åkte dit för insiderhandel. SBB friades. Den som tror att Ilja riskerar sin förmögenhet för att hjälpa några små daytraders att få lite 100 000 kronors vinster är lovligt korkad.
Citera
2022-02-22, 15:31
  #338
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tycker du ska förklara det för credit rating bolagen. För de har tydligen en annan uppfattning.

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/ratings-sbbinordenratingreport-2021nov.pdf

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/fitch-sbb-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-2021-06-22.pdf

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/ratingsdirect-researchupdatesamhallsbyggnadsbolagetinordenaboutl ookrevisedtopositivebbbratingsaffirm ed-47475186-mar-01-2021.pdf

Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan, så låt mig förklara.

När företag lånar pengar så skriver man in kovenanter i prospektet som måste hållas för att lånet ska löpa linan ut. Det kan exempelvis vara att säkerhetens värde måste värderas av tredje part eller liknande under lånets löptid, och att värderingen måste motsvara 100% eller dylikt av det lånade beloppet annars ska bolaget ställa annan säker het.

Dessutom, att en obligation är investment grade betyder enkom att det är tillräckligt säkert att investera i obligationen för att långivare kan konfiskera tillräckligt stora tillgångar ur företaget för att få tillbaka sina pengar ifall det inte betalas. Det är alltså säkerheten i obligationen, och som du från och med nu troligtvis kommer lära dig så har långivare första tjing på företagets tillgångar vid eventuell insolvens eller vid brott mot kovenanter.

Aktieägarna står sist i den kedjan och får troligtvis tillbaka noll efter att obligationsägare såld gäldenärens tillgångar vid bekymmer.

Behöver man skriva ner fastighetsbeståndet som man aggressivt skrivit upp när man belånat sig och köpt till överpris så blir det alltså problem av grav magnitud. Fastighetsbeståndets pris sätter marknaden genom dom transaktioner som utförs och revisorerna kommer vara stenhårda i fall av försämrad marknad då dom ytterst står juridiskt ansvariga för att bolagsredovisningen är korrekt.

Så nu när marknadsräntorna stiger så kommer fastigheterna behöva skrivas ner likt dom skrivits upp under perioden av sjunkande räntor.

Det är problemet.
Citera
2022-02-22, 15:41
  #339
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan, så låt mig förklara.

När företag lånar pengar så skriver man in kovenanter i prospektet som måste hållas för att lånet ska löpa linan ut. Det kan exempelvis vara att säkerhetens värde måste värderas av tredje part eller liknande under lånets löptid, och att värderingen måste motsvara 100% eller dylikt av det lånade beloppet annars ska bolaget ställa annan säker het.

Dessutom, att en obligation är investment grade betyder enkom att det är tillräckligt säkert att investera i obligationen för att långivare kan konfiskera tillräckligt stora tillgångar ur företaget för att få tillbaka sina pengar ifall det inte betalas. Det är alltså säkerheten i obligationen, och som du från och med nu troligtvis kommer lära dig så har långivare första tjing på företagets tillgångar vid eventuell insolvens eller vid brott mot kovenanter.

Aktieägarna står sist i den kedjan och får troligtvis tillbaka noll efter att obligationsägare såld gäldenärens tillgångar vid bekymmer.

Behöver man skriva ner fastighetsbeståndet som man aggressivt skrivit upp när man belånat sig och köpt till överpris så blir det alltså problem av grav magnitud. Fastighetsbeståndets pris sätter marknaden genom dom transaktioner som utförs och revisorerna kommer vara stenhårda i fall av försämrad marknad då dom ytterst står juridiskt ansvariga för att bolagsredovisningen är korrekt.

Så nu när marknadsräntorna stiger så kommer fastigheterna behöva skrivas ner likt dom skrivits upp under perioden av sjunkande räntor.

Det är problemet.

Bäst att maila analytiker på SP och Moodys då. De blir säkert tacksamma om du kommer med ny fakta. Detsamma gäller säkert säljsideanalytiker.

Jag vill bara poängtera SBBs belåning är inget unikt. Detta är standard i många fastighetsbolag. SBB är heller inte en av de mest belånad, utan har medelbelåning. Och säkra hyresgäster. Enda skillnaden är att SBB är blankat och nu stiger den för alla blankare desperat försöker ta sig ut. Gissningsvis kommer du och andra posta desperat här tills ni äntligen täckt er position. Ser ut att ta några veckor med denna volym. OUCH!
Citera
2022-02-22, 15:45
  #340
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Tror snarare ilja kommer få suga balder-kuk innefrån fängelset. Hur känns det att se din hjälte gå ner på knä och ta den i röven?

Han är inte min hjälte så jag bryr mig inte.

Det här är lite som en trafikolycka där blankarna kört rätt in i ett träd och sitter fast och grillas levande. Långsamt. Man stirrar på spektaklet med skräck blandad med ett mått hjälplöshet. Hjälplöshet för man kan ju inget göra.

Ni har valt er sida. Och ni valde fel.

Jag ser hur smärtsamt det är för köparna med den låga volym det är i aktien. Detta kommer verkligen göra ont.
Citera
2022-02-22, 15:57
  #341
Medlem
bajssprutans avatar
Ava är nettosäljare så jag tror faktiskt inte att det är småsparare som blir squeezade här, om något sådant ens förekommer.
Köpt 1.3m, sålt 2.1m just nu.

Välja sida ? Whoa, that escalated quickly. Plötsligt låter tråden som valfri memestocksubreddit.
Tur att man är neutral i det här världskriget och bara trollar på säkert avstånd. Ukraina ain´t shit.
Citera
2022-02-22, 16:02
  #342
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ava är nettosäljare så jag tror faktiskt inte att det är småsparare som blir squeezade här, om något sådant ens förekommer.
Köpt 1.3m, sålt 2.1m just nu.

Välja sida ? Whoa, that escalated quickly. Plötsligt låter tråden som valfri memestocksubreddit.
Tur att man är neutral i det här världskriget och bara trollar på säkert avstånd. Ukraina ain´t shit.

Jag menar i warranter och certifikat. Det är där småsparare blankar. AVA har paniksålt rätt hårt och stått för mycket av likviditeten framförallt igår. Medan institutioner har squeezat blankarna. Nu har säljsidan dött nästan helt och priset kravlar sig långsamt uppåt hela tiden.

Vi har alla en sida. Köp eller sälj. Det ligger i börsens natur.

Sedan är du inte neutral. Oavsett hur du än fejkar. Jag vet vilken position du har.
Citera
2022-02-22, 16:04
  #343
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ava är nettosäljare så jag tror faktiskt inte att det är småsparare som blir squeezade här, om något sådant ens förekommer.
Köpt 1.3m, sålt 2.1m just nu.

Välja sida ? Whoa, that escalated quickly. Plötsligt låter tråden som valfri memestocksubreddit.
Tur att man är neutral i det här världskriget och bara trollar på säkert avstånd. Ukraina ain´t shit.

SBB stack iväg uppåt när USA öppnade. Betyder det att USA köper och småsparare säljer till de?

USA=kortare som täcker position?
Citera
2022-02-22, 16:05
  #344
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
SBB stack iväg uppåt när USA öppnade. Betyder det att USA köper och småsparare säljer till de?

USA=kortare som täcker position?

Nej det är förmodligen algohandel på indexen.
Citera
2022-02-22, 16:06
  #345
Medlem
basistensbass avatar
Intressant nyhetstelegram

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/02/22/bors-blankarrapporter-kan-vara-marknadsmanipulation-ebm.html

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) På måndagen blev SBB det senaste i raden av bolag där en aktör blankat aktier och sedan släppt en rapport där bolaget kritiseras hårt. Tillvägagångssättet har blivit vanligare och nu har Ekobrottsmyndigheten fått upp ögonen för metoden.
Citera
2022-02-22, 16:15
  #346
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag menar i warranter och certifikat. Det är där småsparare blankar. AVA har paniksålt rätt hårt och stått för mycket av likviditeten framförallt igår. Medan institutioner har squeezat blankarna. Nu har säljsidan dött nästan helt och priset kravlar sig långsamt uppåt hela tiden.

Vi har alla en sida. Köp eller sälj. Det ligger i börsens natur.

Sedan är du inte neutral. Oavsett hur du än fejkar. Jag vet vilken position du har.
Fast de flesta småsparare sitter nog på preffen pga utdelningen, och den noterade jag var röd vid stängning igår till skillnad från b-stonken. Det pågår helt klart nått muffens bak kulisserna, och popcorn till frukost i morgon.
Ibra Bataljan borde börja twittra hejvilt som Elon Musk, det vore kul.

Nej, jag har verkligen ingen position. Jag är bara här för underhållningen. Precis som SSAB håller jag mig undan allt där politikerjönsar och staten är inblandade. Det är bäst så. Jag shortar för närvarande bara eolus och cint plus ett par andra på memekontot med småsummor mot vettiga bolag som är pga en egen cp-tes i sig som jag inte tänker förklara.
Min evoshort jag hade och tjänade fläsk på baserades också på sunt politikerhat, ingen rymdblankarödlerapport som kom sen. Rätt vad det är ändrar de lynniga korrupta kräken sig.

Jag såg mer SBB som en del av fastighetsbolagsbubblan poppade såsom esg-bubblan i början av året, serieförvärvarbubblan, spelbubblan osv.

Men det kan ju helt klart vara ett case av utlänningar som inte vet hur det funkar "over här". Lite som intrumshorten, Dustin och Byggmax under pandemin. Felinformerade helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2022-02-22 kl. 16:23.
Citera
2022-02-22, 16:19
  #347
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag vill bara poängtera SBBs belåning är inget unikt. Detta är standard i många fastighetsbolag. SBB är heller inte en av de mest belånad, utan har medelbelåning.

Om jämförbara bolag inte pumpat upp värderingen på sina tillgångar (så som Viceroy påstår att SBB gjort) då blir belångsgraden i ditt exempel en missvisade faktor.
Citera
2022-02-22, 16:27
  #348
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Om jämförbara bolag inte pumpat upp värderingen på sina tillgångar (så som Viceroy påstår att SBB gjort) då blir belångsgraden i ditt exempel en missvisade faktor.

Alla fastighetsbolag har pumpat upp värderingarna. En kritik mot SBB från en av storägarna var just att SBB var konservativa i sina värderingar jämfört med andra bolag. Det var 2020 dock.

Sedan påpekar säljanaltytikerna att även om man räknar som Viceroy klåparna så är belåningsgraden inte speciellt hög. Men ingen använder den standard som de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in