2022-02-22, 15:40
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Allt talar för det.
Beror givetvis på kvaliten i sanktionerna..men rätt utfört så har Ryssland inte råd med en polsk potta att pissa i till hösten.
Helt riktigt, gör man det rätt så svälter man Ryssland till att tänka om...
2022-02-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Helt riktigt, gör man det rätt så svälter man Ryssland till att tänka om...

Det är dessutom mycket lätt att göra.
Om nu någon lever i villfarelsen att den kriminelle Putin och hans hejdukar skulle ha större stayinpower än vad hela Warsawablocket hade på åttiotalet..så kommer de mycket snart blir varse motsatsen.

Reagan knäckte hela blocket på några år på åttiotalet.
Lille Prutte sopas bort mycket snabbare än så.
2022-02-22, 15:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är dessutom mycket lätt att göra.
Om nu någon lever i villfarelsen att den kriminelle Putin och hans hejdukar skulle ha större stayinpower än vad hela Warsawablocket hade på åttiotalet..så kommer de mycket snart blir varse motsatsen.

Reagan knäckte hela blocket på några år på åttiotalet.
Lille Prutte sopas bort mycket snabbare än så.
Man kan ju alltid hoppas, men frågan är vad som poppar upp ur makteliten som alternativ då...
2022-02-22, 15:45
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men jag förstår fortfarande inte vad det har med varandra att göra.

Kiev har vägrat följa ett avtal man skrivit på därför är vi här idag.
Så Kiev ska följa avtal som påtvingats dem, men Moskva ska inte följa avtal de själva, av egen fri vilja, signerat?
2022-02-22, 15:45
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad har du invändningar mot?
Ryssland löser ett problem som hotade att eskalera till ett större krig. Invånarna i Donetsk och Lugansk som varit hårt ansatta i 7 år blev glada.

Nu hoppas jag att Kiev slutar attackera området, äntligen.

Har du missat hur man röstade i Donetsk och Lugansk i folkomröstningen om Ukrainas självstyre 1991?
2022-02-22, 15:46
Medlem
Citat:
Man kan ju alltid hoppas, men frågan är vad som poppar upp ur makteliten som alternativ då...

Den dagen,den sorgen.Lille loje Prutte har visat sig alltför oanständig i realtid.
Prutte måste förgöras.
2022-02-22, 15:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Alldeles oavsett vad omröstningen visade, så vill ryssarna i östra Ukraina tillhöra Ryssland, så som man gjorde innan folkomröstningen.

Dra ett streck på kartan och låt dem få sin eget land att leva i, precis som du har.

Uppdelningen av forna Jugoslavien är ett bra exempel på hur man löste etniska motsättningar.

Kan du inte läsa siffror??? Försök igen:

En stor majoritet röstade för Ukrainas självstyre 1991 i dessa två regioner:

Donetsk 83.9% röstade ja 76.73% deltog i valet.
Luhansk 83.86% röstade ja 80.65% deltog i valet

http://soviethistory.msu.edu/1991-2/the-end-of-the-soviet-union/the-end-of-the-soviet-union-texts/ukrainian-independence-declaration/
2022-02-22, 15:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Så Kiev ska följa avtal som påtvingats dem, men Moskva ska inte följa avtal de själva, av egen fri vilja, signerat?
Det var UNSC som kom upp med idén.
2022-02-22, 15:58
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
I dessa sammanhang är det viktigt att se helheten, människor som skriker högt om Putins agerande har väldigt sällan koll på konflikten och vad den faktiskt grundar sig i. Många människor som skriker gör väl det för att se goda ut, men i själva verket har man ingen koll på vad man pratar om. Gällande Sverige och din jämförelse så kan jag direkt säga att jag ser Ryssland som Sveriges historiska fiende, är det 10 krig som vi varit inblandade i med ryssen? Tror det är något sånt. De kan absolut vara ett hot mot oss. Men för den sakens skull så måste man ändå kunna se nyktert på helhetsläget. Jag sympatiserar med Ukraina samtidigt som jag inte gör det precis som jag sympatiserar med Ryssland samtidigt som jag inte gör det heller. Det finns andra parter som har en roll i denna konflikt och som gynnas av en konflikt och ser man inte detta är man blind. Jag sätter mig enbart emot idén om att väst och Nato är humana fredsbevarande altruister. Detta är en förbannad lögn.

Kan du acceptera att alla regioner röstade för Ukrainas självständighet 1991? Eller är det något att skita i?
2022-02-22, 15:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ryssland har noll intresse av att invadera Ukraina.
Rysslands intresse består i att de ryska folken i östra Ukraina ska ha rätten att tillhöra Ryssland.
På samma mark som de levat i generationer tillbaka.

Östra Ukraina röstade för Ukrainas självständighet 1991.
2022-02-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Östra Ukraina röstade för Ukrainas självständighet 1991.

En stor majoritet röstade för Ukrainas självstyre 1991 i dessa två regioner:

Donetsk 83.9% röstade ja 76.73% deltog i valet.
Luhansk 83.86% röstade ja 80.65% deltog i valet

http://soviethistory.msu.edu/1991-2/...e-declaration/
2022-02-22, 16:06
Medlem
lapons avatar
Här den inledande , historiska biten av Putins tal igår i svensk översättning. Skulle kunna vara ett inlägg i ett samtal om historien (ett litet rörigt sådant). Men knappast upptakten till ett krig

https://bit.ly/3LQY74K

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in