Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-22, 14:09
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad har du invändningar mot?
Ryssland löser ett problem som hotade att eskalera till ett större krig. Invånarna i Donetsk och Lugansk som varit hårt ansatta i 7 år blev glada.

Nu hoppas jag att Kiev slutar attackera området, äntligen.
Ryssland skapar krig och du ljuger för fan mer än Putin själv.
2022-02-22, 14:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Nej precis.
Men många i tråden vill få det till att det som händer är pga USA, att dom vill ha med Ukraina i nato.
Detta är ju fullständigt skitsnack då Ukraina tydligt inte kunnat gå med där, men dom dumma rysspropagerarna här inne fattar inte det
Nej, USA vill ha sanktioner mot Ryssland och stoppa NS2. Verkar som att de får som de vill.
2022-02-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, USA vill ha sanktioner mot Ryssland och stoppa NS2. Verkar som att de får som de vill.

Helt rätt i det du säger, Ryssland flyttar sina styrkor närmare Ukraina för att USA vill stoppa NS2...
2022-02-22, 14:20
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Vad snackar du om? Forcerades Ukraina in i nato 2008? Nej, dom är inte med i nato och skulle aldrig kunna gå med i nato då 2 medlemsländer säger nej.
Nej det är inte usa fel det är Ryssland och enbart Rysslands
Läs med förståelse. Jag skrev "Ukrainas väg in i NATO". Under NATO-mötet i Bukarest togs ett viktigt beslut som på sikt skulle kunna hota Rysslands nationella säkerhet.
Citat:
23. NATO welcomes Ukraine’s and Georgia’s Euro-Atlantic aspirations for membership in NATO. We agreed today that these countries will become members of NATO. Both nations have made valuable contributions to Alliance operations. We welcome the democratic reforms in Ukraine and Georgia and look forward to free and fair parliamentary elections in Georgia in May. MAP is the next step for Ukraine and Georgia on their direct way to membership.

https://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_8443.htm
Att Tyskland och Frankrike var emot idén då och är det än idag har ingen betydelse. Lika lite som Tyskland bestämmer över sin egen energipolitik, lika lite har det att säga till om NATO. Frankrike är en parentes inom NATO-sammanhang.
2022-02-22, 14:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaka1234
Helt rätt i det du säger, Ryssland flyttar sina styrkor närmare Ukraina för att USA vill stoppa NS2...
Men det är väl inte det som lett till det. Ryssland får flytta och mobilisera hela sin militär måste du väl förstå. Vore konstigt annat.

Vad USA har gjort är att uttryckligen förhindrat att Ukraina implementerat Minsk II vilket hade inneburit att Kiev skulle kommunicera med utbrytarregionerna. Det har man vägrat och därför är vi där vi är idag.

Hela konflikten hade kunnat lösts med det.
2022-02-22, 14:24
Medlem
Citat:
Men det är väl inte det som lett till det. Ryssland får flytta och mobilisera hela sin militär måste du väl förstå. Vore konstigt annat.

Vad USA har gjort är att uttryckligen förhindrat att Ukraina implementerat Minsk II vilket hade inneburit att Kiev skulle kommunicera med utbrytarregionerna. Det har man vägrat och därför är vi där vi är idag.

Hela konflikten hade kunnat lösts med det.

När Ryssland körde ut sin flotta i Nordsjön så ställde svensken upp sina varnar på gottland, hur tror du det hade sett ut om Ryssen hade stannat kvar? Hade svensken gått hem på fredagsmys?
2022-02-22, 14:26
Medlem
Orsakerna till konflikten börjar offentliggöras i horglobalistmedia och nu kommer de styrande feministiska kvinnorna i väst orsaka ett krig. Tack.
2022-02-22, 14:29
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så för att USA invaderar länder så gör det inget om Ryssland invaderar Ukraina? Eller Estland? Eller Sverige? En sak är säker Ukraina kommer aldrig utgöra ett hot mot Sverige men det kan Ryssland göra. Att stödja ett potentiellt hot mot ett litet land som är i samma situation som en själv är helt galet.

I dessa sammanhang är det viktigt att se helheten, människor som skriker högt om Putins agerande har väldigt sällan koll på konflikten och vad den faktiskt grundar sig i. Många människor som skriker gör väl det för att se goda ut, men i själva verket har man ingen koll på vad man pratar om. Gällande Sverige och din jämförelse så kan jag direkt säga att jag ser Ryssland som Sveriges historiska fiende, är det 10 krig som vi varit inblandade i med ryssen? Tror det är något sånt. De kan absolut vara ett hot mot oss. Men för den sakens skull så måste man ändå kunna se nyktert på helhetsläget. Jag sympatiserar med Ukraina samtidigt som jag inte gör det precis som jag sympatiserar med Ryssland samtidigt som jag inte gör det heller. Det finns andra parter som har en roll i denna konflikt och som gynnas av en konflikt och ser man inte detta är man blind. Jag sätter mig enbart emot idén om att väst och Nato är humana fredsbevarande altruister. Detta är en förbannad lögn.
2022-02-22, 14:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
När Ryssland körde ut sin flotta i Nordsjön så ställde svensken upp sina varnar på gottland, hur tror du det hade sett ut om Ryssen hade stannat kvar? Hade svensken gått hem på fredagsmys?
Men vad har det med Ukrainakrisen att göra?

Ryssarna trafikerar Nordsjön regelbundet med sina militära fartyg och har även övningar där.
2022-02-22, 14:35
Medlem
Citat:
Men vad har det med Ukrainakrisen att göra?

Ryssarna trafikerar Nordsjön regelbundet med sina militära fartyg och har även övningar där.

Varför spelar du så trångsynt?
2022-02-22, 14:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför spelar du så trångsynt?
Men jag förstår fortfarande inte vad det har med varandra att göra.

Kiev har vägrat följa ett avtal man skrivit på därför är vi här idag.
2022-02-22, 14:55
Medlem
Drozdovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ukrainska armén var gravt eftersatt och underfinansierad fram till 2014, orsaken var dels korruption men även då externa hot saknades (trodde man)....
Javisst var den eftersatt. Men det var det på den ryska sidan också. Det är knappast så att Kreml såg Maidan komma åratal innan.

Citat:
Vid ockupationen av Krim så var det delvis Ukrainas bäst utrustade förband som blev tvingade att lämna sin utrustning.
Att det ens kom till ett ordentligt motstånd mot FSB agenter, ryska sabotageförband berodde på frivilliga kårer av civila som sattes upp.

Något motstånd i Krim mot det ryska militära övertagandet fanns aldrig. Det hann inte ens organiseras. Väst-sidan stod med brallorna nere - det var en total överraskning de "inte såg komma". Där och då blev Ukraina ett fallerat projekt för väst. Varför den ryska sidan stannade med Krim och körde fast i Donbass med Minsk är för mig en gåta. Det var öppen väg framåt mot Odessa, Kharkiv, ja, till och med Kiev vid den tidpunkten.

Citat:
Efterhand sattes ihopskramlade arméförband in, men de hade stora brister i ledning och utbildning.
Vidare var det rätt begränsade mängder reguljär trupp som sattes in ens vid tidpunkten för Debaltsevo.

Just det där med ledning... 128:e brigaden som bar huvudansvaret på den ukrainska sidan har fallerat totalt i sin styrning och koordination av olika förband, däribland diverse frivilliga bataljoner som befann sig i området och som styrdes under andra myndigheter, såsom ukrainska MVD (inrikesministeriet) exempelvis. Det var en fuck-up likt Ilovajsk året innan, totalt jävla kaos, som den andra sidan lyckades utnyttja fullt ut har det visat sig. Det finns ett otal videor där ukrainarna själva berättar om det, länkar bara ett exempel för att inte bli påhoppad för "jävla Putin-troll": https://www.youtube.com/watch?v=A92dH9pE07Q
Kom också ihåg var den absoluta huvuddelen av den ukrainska militära ledningen, från brigadnivå och uppåt, har fått sin utbildning.

Citat:
Ändå tvingades Ryssland sätta in tusentals soldater för att få stopp på Ukrainas återtagande av Donbass.
Det som skett efter 2014 är en kraftig uppbyggnad personellt och materiellt hundratals stridsfordon och stridsvagnar som moderniserats har tillförts, drygt 300 st nytillverkade trupptransportfordon har tillförts, moderniserade vapensystem såväl som drönare och antidrönarvapen har tillkommit.
Senaste tillskotten är sjömålsrobotar och styrda tunga raketer såväl som nya ukrainska pv-robotar.
Även radarstationer och störsystem av delvis moderniserats.

Javelin började köpas in för flera år sedan, NLAW och Stinger är bonustillskott.

Ja, så många nya vapensystem men jag ställer mig ändå tveksam till att det kommer att ändra det taktiska förhållandet nämnvärt. Absolut, ryska förband kan råka ut för en serie stora fuck-ups inom de närmaste veckorna som kommer att ändra på händelseutvecklingen radikalt. Men jag är tveksam att det kommer att bero på dessa vapensystem. Trots allt har ryssarna allt det där motsvarande och lite (mycket...) till, nämligen förmåga att göra stora skador på ukrainsk militär infrastruktur djupare in i landet. Ryska sidans nederlag kommer i så fall snarare bero på fallerande ledning, taktiska brister samt ren och skär otur. Det är krig vi talar om, det kan svänga fort på marken.

Faktum kvarstår dock: ukrainska soldater står där nu helt själva och nu idag kommer kanske 10000-tals soldater in på den andra sidan med allt som behövs för att föra snabba, djupa anfall in i landet: inklusive flygvapen, flotta, strategiska vapen som långdistansrobotar etc. etc. Om nu väst hade stått bakom sina ord istället för att skramla med diverse "sanktioner" och satt in någon infanteri-brigad vid gränsen till DNR/LNR, då hade situationen nu haft helt andra förutsättningar. Men det har man alltså inte. Tänk på vilka signaler det skickar. Vilkas liv står på spel och för vad exakt?
Senast redigerad av Drozdovsky 2022-02-22 kl. 15:15. Anledning: Stavfel och grammatik

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in