Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Har en god vän som ensam driver en allbilsverkstad.
Han åtar sig numera endast arbete med elektrisk parkeringsbroms (m m) på Volvo och VAG-bilar.
Han har köpt en dator för Volvo och en för VAG samt prenumeration på deras resp. datauppgifter.
Jag har förstått att det är energikrävande datorer, eftersom han då datorerna är inkopplade, även måste ansluta batteriladdare, för att inte "tömma" ifrågavarande bils batteri.
ormbiten kan säkert utveckla vad jag skriver - som sant eller falskt!
Nja... Jag kan frigöra parkeringsbromsen på dom flesta bilar med elektrisk parkeringsbroms med mitt Autocom. Har ännu inte stött på någon bil som jag inte har klarat det på.
Jag kör in bilen i verkstaden, kopplar upp datorn och frigör parkeringsbromsen. Stänger sedan av datorn och utför bytet. När jag är färdig kopplar jag upp datorn och avaktiverar serviceläget och gör en eventuell grundinställning om det behövs. Tar bara några minuter och det finns som regel inget behov av att koppla på någon batteriladdare om nu bilen inte har ett tvärslut batteri.
Och det finns ju inte heller någon anledning att låta datorn stå uppkopplad under tiden som man gör arbetet.
Koppla på batteriladdare är dock nödvändigt när det handlar om nya programvaror i olika system.