2022-02-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
inte länge till: https://teslaclubsweden.se/nya-bromspedalen/

Var det inte något flygplan som fungerade på liknande sätt (men inte broms naturligtvis utan höjdroder) och overridade pilotens manövrar så planet störtade?
Citera
2022-02-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mycket stort problem då bilar med urladdat batteri ska bärgas.
Bärgarna tvingas släpa bilarna fram till flaket och upp på flaket med p-bromsberörda hjul stillastående.
(och inte går det att göra handbromsvändningar heller )

Är det inte bara att koppla på 12V till bilen och så kan man släppa bromsen? Givet att man kan öppna och komma åt batteripolerna men kan man inte öppna bilrn hade man inte kunnat lossa den mekaniska handbromsen heller .
Citera
2022-02-22, 14:14
Medlem
Om du menar elektrisk handbroms så är det bara att koppla in en felkodsläsare i OBD-porten och trycka på en knapp.

Om du menar något annat så får du gärna länka till det, hade varit intressant!
Citera
2022-02-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Biltillverkarna har ju börjat prata om vem som egentligen äger bilens information och huruvida dom ska vara skyldiga att dela med sig av den till bilägaren eller verkstäderna.

Citat:
"För att kunna arbeta via bilens OBD-uttag kommer det successivt att se lite annorlunda ut. Verkstaden behöver till att börja med ett konto hos biltillverkaren för att kunna köpa teknisk information. Denna funktion använder en del verkstäder redan idag, och abonnemangen kan ofta tecknas från ca 5 euro/timme, 30 euro/dygn eller 400 euro/månad – allt beroende på den enskilda tillverkarens prislista. För att använda bilens OBD-uttag har vi tidigare ofta kopplat in ett eftermarknadsverktyg som täcker aktuell bilmodell." Slut Citat.

https://modernaverkstaden.se/sonny-waxmo-vem-ager-bilens-information

https://modernaverkstaden.se/framtiden-kommer-att-krava-ratt-diagnosverktyg

.
Har en god vän som ensam driver en allbilsverkstad.
Han åtar sig numera endast arbete med elektrisk parkeringsbroms (m m) på Volvo och VAG-bilar.
Han har köpt en dator för Volvo och en för VAG samt prenumeration på deras resp. datauppgifter.

Jag har förstått att det är energikrävande datorer, eftersom han då datorerna är inkopplade, även måste ansluta batteriladdare, för att inte "tömma" ifrågavarande bils batteri.

ormbiten kan säkert utveckla vad jag skriver - som sant eller falskt!
Citera
2022-02-22, 14:40
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Han åtar sig numera endast arbete med elektrisk parkeringsbroms (m m) på Volvo och VAG-bilar.
Han har köpt en dator för Volvo och en för VAG samt prenumeration på deras resp. datauppgifter.

Jag har förstått att det är energikrävande datorer, eftersom han då datorerna är inkopplade, även måste ansluta batteriladdare, för att inte "tömma" ifrågavarande bils batteri.

Nja... Jag kan frigöra parkeringsbromsen på dom flesta bilar med elektrisk parkeringsbroms med mitt Autocom. Har ännu inte stött på någon bil som jag inte har klarat det på.

Jag kör in bilen i verkstaden, kopplar upp datorn och frigör parkeringsbromsen. Stänger sedan av datorn och utför bytet. När jag är färdig kopplar jag upp datorn och avaktiverar serviceläget och gör en eventuell grundinställning om det behövs. Tar bara några minuter och det finns som regel inget behov av att koppla på någon batteriladdare om nu bilen inte har ett tvärslut batteri.
Och det finns ju inte heller någon anledning att låta datorn stå uppkopplad under tiden som man gör arbetet.

Koppla på batteriladdare är dock nödvändigt när det handlar om nya programvaror i olika system.
Citera
2022-02-22, 15:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nja... Jag kan frigöra parkeringsbromsen på dom flesta bilar med elektrisk parkeringsbroms med mitt Autocom. Har ännu inte stött på någon bil som jag inte har klarat det på.

Jag kör in bilen i verkstaden, kopplar upp datorn och frigör parkeringsbromsen. Stänger sedan av datorn och utför bytet. När jag är färdig kopplar jag upp datorn och avaktiverar serviceläget och gör en eventuell grundinställning om det behövs. Tar bara några minuter och det finns som regel inget behov av att koppla på någon batteriladdare om nu bilen inte har ett tvärslut batteri.
Och det finns ju inte heller någon anledning att låta datorn stå uppkopplad under tiden som man gör arbetet.

Koppla på batteriladdare är dock nödvändigt när det handlar om nya programvaror i olika system.
Det bör också påpekas att t ex Audi på vissa modeller har menyval för att kunna sätta handbromsen i serviceläge, dvs skruva tillbaks kolven, vilket jag glömde förut.
Jag vet inte om fler tillverkare har/hade den möjligheten men att Audi hade det är jag helt säker på.
Citera
2022-02-22, 16:11
Medlem
herregud varför gör de bilar såhär dåliga. en fet polygrip har jag alltid använt mig av, men på min nya bil får jag kolla upp innan jag börjar,
Citera
2022-02-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Bara tesla

Killgissade du nu?
Citera
2022-02-22, 17:06
Medlem
Citat:

Det är BILEN som skall vara ansluten, inte nödvändigtvis datorn... Bilen förbrukar i storleksordning 100-200w när tändning är påslagen, det är för att inte tappa kommunikation med bilens olika ECU:er under arbete man kopplar bilen till en extern strömkälla. Droppar spänningen när man håller på att prata/programmera ECU:er kan det bli dyrt.

Jag känner för din polare som måste skruva i vidriga bilar, men det är ju strategiskt riktigt då volvo och VAG mest skickar ut skräp ur fabrikerna.
Citera
2022-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var det inte något flygplan som fungerade på liknande sätt (men inte broms naturligtvis utan höjdroder) och overridade pilotens manövrar så planet störtade?
Alfa Romeo Giulia har haft brake by wire sen den kom.

Flygplan har varit fly-by-wire since for fucking ever...
Citera
2022-02-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Killgissade du nu?
cunninghams lag
Citera
2022-02-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1