2022-02-22, 09:51
Medlem
Vet inte vart jag läste det och hittar inget om det men behövs det på modernare bilar mjukvarunykel för att få in kolven för att byta belägg själv på nya bilar, vilka bilar gäller detta i sådant fall?
Citera
2022-02-22, 10:09
Medlem
Bara tesla
Citera
2022-02-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Vet inte vart jag läste det och hittar inget om det men behövs det på modernare bilar mjukvarunykel för att få in kolven för att byta belägg själv på nya bilar, vilka bilar gäller detta i sådant fall?
Vad jag vet så är det de bilar med elektrisk handbroms.
I mitt fall en Volvo V60.
Nu har jag inte hela foten inne på Volvoverkstaden i regionen men iaf en lilltå. En mek där förklarade hur man kunde få in kolven rent mekaniskt så det går iaf på Volvo. Frågan då är hur snål man vill vara? Själv konstaterade jag ganska fort att jag nog har bytt bromsbelägg själv för sista gången i mitt liv.
Citera
2022-02-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar

Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Bara tesla

Det har gått för långt - Det är ju en fara med för mycket säkerhet! Detta vet många tekniker. Om man bygger för många säkerhetsfunktioner - riskerar man själva grundfunktionen. I det här fallet att man inte kan använda bilen.

Kod kan vara bra i vissa fall. Men den som äger produkten (bilen) måste ju ha tillgång till koden. Ungefär som ett kassaskåp med sifferkombination. Du måste ju ha koden för att säkert kunna använda skåpet.

Visserligen ett problem när bilen (kassaskåpet) byter ägare. Men det borde ju vara möjglit att koda om.

(jag har precis haft ett liknande problem med mjukvarukodad body control modul (BCM)
Citera
2022-02-22, 11:19
Medlem
alla audibilar......de flesta med elektrisk handbroms.
Citera
2022-02-22, 11:22
Medlem
har ni källor på detta? hittar som sagt INGET om det bara hörsägen som här.
Citera
2022-02-22, 11:24
Medlem
Hur kan man köpa/köra en bil konstruerad av it-tekniker? Det låter ju livsfarligt om bromsen inte fungerar genom fysisk påverkan/överföring. Det blir som flygplan som blir manöverodugliga vid strömavbrott/motorstopp.
Citera
2022-02-22, 12:17
Moderator
MondoBizarros avatar
Tillåt mig tvivla.
Bilar med elektronisk handbroms har däremot i många år krävt speciell hårdvara, dvs felkodsläsare med utökade möjligheter, för att backa tillbaks kolven vid byte av belägg, men samtidigt har det hela tiden gått precis lika bra att skruva loss motorn och skruva tillbaks kolven själv.
Eller göra som en del, använda ett 9-voltsbatteri på polerna och tvångskör motorn, det går lika bra.

Om någon däremot hittar fakta om att det på allvar krävs en nyckel för att FÅ laga sina egna bromsar på någon specifik bil så skulle jag vara mycket intresserad av att läsa om det.
Citera
2022-02-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur kan man köpa/köra en bil konstruerad av it-tekniker? Det låter ju livsfarligt om bromsen inte fungerar genom fysisk påverkan/överföring. Det blir som flygplan som blir manöverodugliga vid strömavbrott/motorstopp.

Det är bara parkeringsbromsen som är elstyrd. Vanliga fotbromsen fungerar som vanligt, dvs mekaniskt/hydrauliskt.
Citera
2022-02-22, 13:07
Medlem
inte länge till: https://teslaclubsweden.se/nya-bromspedalen/

finns det några instruktioner på hur man gör med el handbromsen eller måste man ha kod i sådant fall?
Citera
2022-02-22, 13:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Tillåt mig tvivla.
Bilar med elektronisk handbroms har däremot i många år krävt speciell hårdvara, dvs felkodsläsare med utökade möjligheter, för att backa tillbaks kolven vid byte av belägg, men samtidigt har det hela tiden gått precis lika bra att skruva loss motorn och skruva tillbaks kolven själv.
Eller göra som en del, använda ett 9-voltsbatteri på polerna och tvångskör motorn, det går lika bra.

Om någon däremot hittar fakta om att det på allvar krävs en nyckel för att FÅ laga sina egna bromsar på någon specifik bil så skulle jag vara mycket intresserad av att läsa om det.

Biltillverkarna har ju börjat prata om vem som egentligen äger bilens information och huruvida dom ska vara skyldiga att dela med sig av den till bilägaren eller verkstäderna.

Citat:
"För att kunna arbeta via bilens OBD-uttag kommer det successivt att se lite annorlunda ut. Verkstaden behöver till att börja med ett konto hos biltillverkaren för att kunna köpa teknisk information. Denna funktion använder en del verkstäder redan idag, och abonnemangen kan ofta tecknas från ca 5 euro/timme, 30 euro/dygn eller 400 euro/månad – allt beroende på den enskilda tillverkarens prislista. För att använda bilens OBD-uttag har vi tidigare ofta kopplat in ett eftermarknadsverktyg som täcker aktuell bilmodell." Slut Citat.

https://modernaverkstaden.se/sonny-waxmo-vem-ager-bilens-information

https://modernaverkstaden.se/framtiden-kommer-att-krava-ratt-diagnosverktyg

.
Citera
2022-02-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Mycket stort problem då bilar med urladdat batteri ska bärgas.
Bärgarna tvingas släpa bilarna fram till flaket och upp på flaket med p-bromsberörda hjul stillastående.
(och inte går det att göra handbromsvändningar heller )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in