Citat:
Ursprungligen postat av
superduktig
Så när jag köper stolen skall jag inte skriva någonting i resultatbudgetten? Är det först när jag sållt stolen som jag skriver i resultatbudgetten?
Om jag har en månadvis resultatbudget, inte årlig, och köper en stole i januari, skriver jag 0kr i resultat då eller förlust 500kr? Och sedan i februari säljer jag stolen som köptes i januari, skriver jag då vinst 1000kr eller 500 kr? Antar 1000kr om jag skrev 500kr förlust i januari, eller 500 kr om jag skrev 0 kr förlust/vinst i januari.
Men i artiklar och videos säger de att man ska skriva kostnader, så jag ska tydligen skriva att jag köpt stolen i resultatbudget. Så jag måste skriva 500 kr kostnad för stolen i januari's resultatbudget, och eftersom jag säljer den i februari måste jag skriva förlust i januari, eller?
Tror att du blandar ihop begreppen lite. En budget är en beskrivning av vad du tror ska hända. Du försöker "gissa" t.ex vad din försäljning kommer att bli den kommande perioden och vilka kostnader du kommer att ha. I en likviditetsbudget så "gissar" du vilka in och utbetalningar du kommer att få baserat på din resultatbudget. Dvs en budget handlar om vad som kommer att hända.
Sedan kommer verkligheten och i din redovisning bokför du verkliga affärshändelser. Baserat på det kan du göra månadsbokslut kvartalsbokslut eller årsbokslut.
Så en försäljning ska inte påverka budgeten. Den är vad den är sedan du upprättade den. Sen kan du jämföra vekligt utfall med budget och konstatera att det gått bättre eller sämre än vad du trodde. Naturligtvis kan du göra en nu budget om du tycker det är viktigt
Men om vi tar stolen som du beskriver ovan så ska du i redovisningen för januari kreditera kassan med 500 och debitera lagret med 500 dvs då påverkas inte resultatet. Likviditeten påverkas när du betalar stolen den minskar med 500.
I februari när du säljer stolen så debiterar du antingen kundfordringar med 1000 eller kassan med samma belopp beroende på om du säljer kontant eller mot faktura dessutom krediterar du försäljningskontot med 1000. När stolen lämnar lagret krediterar du lager konto med 500 och debiterar kostnad sålda varor med samma belopp.
Så i januari händer inget med resultatet du byter bara mellan olika tillgångsslag /kassa och Lager) men likviditeten minskar med 500 när du betalar stolen. I februari däremot påverkas resultatet försäljning 1000-kostnad sålda varor 500= resultat 500 . Likviditeten ökar med 1000 när du får betalningen så din stol har en total likviditetseffekt på +500 (-500 i januari och +1000 i februari)
Hoppas att du blir lite klokare efter min beskrivning