2022-02-22, 01:15
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyPower
Vill inte säga någons namn o riskera bli klippt tänkte bara om jag kan skriva ett handskrivet kvitto o säga att jag sålt något eller att jag lånat pengar av någon

Vad tror du? Jesus, hur dum kan man vara.
Citera
2022-02-22, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Fattar inte detta --ta ut 25 000 går väl inte eller ??
Har det kommit in 25 000 finns det ett avsändare konto
Har det sedan skeppats vidare till en mottagare ... I de båda senare fallen är det inne i bank systemet och därmed " Vita " snurrar på konton som finns eller ..
??? till banken - Det är vita pengar krockade med lånad bil på fyllan Har fått betala .privat affär . Adjö
Risken är att pengarna kommer från bedrägerier eller något annat brottsligt. Eller det är snarare nästan garanterar så. Då är det inte okej att slussa som vidare så som ts gjort.
Citera
2022-02-22, 02:13
Medlem
Bankerna har krav på sig från Finans inspektionen så inget banken hittat på själva
Citera
2022-02-22, 02:42
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Tja!

Hyffsad ny på detta forumet.

Såhär lyder mitt problem.

Jag hjälpte en kompis att ta ut 24989 kronor och jag visste inte att dessa pengar kom från en så kallad ”växel” kille som bor utomlands och nu har jag fått brev från banken att jag måste redovisa vart dessa pengar kommer ifrån och dom vill veta namn adress och telefon nummer fast jag inte vet hans adress nummer eller namn
Tänker bara om någon av er vet hur jag ska göra och finns det en tråd om detta skicka gärna länk så jag kan posta där mvh
Du har all rätt i världen att ta ut pengar. Det är inget konstigt. Släng brevet bara
Citera
2022-02-22, 05:05
Medlem
sebastian66s avatar
Ta ut pengar på bankomaten ska troligen inte vara några problem.
Om du mot förmodan inte kan få ut dessa så travar du in på banken och säger du har fått retruaktivt underhållsbidrag. Saken är biff sedan ber du din polare swicha ett gäng till. Hur mycket fick du för besväret?
Citera
2022-02-22, 06:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Tja!

Hyffsad ny på detta forumet.

Såhär lyder mitt problem.

Jag hjälpte en kompis att ta ut 24989 kronor och jag visste inte att dessa pengar kom från en så kallad ”växel” kille som bor utomlands och nu har jag fått brev från banken att jag måste redovisa vart dessa pengar kommer ifrån och dom vill veta namn adress och telefon nummer fast jag inte vet hans adress nummer eller namn
Tänker bara om någon av er vet hur jag ska göra och finns det en tråd om detta skicka gärna länk så jag kan posta där mvh
Varför denna väldigt specifika summa? Varför inte 25 tusen jämnt?
Citera
2022-02-22, 06:58
Medlem
Duerfs avatar
Problemet från penningtvättsperspektiv är inte nödvändigtvis insättningen, men att TS skickade vidare till sin kompis. Det är där de tvättas från svarta till vita pengar.

Man kan spela dum kring en insättning, men inte kring att man omedelbart skickat vidare samma summa till någon annan.
Citera
2022-02-22, 07:03
Medlem
Hur lyckas någon swisha anonymt?
För swish krävs tekefonnr samt svenskt konto i svensk bank.
Klart som fan att banken och polisen vet vem som swishat pengarna till dig.
Citera
2022-02-22, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Hur lyckas någon swisha anonymt?
För swish krävs tekefonnr samt svenskt konto i svensk bank.
Klart som fan att banken och polisen vet vem som swishat pengarna till dig.
Pengarna har swishats från Agda, 97 i Skåne som knappt vet vad hon har för kod till BankID och blivit grundlurad av någon horunge som ringt upp henne och låtsas vara från banken.
Citera
2022-02-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Varför denna väldigt specifika summa? Varför inte 25 tusen jämnt?

Ingen aning faktiskt fick bara höra från början att jag skulle bara hjälpa ta ut pengar och när han skickade den summan antog jag att det va någons lön jag skulle ta ut
Citera
2022-02-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ingen aning faktiskt fick bara höra från början att jag skulle bara hjälpa ta ut pengar och när han skickade den summan antog jag att det va någons lön jag skulle ta ut
Du undrade aldrig varför han inte kunde göra det själv? Och svaret på det tyckte du lät rimligt?
Citera
2022-02-22, 10:05
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Vill inte säga någons namn o riskera bli klippt tänkte bara om jag kan skriva ett handskrivet kvitto o säga att jag sålt något eller att jag lånat pengar av någon
Du tänkte torska på urkundsförfalskning förutom penningtvättsbrott när du ändå håller på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in