2022-02-21, 21:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
En gång babbe-skurk, alltid babbe-skurk

Har bara följt detta ytterst sparsamt - men det där är väl den bästa sammanfattningen...
Citera
2022-02-21, 21:47
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Räntor på obligationer är fasta. Om inte annat avtalas. Sedan så brukar man valutasäkra lån.

"man brukar"
Har du något belägg för att ditt påstående stämmer vad gäller SBB?

Jag kollar i rapporten Q3an jan 2021 tom sep 2021.

Enligt rapporten så påstår bolaget att de valutasäkrar men samtidigt har de valutaeffekter på över MINUS 100 miljoner kronor under en period då kronan försvagats mot euron mfl.
OM de varit hedgade mot valutarisk så borde valutaeffekten för perioden varit positivt för att väga upp svagare krona.

Bolaget säger en sak men siffrorna visar något annat.

Du JustinTrudeau och Som-nam-na, ni som är så mycket bättre än mig, upplys mig då, vad är det jag missar?
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-21 kl. 21:58.
Citera
2022-02-21, 21:53
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Räntor på obligationer är fasta..

Det seplar ingen roll OM vi hamnar i ett läge där marknaden tror att dessa lån kommer bli dyrare i framtiden när de ska rullas.
Då kommer marknaden prisa in detta redan samma dag även om händelsen ligger en bra bit in i framtiden.

Det finns fler hypotetiska externa scenarion som kan ställa till det för SBB.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-21 kl. 22:02.
Citera
2022-02-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
"man brukar"

Enligt rapporten så påstår bolaget att de valutasäkrar men samtidigt har de valutaeffekter på över MINUS 100 miljoner kronor under en period då kronan försvagats mot euron.
OM de varit hedgade mot valutarisk så borde valutaeffekten för perioden varit positivt för att väga upp svagare krona.

Du JustinTrudeau och Som-nam-na, ni som är så mycket bättre än mig, upplys mig då, vad är det jag missar?

Framförallt har jag missat dina svar på tidigare frågor, för du har väl svarat på bla varför Batljan borde ha köpt aktier idag tex?
Puts väck verkar svaren vara iaf.

Det känns inte väldigt meningsfullt med en envägskommunikation, men som hjälp på traven. Allt är inte valutasäkrat och valutasäkring isig innebär inte alltid ett nollresultat. Framförallt inte bokföringsmässigt.

Kan du inte hellre med egna ord förklara för alla vad dessa 100 miljoner handlar om?
Citera
2022-02-21, 22:06
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
"man brukar"

Enligt rapporten så påstår bolaget att de valutasäkrar men samtidigt har de valutaeffekter på över MINUS 100 miljoner kronor under en period då kronan försvagats mot euron mfl.

Lagersprutan. Du vet att valutaeffekter kan vara annat än obligationerna va? Du kan maila och fråga så får du svar. Jag vet att du sitter på en kortposition och har hittills haft tur. Nu kommer dock din hedgepolare att bli squezzade för det första Ilja och gänget kommer göra efter rapporten i övermorgon är att insiderköpa. Insiders gillar nämligen att köpa SBB aktier. Det gör även resten av Sveriges fastighetselit. Gissa vad som kommer hända med dina shorts då? 💣💣💣 BOOM!

Kom inte säg att jag inte varnade dig.
Citera
2022-02-21, 22:10
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Det seplar ingen roll OM vi hamnar i ett läge där marknaden tror att dessa lån kommer bli dyrare i framtiden när de ska rullas.
Då kommer marknaden prisa in detta redan samma dag även om händelsen ligger en bra bit in i framtiden.

De första lånen som ska rullas om är de gamla. Som är från när SBB hade sämre kreditrating. Notera att SBB har mycket bättre kreditrating än många andra fastighetsbolag i Sverige. På grund av lägre belåning. Varför shortar du den starkaste aktien? Enda anledningen till att det funkat är att en massa korkade utländska hedgies har tokblankat den. Och nu måste de snart täcka.
Citera
2022-02-21, 22:16
Medlem
Citat:

Hypotetiska externa scenarion? Ja sådana finns det väl minst 10 per foliehatt? Ändå visar du inget.. varför? Det är ju trots allt bara hypotetiskt och lär antas vara felaktigt även om det möjligen skulle råka förverkligas?

Det känns som att du inte riktigt vet vad du tror på, du vill bara vara negativ oavsett. Inget fel i en ”kill the company”test emellanåt men…. Du vill inte få rätt av fel anledning kanske?

Obligationerna rullas löpande, det är bara genomsnittet som är på 4,5år fö tillfället.

Fö har man som ambition att öka bindningstiden till 6 år under 2022, blir väl rätt intressant att se var det landar?
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-02-21 kl. 22:35.
Citera
2022-02-22, 00:27
Medlem
Pwnys avatar
Vad många inte förstår är att det finns kovenanter relaterade till denna belåning. Finns en enorm risk att man behöver skriva ner fastighetsbeståndet vid en sämre marknad vilket skulle leda till att bankerna kan kräva säkerhet/cash eller återkalla hela lånet i en veva. Kassaflödet i SBB är inte speciellt imponerande sett till dess enorma och högbelånade portfölj, så finns det helt klart risk ifall räntor skulle börja öka.

Huruvida man kan betala för sig eller inte är skit samma ifall kovenanter överträds pga. nedskrivningar i fastighetsbeståndet, vilket man helt uppenbart betalat överpris för i flera år då man förvärvat till överdrivna priser och sedan skrivit upp fastigheterna vilket lett till den pappersvinst som bolaget redovisat. Pappersförlusten i ett motsatt scenario skulle rimligen kunna ruinera hela bolaget om avkastningskraven stiger och priserna sjunker i takt med högre ränta.
Citera
2022-02-22, 00:50
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Vad många inte förstår är att det finns kovenanter relaterade till denna belåning. Finns en enorm risk att man behöver skriva ner fastighetsbeståndet vid en sämre marknad vilket skulle leda till att bankerna kan kräva säkerhet/cash eller återkalla hela lånet i en veva. Kassaflödet i SBB är inte speciellt imponerande sett till dess enorma och högbelånade portfölj, så finns det helt klart risk ifall räntor skulle börja öka.

Huruvida man kan betala för sig eller inte är skit samma ifall kovenanter överträds pga. nedskrivningar i fastighetsbeståndet, vilket man helt uppenbart betalat överpris för i flera år då man förvärvat till överdrivna priser och sedan skrivit upp fastigheterna vilket lett till den pappersvinst som bolaget redovisat. Pappersförlusten i ett motsatt scenario skulle rimligen kunna ruinera hela bolaget om avkastningskraven stiger och priserna sjunker i takt med högre ränta.

Tycker du ska förklara det för credit rating bolagen. För de har tydligen en annan uppfattning.

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/ratings-sbbinordenratingreport-2021nov.pdf

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/fitch-sbb-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-2021-06-22.pdf

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/ratingsdirect-researchupdatesamhallsbyggnadsbolagetinordenaboutl ookrevisedtopositivebbbratingsaffirm ed-47475186-mar-01-2021.pdf
Citera
2022-02-22, 07:30
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Tycker du ska förklara det för credit rating bolagen. För de har tydligen en annan uppfattning.

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/ratings-sbbinordenratingreport-2021nov.pdf

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/fitch-sbb-samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-2021-06-22.pdf

https://corporate.sbbnorden.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/06/ratingsdirect-researchupdatesamhallsbyggnadsbolagetinordenaboutl ookrevisedtopositivebbbratingsaffirm ed-47475186-mar-01-2021.pdf

Om man ska använda auktoritetsargument så har blankarfirmorna mycket bättre track record än kreditratingfirmorna. Blankarna varnade för Evergrande 2013 kanske, kreditratingbolagen kom på att obligationerna är skräp år 2021. Finns många exempel som detta. Finanskrisen är ett annat, investerare insåg att alla AAA-MBSs inte var så AAA trots allt.
Senast redigerad av KJosef 2022-02-22 kl. 07:55.
Citera
2022-02-22, 08:31
Medlem
Lagerkommandants avatar
Enligt Dagen Industri
Citat:
Fastighetsbolaget SBB:s storägare och vd Ilija Batljan dementerar uppgifter om att en sjunkande kurs i bolaget kan tvinga honom att sälja aktier.
Citat:
”Det stämmer inte”, säger Batljan efter att Di plockat upp ett rykte på finansmarknaden om att nyligen utgivna obligationer och så kallade hybrider från Batljans egna investeringsbolag innehåller villkor där SBB-aktier använts som säkerhet. Om kursen faller för mycket kan det tvinga fram en försäljning. Men enligt Batljan stämmer inte detta.

”Såväl hybriden som obligationer är icke säkerställda. Ilija Batljan Invests balansräkning är inte beroende av SBB:s aktiepris”, säger Batljan.
Citera
2022-02-22, 08:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Om man ska använda auktoritetsargument så har blankarfirmorna mycket bättre track record än kreditratingfirmorna. Blankarna varnade för Evergrande 2013 kanske, kreditratingbolagen kom på att obligationerna är skräp år 2021. Finns många exempel som detta. Finanskrisen är ett annat, investerare insåg att alla AAA-MBSs inte var så AAA trots allt.

Ingen är felfri. Det var inget auktoritetsargument. Jag anser att han borde maila kreditrating analytikerna om han sitter på värdefull kunskap som marknaden inte har. Vem vet kanske har han rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in