2022-01-15, 17:42
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Två frågor.

Hur viktigt är det att ha med en bild på sitt CV som man skickar in? Ser att många CV mallar ha med ett kort på sig själv, kan det vara avgörande för att få ett svar eller inte?

Vilken format ska man skicka in sitt CV på tycker ni? I pdf fil, world dokument etc? Och om man ska mail sitt CV vad ska man skriva i mailet. Typ något sådan här:

Har du en professionellt tagen bild där du inte ser ut som ett skridskoslagsmål så absolut, speciellt om det passar in i mallen i övrigt. Se glad och positiv ut, men le inte som Lööf ellere Strandberg. Visa lite livsglöd.

.pdf brukar funka bra, wordformat kan få formateringen att balla ur. Öppna alltid .pdfen innan du skickar den så ser du att den fungerar (och att du inte valt fel fil)
Citera
2022-01-16, 20:13
Medlem
skiberibapps avatar
Hej!

Jag ska söka ett jobb, för vilket jag har adekvat kunskap, erfarenhet och diverse efterfrågade behörigheter. Dock så slutförde jag ej det universitetsprogram jag kom in på, vad ska jag skriva om det? Psykisk ohälsa var anledningen till att jag ej slutförde/fortsatte, men jag tror att ärlighet snarare kommer ligga mig i fatet på denna punkt.

Tacksam för svar.
Citera
2022-01-17, 11:20
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skiberibapp
Hej!

Jag ska söka ett jobb, för vilket jag har adekvat kunskap, erfarenhet och diverse efterfrågade behörigheter. Dock så slutförde jag ej det universitetsprogram jag kom in på, vad ska jag skriva om det? Psykisk ohälsa var anledningen till att jag ej slutförde/fortsatte, men jag tror att ärlighet snarare kommer ligga mig i fatet på denna punkt.

Tacksam för svar.

Rent spontant skulle jag inte nämna det. Bara uppge universitetet, programmet och tiden du var där utan att skriva någon anledning till din kortare studietid (se spoiler för exemplifiering). Antagligen kommer de inte ens märka att du studerade en kortare period än programmets längd och högst troligt kommer det inte komma på tal. Om det trots allt skulle komma upp på intervjun så verkar du enligt dig själv ha en legitim anledning som du kan förklara muntligt där och då.

Citera
2022-01-17, 15:14
Medlem
skiberibapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Rent spontant skulle jag inte nämna det. Bara uppge universitetet, programmet och tiden du var där utan att skriva någon anledning till din kortare studietid (se spoiler för exemplifiering). Antagligen kommer de inte ens märka att du studerade en kortare period än programmets längd och högst troligt kommer det inte komma på tal. Om det trots allt skulle komma upp på intervjun så verkar du enligt dig själv ha en legitim anledning som du kan förklara muntligt där och då.

Stort tack för svar!

Är det en dum idé att fylla ut luckan i cv:t med längre studietid än vad det egentligen var? Jag levde en period på pengar jag hade sparade sedan tidigare, så "parasiterade" ingenting.

Vet liksom inte vad de kollar upp om en.
Citera
2022-01-18, 07:51
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skiberibapp
Stort tack för svar!

Är det en dum idé att fylla ut luckan i cv:t med längre studietid än vad det egentligen var? Jag levde en period på pengar jag hade sparade sedan tidigare, så "parasiterade" ingenting.

Vet liksom inte vad de kollar upp om en.

För de flesta arbeten så slår rekryteraren ditt namn Google och LinkedIn, på sin höjd. Själv har jag som grundregel att inte ljuga på CVt, men att utelämna vissa detaljer ser jag inget fel med. Alltså, skriv inte att du pluggade längre än vad du faktiskt gjorde. Om det är blir en liten lucka i tidslinjen så ser du till att ha förberett ett bra svar.

Ett tips är att kolla in https://novoresume.com/ för tips och inspiration, både för CV och personligt brev. Du kan även använda deras CV-mall gratis så länge det räcker med en sida för dig.

Kom även ihåg att söka jobb är ett numbers game. Det finns statistik (förvisso amerikansk, men ändå) som säger att det tar jobbsökande i snitt 24 veckor av sökande och i snitt skickar ut 100-200 CVn innan de får svar (källa). Några tips:
  • Skriv ett CV som du "aldrig" behöver justera.
  • Skriv ett personligt brev där det räcker med att du ändrar ett stycke för att det ska verka vara riktat mot en specifikt tjänst (ett stycke borde vara ungeför 3-4 meningar).
  • Sätt upp mål och gränser. Typ, sök ett jobb varje vardag men spendera max 1h/dag på att leta och ansöka.
  • Förbered dig på många avslag.

Jag är blott en lekman som har några års erfarenhet av jobbsök, men om du har fler frågor så är du välkommen att skicka PM.
Citera
2022-01-29, 00:57
Medlem
Kanske fel tråd men hoppas att kunna få hjälp med det här.

Hur ska man svara på frågan Hur arbetar du i grupp, vad kommer med du till i en grupp

Det exemplet jag har i huvudet är:

"Det jag tillbringar till en grupp är energi, beslutsamhet och ledarskap. Jag kan arbeta med alla yrkesgrupper och kan kommunicera tydligt och samtidigt är en bra lyssnare, då det är viktigt att lyssna för att följa instruktioner och för att förstå problem och erbjuda hjälp.
Jag tar gärna initiativet och hjälper till där det behövs för att se till att gruppen når sitt mål.

Jag har även ambitionen att ta på ledarroller när det behövs på ett ödmjukt sätt. Jag har gått ledarutbildning och oftast tagit ledarroller i projekt vi hade under utbildningen och även i arbetslivet. Där jag fick leda en egen food truck och även tränade små barn i karate.
"

Låter så jävla skit, vet inte hur jag ska formulera ett svar. Söker jobb som projektingenjör för trafikverket.[/b]
Citera
2022-02-21, 18:14
Medlem
Kan en CV-bild tagen med systemkamera som ger ett bra intryck kompensera obefintliga meriter (dock akademiska)? Eller är det dödfött?

Tidigare erfarenhet är meriterande men ej krav.

Gäller butikssäljare.

Är det extrema undantagsfall om icke-meriterade går vidare nästa steg?
Citera
2022-03-10, 08:39
Medlem
Någon som har en bra sida för CV-mallar?
Citera
2022-03-25, 23:33
Medlem
Vad skriver man i ett personligt brev för en tjänst som junior/nyexad byggprojektledare egentligen? Jag är mer inriktad mot konstruktion i mitt sökande, men byggprojektledning verkar ganska varierande och spännande också. Vilka egenskaper ska man trycka på när man inte har erfarenheten sen innan?
Citera
2022-04-07, 14:55
Medlem
-Firben-s avatar
Hur viktigt är det att ha bild på sitt CV när man har tagit civilingenjörsexamen och har ca 1 års utlandserfarenhet?
Citera
2022-04-10, 12:04
Medlem
-Firben-s avatar
Jag har en civilingenjörsexamen, ska jag också inkludera gymnasieexamen i mitt CV?
Citera
2022-04-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Firben-
Jag har en civilingenjörsexamen, ska jag också inkludera gymnasieexamen i mitt CV?

Nej, det tycker jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av -Firben-
Hur viktigt är det att ha bild på sitt CV när man har tagit civilingenjörsexamen och har ca 1 års utlandserfarenhet?

Inte viktigt alls. Jag gillar att köra bild på CV:t, men det är inte ett krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in