Citat:
Ursprungligen postat av
skiberibapp
Stort tack för svar!
Är det en dum idé att fylla ut luckan i cv:t med längre studietid än vad det egentligen var? Jag levde en period på pengar jag hade sparade sedan tidigare, så "parasiterade" ingenting.
Vet liksom inte vad de kollar upp om en.
För de flesta arbeten så slår rekryteraren ditt namn Google och LinkedIn, på sin höjd. Själv har jag som grundregel att inte ljuga på CVt, men att utelämna vissa detaljer ser jag inget fel med. Alltså, skriv inte att du pluggade längre än vad du faktiskt gjorde. Om det är blir en liten lucka i tidslinjen så ser du till att ha förberett ett bra svar.
Ett tips är att kolla in
https://novoresume.com/ för tips och inspiration, både för CV och personligt brev. Du kan även använda deras CV-mall gratis så länge det räcker med en sida för dig.
Kom även ihåg att söka jobb är ett numbers game. Det finns statistik (förvisso amerikansk, men ändå) som säger att det tar jobbsökande i snitt 24 veckor av sökande och i snitt skickar ut 100-200 CVn innan de får svar (
källa). Några tips:
- Skriv ett CV som du "aldrig" behöver justera.
- Skriv ett personligt brev där det räcker med att du ändrar ett stycke för att det ska verka vara riktat mot en specifikt tjänst (ett stycke borde vara ungeför 3-4 meningar).
- Sätt upp mål och gränser. Typ, sök ett jobb varje vardag men spendera max 1h/dag på att leta och ansöka.
- Förbered dig på många avslag.
Jag är blott en lekman som har några års erfarenhet av jobbsök, men om du har fler frågor så är du välkommen att skicka PM.