2022-02-21, 12:33
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Knappast troligt att drygt 6 miljoner har dött i covid.. den exakta siffran är nog bra mycket lägre..

https://covid19.who.int/

Strax under 6 miljoner.
Citera
2022-02-21, 13:21
Medlem
Aftonbladet,

''Vi kommer nu att trappa ner vår bevakning av coronapandemin.

Denna liverapportering finns kvar, men uppdateras inte lika ofta som förut''

Där var det över.
Citera
2022-02-21, 13:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Dom så kallade experterna bara gissar… det måste väl även du fatta snart..Du har ett brett skydd efter infektion och det sitter i t-cellerna i många år. Det ger ett bra skydd mot alla mutationer! Du kan fortfarande bli sjuk men du har som sagt ett bra skydd mot svår sjukdom! Att vaccinet inte hjälper är ingen hemlighet men att påstå att tidigare infektion endast skyddar i 2-10 veckor är skitsnack!

Tror inte på det du skriver med tanke på att det är så många som blir reinfekterade och blir svårt sjuka. Möjligen kan det bero på mutationer som gör att immunförsvaret inte möter på ett sätt som vi hade önskat. Men det är bara spekulationer.

Förstår inte hur du kan säga att vaccinet inte hjälper med tanke på den enorma överrepresentationen bland ovaccinerade som finns.
Citera
2022-02-21, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Hurdant är smittoläget just nu?

Har intrycket av att vi befinner oss i något slags platå nu på nationell nivå. Vissa områden upplever minskningar, andra ökningar. Svårt att få någon klar bild när inte testningen är vad den har varit.

Hör hur många nu i min omgivning blir sjuka igen, efter att ha varit sjuka i början av året. Helt sjukt hur detta bara verkar gå runt, runt.
Citera
2022-02-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror inte på det du skriver med tanke på att det är så många som blir reinfekterade och blir svårt sjuka. Möjligen kan det bero på mutationer som gör att immunförsvaret inte möter på ett sätt som vi hade önskat. Men det är bara spekulationer.

Förstår inte hur du kan säga att vaccinet inte hjälper med tanke på den enorma överrepresentationen bland ovaccinerade som finns.

Och jag förstår inte hur du kan tro att vaccinet hjälper…har aldrig hört talas om någon som är så lite påläst som du..

Om naturlig immunitet endast skulle hålla i 2-10 veckor skulle alla ovaccinerade vara sjuka jämt ju… även studier visar att naturlig immunitet håller i flera år!
Dina spekulationer är ointressanta då du har en tenderns att bara snacka skit..

Att så många får infektionen igen kan ju bero på att man är dum i huvudet och vaccinerar sig …
Citera
2022-02-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hurdant är smittoläget just nu?

Har intrycket av att vi befinner oss i något slags platå nu på nationell nivå. Vissa områden upplever minskningar, andra ökningar. Svårt att få någon klar bild när inte testningen är vad den har varit.

Hör hur många nu i min omgivning blir sjuka igen, efter att ha varit sjuka i början av året. Helt sjukt hur detta bara verkar gå runt, runt.

Hur många av dina vänner som blir återsmittade är ovaccinerade ?
Citera
2022-02-21, 13:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och jag förstår inte hur du kan tro att vaccinet hjälper…har aldrig hört talas om någon som är så lite påläst som du..

Om naturlig immunitet endast skulle hålla i 2-10 veckor skulle alla ovaccinerade vara sjuka jämt ju… även studier visar att naturlig immunitet håller i flera år!
Dina spekulationer är ointressanta då du har en tenderns att bara snacka skit..

Att så många får infektionen igen kan ju bero på att man är dum i huvudet och vaccinerar sig …

Vad snackar du om?

https://www.dn.se/vetenskap/tre-vaccindoser-halverar-risken-att-bli-sjuk-av-omikron/

Jag är själv ett levande exempel på detta. Det har visat sig att jag är/har varit immun mot infektion när ALLA andra blivit sjuka. Jag har aldrig varit sjuk i corona och har därmed ingen sk "naturlig" immunitet. Det enda jag har är tre doser Pfizer vaccin.

Sedan är det ju väldigt vanligt med reinfektioner. Många beskriver det som att smittan bara går runt runt. Att det skulle hålla i flera år var ju spekulationer som spreds i början av pandemin. Har visat sig helt fel. Några månader efter en infektion tycks det inte finnas något immunsvar kvar. Allt enligt forskningen och det är ju också därför så många är sjuka just nu. De som var sjuka i tidigare smittvågor har nu ingen immunitet kvar. Surt läge, men så är det.
Citera
2022-02-21, 13:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur många av dina vänner som blir återsmittade är ovaccinerade ?

Det har jag ingen koll på faktiskt. De flesta är nog vaccinerade. Merparten troligen vaccinerade med två doser. Men sen vet jag att många barn varit sjuka flera gånger och de är ju sällan/aldrig vaccinerade om de är under 12 år gamla.
Citera
2022-02-21, 13:53
Medlem
Jag tror att om vaccinet hade bevisats vara dödligt så hade jag nog tagit det ändå. För tanken att vara kvar med er andra är helt enkelt olidlig.

Bäst i så fall att vi spränger jorden och låter en annan värdigare varelse ta vår plats i universum (om vi ens har någon).
Citera
2022-02-21, 14:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Aftonbladet,

''Vi kommer nu att trappa ner vår bevakning av coronapandemin.

Denna liverapportering finns kvar, men uppdateras inte lika ofta som förut''

Där var det över.

Vad är över menar du? Ser ingen större skillnad jämfört mot tidigare faktiskt.
Citera
2022-02-21, 14:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Större risk för psykisk ohälsa hos de som haft covid.
Conclusions

Using a large national cohort of people with covid-19 and contemporary and historical controls, we found that the risks of incident mental health disorders are substantial in people with covid-19 and span several disorder categories, including anxiety, depression, stress and adjustment disorders, opioid and other substance use disorders, cognitive decline, and sleep disorders. The risks were evident even among those with covid-19 who did not require hospital admission. Tackling mental health disorders among survivors of covid-19 should be a priority.
https://www.bmj.com/content/376/bmj-2021-068993

Det tror jag stämmer. Har märkt att många som haft covid blir personlighetsförändrade och det sätter sig nog på psyket.
Citera
2022-02-21, 14:44
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Större risk för psykisk ohälsa hos de som haft covid.
Conclusions

Using a large national cohort of people with covid-19 and contemporary and historical controls, we found that the risks of incident mental health disorders are substantial in people with covid-19 and span several disorder categories, including anxiety, depression, stress and adjustment disorders, opioid and other substance use disorders, cognitive decline, and sleep disorders. The risks were evident even among those with covid-19 who did not require hospital admission. Tackling mental health disorders among survivors of covid-19 should be a priority.
https://www.bmj.com/content/376/bmj-2021-068993

Trams.

Det är klart man får svår ångest, stress, depression och sömnproblem om man får veta att man smittats med det livsfarliga superdödsmördarviruset som media tatuerat in i våra hjärnor genom två års intensiv 24/7-rapportering.

Dessutom har alla dessa problem ökat generellt pga de påfrestande restriktionerna och inskränkningana i människors frihet, och med tanke på att de flesta haft covid vid det här laget så är det ju inte konstigt att psykisk ohälsa ökat även hos dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in