2022-02-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Tycker att man ska kika på rapporten helt klart: https://viceroyresearch.org/wp-content/uploads/2022/02/Viceroy-Research-SBB-21-Feb-2022.pdf

Bla framkommer det att Ilija misstänkts för insiderbrott häromåret, vem som nu skulle ha missat det.
Sen verkar man ha upptäckt både hybridkapital och D-aktier, vilket marknaden verkar ha missat?
Sen tror man som många andra att SBB värderar sina tillgångar helt själva och att långivarna är helt ok med det.

Kommentar på blankningsförfarandet: https://twitter.com/GIsskander/status/1495713314290253824

Börjar bli rätt vanligt detta.
Alltså har amerikanerna rätt så ser jag inget problem med vad de gör. Att skjuta ner ett luftslott är bra om det sker så fort som möjligt. För ju större det hinner växa desto mer skada sker när det smäller. Att många småsparare blir upprörda förstår jag också. Jag kände samma när jag ägde Mycronic och amerikanerna blankade sönder bolaget i flera år (sedan gick proppen ur och Mycronic blev en raket). I Mycronics fall hade blankarna fel, men känns efter att ha läst rapporten att blankarna kanske har mer rätt i SBB, sedan att de brer på lite väl mycket (tex framställer hela styrelsen som ett gäng charlataner) är sant.

Många har hyllat Batljan som en frisk fläkt i Sverige som vågar vara osvensk men också svenskt sossig på samma gång. Jag har mest fått intrycket av en wheeler-dealer som gärna tar genvägar.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-02-21 kl. 12:53.
Citera
2022-02-21, 13:52
Medlem
Lagerkommandants avatar
Älskar att Batljan kommer ut och svamlar som en riktig sosse.
Han säger saker som han inte på något vis kan belägga eller ha insyn i.

Enligt di.se
Citat:
Batljan säger att de indikationer han har är att det ska ha blankats hundratals miljoner aktier i SBB utan att det flaggats för det. Det handlar alltså om att flera aktörer gått ihop och från olika håll blankat aktien, vilket inte krävt en flaggning.
Citat:
”Om man tittar på SBB så räcker det att blanka 7 miljoner aktier för att man måste flagga. Om du och jag kommer överens om någonting, exempelvis att blanka en aktie, ska det enligt svensk lagstiftning räknas ihop. Men ingen har flaggat”, säger Batljan och kallar agerandet för kriminellt och något som Finansinspektionen borde titta på.

Kriminellt?
Vad är då en börs-VD som går ut och sprider rykten kring det egna bolaget?

Jaja, tiden kommer utvisa vad som är vad.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-21 kl. 13:56.
Citera
2022-02-21, 14:05
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Älskar att Batljan kommer ut och svamlar som en riktig sosse.
Han säger saker som han inte på något vis kan belägga eller ha insyn i.

Enligt di.se

Kriminellt?
Vad är då en börs-VD som går ut och sprider rykten kring det egna bolaget?

Jaja, tiden kommer utvisa vad som är vad.

Stämmer ju. Det är brist på SBB aktier för blankarna har sålt nästan allt som går att låna. Gissa vem som gjort det?
Citera
2022-02-21, 14:10
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Stämmer ju. Det är brist på SBB aktier för blankarna har sålt nästan allt som går att låna. Gissa vem som gjort det?

Källa på det?

Vad vi däremot kan mäta och bekräfta är att det idag är extremt hög omsättning i aktien.
Nästan 60 miljoner aktier omsatta just nu.
Detta skulle kunna vara en indikation på att rapporten var en hit piece för att skapa ett säljtryck att köpa tillbaka i.
Men det är bara en tes, ren spekulation.
Citera
2022-02-21, 14:35
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Källa på det?

Vad vi däremot kan mäta och bekräfta är att det idag är extremt hög omsättning i aktien.
Nästan 60 miljoner aktier omsatta just nu.
Detta skulle kunna vara en indikation på att rapporten var en hit piece för att skapa ett säljtryck att köpa tillbaka i.
Men det är bara en tes, ren spekulation.

De är aktivistblankare. De letar bolag som man kan skriva en rapport om. Vare sig det stämmer eller inte spelar ingen roll. Sedan tar de position och när det blankat klart så släpper de rapporten. Det är deras affärsidé.
Citera
2022-02-21, 14:47
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Citat:
De är aktivistblankare. De letar bolag som man kan skriva en rapport om. Vare sig det stämmer eller inte spelar ingen roll. Sedan tar de position och när det blankat klart så släpper de rapporten. Det är deras affärsidé.

Så på frågan om en källa på ditt påstående om att " blankarna har sålt nästan allt " kan du inte svara på.
Istället börjar du prata i generella termer om vad aktivistblankare är för något.

Ska jag tolka det som att du inte har någon källa till ditt påstående?
För det låter som att du har lika mycket på fötterna som självaste Batjlan när han försökte rädda ansiktiet hos DI idag.

Jag frågar för jag vill titta på siffrorna, om det nu finns några.
Citera
2022-02-21, 15:01
Medlem
Lagerkommandants avatar
Tyck vad ni vill om aktivistfonder men det är samtidigt väldigt intressant att Batjlan inte bemöter argumenten som Viceroy lägger fram.

Några av Viceroys argument som jag anser ha störst påverkan på framtida värderingen av SBB.
- Räntekostnaderna kommer öka framöver
- Bolagets kreditvärdighet är uppblåst

Två argument som borde vara enkla att slå hål på om det inte fanns något där.
Istället väljer Batjlan att yra om att si och så många aktier skall vara blankade.
För det första finns inte datan tillgänglig för honom så han kan inte veta.
För det andra, en blankare är bara en framtida köpare.
För det tredje, om aktien är så undervärderad är det väl bara för bäste herr Batjlan att själv börja köpa aktier.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-21 kl. 15:16.
Citera
2022-02-21, 15:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Så på frågan om en källa på ditt påstående om att " blankarna har sålt nästan allt " kan du inte svara på.
Istället börjar du prata i generella termer om vad aktivistblankare är för något.

Ska jag tolka det som att du inte har någon källa till ditt påstående?
För det låter som att du har lika mycket på fötterna som självaste Batjlan när han försökte rädda ansiktiet hos DI idag.

Jag frågar för jag vill titta på siffrorna, om det nu finns några.

Jag behöver inte dela med mig om jag inte vill och jag har aldrig länkat till betaltjänster som jag kanske har tillgång till.

Det är dock inte bara jag som noterat vad som skett.

https://twitter.com/GIsskander/status/1495713314290253824
Citera
2022-02-21, 15:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Tyck vad ni vill om aktivistfonder men det är samtidigt väldigt intressant att Batjlan inte bemöter argumenten som Viceroy lägger fram.

Några av argumenten som jag anser ha störst påverkan på framtida värderingen av SBB.

Istället väljer Batjlan att yra om att si och så många aktier skall vara blankade.
För det tredje, om aktien är så undervärderad är det väl bara för bäste herr Batjlan att själv börja köpa aktier.

Du bestämmer inte kreditvärdigheten utan det gör kreditvärderingensbolagen och de har just höjt. Dessutom borde du korta retail fastighetsbolag med dålig kreditrating som har hyresgäster som kan konka när räntan går upp. Istället går du kort ett bolag med socialbidragstagare och kommuner som hyresgäster. Visst kan visa sig smart om Sverige konkar men jag tror att det är noll chans för det. Socialbidragstagare är de mest säkra hyresgäster man kan ha.

Sedan vill jag bara påpeka att SBB har på grund av sitt ökande kreditbetyg fått lägre räntekostnader och de lån som måste omsättas först är de som är äldre då man hade sämre kreditbetyg. Alltså kommer räntehöjnigen påverka SBB mindre än resten av fastighetsbolag. Och framförallt mindre än SBBs konkurrenter som är små nystartade bolag.
Citera
2022-02-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Alltså har amerikanerna rätt så ser jag inget problem med vad de gör. Att skjuta ner ett luftslott är bra om det sker så fort som möjligt. För ju större det hinner växa desto mer skada sker när det smäller. Att många småsparare blir upprörda förstår jag också. Jag kände samma när jag ägde Mycronic och amerikanerna blankade sönder bolaget i flera år (sedan gick proppen ur och Mycronic blev en raket). I Mycronics fall hade blankarna fel, men känns efter att ha läst rapporten att blankarna kanske har mer rätt i SBB, sedan att de brer på lite väl mycket (tex framställer hela styrelsen som ett gäng charlataner) är sant.

Många har hyllat Batljan som en frisk fläkt i Sverige som vågar vara osvensk men också svenskt sossig på samma gång. Jag har mest fått intrycket av en wheeler-dealer som gärna tar genvägar.

Det är ju iofs mest redan känd information och en hel del insinuationer/misstänkliggöranden. Hybrider och D-aktier är ju knappast någon hemlighet? Ratinginstituten har ju självklart full koll och det borde stora delar av marknadsaktörerna ha med?

Att kalla utdelning på D-aktier för en slags subvention av pris när dom används som betalningsmedel är ju hål i huvudet. Att betala med egna aktier är ju rätt vanligt vid uppköp, så det gäller väl alla bolag då?
Ser inte poängen riktigt, mer som man försöker starta nån ny idé om hur man ska se på M&A kanske?

Att man tex kallar det för ”Obscure information” att SBB i sin rapport förklara vad en delta hedge tycker jag bara är besynnerligt.
Det handlar snarare om transparens och information som förklarar den tidigare stora blankningspositionen i aktien. Information som jag sett efterfrågats lite överallt av många småsparare främst.

Att man sen kan ha olika syn på affärsmodellen och bolagets enskilda transaktioner är ju inget konstigt isig, olika åsikter är en del av marknaden.

När det sen blandas friskt med misstänkliggörande av ledningspersoner och antydan om att var och varannan affär är nära nog kriminell blir det desto mer märkligt.
Speciellt när man själv är en del av en rätt ljusskygg påverkansoperation/handelsförfarande.

Oavsett vilket bolag det handlar om är det rätt trist att se, liknande fulingar verkar ju komma undan med det mesta och det är ju inte direkt första gången det sker.
Citera
2022-02-21, 15:22
Medlem
Vansterpartiets avatar
Om man skulle misstänka någon för att syssla med skumraskaffärer så är det väl Batljan, knappast förvånande.
Citera
2022-02-21, 15:25
Medlem
Citat:

Några av Viceroys argument som jag anser ha störst påverkan på framtida värderingen av SBB.

Batljan har flera gånger diskuterat bolagets räntekostnader i olika intervjuer tex. Ser inte varför detta ska bemötas just nu pga Viceroy och det är dessutom rätt svårt att spå framtiden.. eller? Diskussionen kan bara bli av generell karaktär såklart.

Kreditvärdigheten får ratinginstituten bemöta. Eller är det så att SBB förutom att själva värdera sina fastigheter även bestämmer sin egen kreditvärdighet??

Ska VD köpa aktier såhär två dagar innan rapport??

Jag tror inte du behöver vara orolig för att man kommer tysta ner nånting, gissar att rapporten kommer diskuteras och bemötas under en längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in