Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Nu vet jag inte vad du avser med en ”inte obetydlig del” men inte vid något tillfälle hade IS stöd av mer än max 10% av Syriens befolkning. IS har alltid bestått av diverse löskefolk från en rad olika muslimska länder och även från länder med betydande muslimsk befolkning. Som exempelvis Sverige. På vilket sätt menar du att vi ska beakta Irans stöd till Assadregimen? Ja, Iran bekämpade IS precis som Ryssland. Påminn mig nu igen vilken sida Israel stödde? För att inte tala om USAs roll. USAs katastrofala hantering av Irak var ju det som skapade IS.
Visst skapade USA:s misslyckade krig i Irak förutsättningarna för IS. Det finns rätt mycket att säga om den saken. I alla händelser har många, på olika sätt bidragit i aktioner mot IS. En Wikipedia-sammanställning ger ett sammansatt intryck:
https://en.wikipedia.org/wiki/International_military_intervention_against_the_Is lamic_State#Involvement_by_country
Även Israel är med på ett hörn här, vilket är intressant emedan Israel samtidigt befinner sig i krig med Syrien och med Hizbollah.
10% av en befolkning av Syriens storlek är inte en obetydlig andel, även om man som vanligt kan fundera på hur grader av engagemang fördelar sig.
Citat:
Nej, jag försöker få dig att förklara vad du menar när du säger att det inte har något värde ifall svenskarna inte helt själva vrider utvecklingen åt rätt håll. Men du inser säkert att om det sker och oavsett hur så kommer inte framtida generationer att känna något annat än förakt för dagens generation svenskar? Anser du det vara ett problem? Att du kallar Ryssland för ”arvfiende” visar ju bara hur du sitter fast i gamla mögliga tankefigurer. Varför börjar du inte agitera mot Danmark också?
Danmark har inte betett sig aggressivt mot Sverige på 200+ år, vilket Ryssland/Sovjet gjort. Danmark har därtill ingen kapacitet, vilket Ryssland har.
Framtidens svenskar, om sådana ens kommer att finnas, har goda skäl att anföra starka moraliska synpunkter på vår generations, och strax föregående generations, dåliga hanterande av vårt land, i många avseenden. Men, skall vi och de kunna återupprätta en stolthet över vårt folks förmåga, så måste vi göra arbetet själva. Att lägga ut projektet nationell överlevnad på entrepenad, ger inte samma anledning till stolthet och sammanhållning. Särskilt inte om man lutar sig mot arvfienden.