2022-02-21, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kristna bör läsa GT också, hela skriften är viktig:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Däremot har förbundet som Moses och folket fick, ersatts med ett nytt förbund. Och detta var inget som någon kom på i efterhand, eftersom det talades om detta 600 år innan Jesus kom och uppfyllde lagen:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda" (Jer 31:31 Bibel2000)

Jomenvisst, men jag tror att kristna mer eller mindre släppt gamla testamentet som en text man religiöst följer. Det enda som återstår egentligen är historiken. Men egentligen ska ju kristna då också läsa judarnas Tanach för att få en korrekt bild av hur den religiösa kulturen och historien såg ut fram till Jesus. Även att förstå varför judendomen idag ännu inte erkänt jesus utan fortfarande väntar på att profetiorna ska uppfyllas.
Citera
2022-02-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jomenvisst, men jag tror att kristna mer eller mindre släppt gamla testamentet som en text man religiöst följer. Det enda som återstår egentligen är historiken.

Ja, GT innehåller inte bara text man ska följa, det är väldigt tydligt avskilt vad som tillhör lagförbundet, alltså det förbundet som Moses ingick med Gud tillsammans med folket. Det är detta förbundet som är ersatt med det nya förbundet:

"Men nu förebrår Gud sitt folk dess brister: Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och Juda hus... Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:8,13 Bibel2000)

Citat:
Men egentligen ska ju kristna då också läsa judarnas Tanach för att få en korrekt bild av hur den religiösa kulturen och historien såg ut fram till Jesus.

Inte bara då och då, utan hela tiden tillsammans med NT, det är "hela bibeln" som är inspirerad av Gud, inte bara valda delar.

Citat:
Även att förstå varför judendomen idag ännu inte erkänt jesus utan fortfarande väntar på att profetiorna ska uppfyllas.

Eller egentligen förstå varför alla profetior uppfylldes på Jesus, och omöjligen kan uppfyllas på någon annan. En orsak är att templet förstördes, så som Daniel profeterade om skulle hända när Jesus kom:

"Detta skall du veta och besinna: från det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas, till dess att den som är smord till furste kommer, skall det gå sju veckor. Under sextiotvå veckor blir sedan staden återuppbyggd, med gator och vallgravar. Men under en tid av vånda, efter de sextiotvå veckorna, kommer han som är smord att förgöras och försvinna. Både staden och helgedomen blir förstörda liksom fursten som skall komma." (Daniel 9:25-26 Bibel2000)
Citera
2022-02-21, 09:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Första mosebok, första kapitlet.
EDIT: Jag påstår inte att jag begriper hebreiska men så har det berättats för mig av en person som förstår hebreiska.

Det är en annan sak i skapelseberättelsen som lär att Gud är flera personer, nämligen 1 Mos 1:26: "Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss."
Och i 3:22 står:
"HERREN Gud sade: "Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont."

Jehovaiternas gud vakttornsguden, är därför en falsk gud, för de säger att deras gud är en enda person.
Citera
2022-02-21, 09:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jomenvisst, men jag tror att kristna mer eller mindre släppt gamla testamentet som en text man religiöst följer. Det enda som återstår egentligen är historiken. Men egentligen ska ju kristna då också läsa judarnas Tanach för att få en korrekt bild av hur den religiösa kulturen och historien såg ut fram till Jesus. Även att förstå varför judendomen idag ännu inte erkänt jesus utan fortfarande väntar på att profetiorna ska uppfyllas.
GT är Guds ofelbara ord liksom NT. Kyrkor som lär att GT inte är Guds ord är inte kristna ö.h.
Citera
2022-02-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
GT är Guds ofelbara ord liksom NT. Kyrkor som lär att GT inte är Guds ord är inte kristna ö.h.

Det är möjligt de inte längre kan räknas som kristna, men det är väldigt mycket som dagens kristna har tagit avstånd ifrån när det gäller GT.
Citera
2022-02-21, 10:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vilka är dessa ord? Om de kommer från Johannessevangeliet som skrevs sist och är mest avvikande sett till de tidigare så vad är garantin för att Jesus någonsinn sade detta?

Jag ser inte det du påstår att "kristedomen inte tar Jesus ord för sanning".
Men inte uppmanade Jesus någon att samla pengar eller konstskatter? Välavlönade präster och predikanter som håvar in stora förmögenheter går bara inte ihop med hans ord om Mammon och Gud. Och de kristnas ståndpunkt vid krig går inte ihop med att man ska älska sina fiender.

Det finns inga garantier när det gäller gamla böcker (eller annan information). Det är upp till var och en att bedöma all information. De synoptiska evangelierna berättar om hur han vandrade med sina lärjungar och sa sånt som de inte förstod men kom ihåg ändå i form av små berättelser. Det framgår att de inte hade en aning om vart de var på väg.

Ingen historiker tror att Johannesevangeliet har traderats genom aposteln Johannes. Evangeliet har ett perspektiv sett från Jerusalem och är mycket detaljerat, men det anses inte vara berättat i kronologisk ordning. Det var inte bara lärjungar som lyssnade till Jesus utan prästerna sände ut spioner som var upplärda att exakt kunna återge vad som hade sagts vid olika sammankomster.

Jesus profeterade om Jerusalems förstörelse med stor exakthet: templet blev nedrivet till grunden några decennier efter hans död. De som memorerat hans berättelser kan ha låtit sig övertygas i efterhand och bidragit till berättartraditionen. Det är i varje fall en rationell förklaring till Joh.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-02-21 kl. 10:13.
Citera
2022-02-21, 10:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är möjligt de inte längre kan räknas som kristna, men det är väldigt mycket som dagens kristna har tagit avstånd ifrån när det gäller GT.
Kristna tar inte avstånd från GT, det är helig skrift för dem liksom NT, och vad som är kristendom hämtar de ur GT och NT, enligt de principer som Bibeln själv ger.
Jag vet inte vad du tänker på när du säger att "det är väldigt mycket som dagens kristna har tagit avstånd ifrån när det gäller GT", kan du ge exempel?
Citera
2022-02-21, 10:07
Medlem
Citat:
Citat:
Jag har bara ett inspel på detta: Går man till den hebreiska grundtexten står det att gudarna (elohim) skapade himmel och jord. Pluralis alltså.

Citat:
Första mosebok, första kapitlet.

EDIT: Jag påstår inte att jag begriper hebreiska men så har det berättats för mig av en person som förstår hebreiska.

Jag är inte heller expert på hebreiska, men i dom översättningar som jag tittat på, så står det inte "gudarna", alltså i pluralis, däremot talade Gud till någon/några, det står så här:

"Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss." (1 Mose 1:26 Folkbibeln)

Som jag tidigare visat, så var Jesus tillsammans med Gud när han skapade allting, så förmodligen talar Gud till Jesus.
Citera
2022-02-21, 10:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
...
Ingen historiker tror att Johannesevangeliet har traderats genom aposteln Johannes. ...
Det är exegeter som håller på med NT, inte historiker.
Men att det inte skulle finnas historiker som tror det, varifrån har du fått den uppgiften? Eller menar du dig ha stenkoll alldeles själv på vad alla världens historiker tror i saken?
Citera
2022-02-21, 10:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är exegeter som håller på med NT, inte historiker.
Men att det inte skulle finnas historiker som tror det, varifrån har du fått den uppgiften? Eller menar du dig ha stenkoll alldeles själv på vad alla världens historiker tror i saken?
Jag formulerade mig otydligt.
Citera
2022-02-21, 10:33
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Men inte uppmanade Jesus någon att samla pengar eller konstskatter? Välavlönade präster och predikanter som håvar in stora förmögenheter går bara inte ihop med hans ord om Mammon och Gud. Och de kristnas ståndpunkt vid krig går inte ihop med att man ska älska sina fiender.

Det finns inga garantier när det gäller gamla böcker (eller annan information). Det är upp till var och en att bedöma all information. De synoptiska evangelierna berättar om hur han vandrade med sina lärjungar och sa sånt som de inte förstod men kom ihåg ändå i form av små berättelser. Det framgår att de inte hade en aning om vart de var på väg.

Ingen historiker tror att Johannesevangeliet har traderats genom aposteln Johannes. Evangeliet har ett perspektiv sett från Jerusalem och är mycket detaljerat, men det anses inte vara berättat i kronologisk ordning. Det var inte bara lärjungar som lyssnade till Jesus utan prästerna sände ut spioner som var upplärda att exakt kunna återge vad som hade sagts vid olika sammankomster.

Jesus profeterade om Jerusalems förstörelse med stor exakthet: templet blev nedrivet till grunden några decennier efter hans död. De som memorerat hans berättelser kan ha låtit sig övertygas i efterhand och bidragit till berättartraditionen. Det är i varje fall en rationell förklaring till Joh.

Din falska ståndpunkt med Gud som en universell kärleksstråle för satans synagoga och alla andra är felaktig.

Den kristna gemenskapen är de kristna bröderna och systrarna. I den kristna gemenskapen finns dina fiender att älska. För att gemenskapen skall bestå.

Kristna blandar inte in andra, kallar inte andra för bröder och systrar. ex. judar och muslimer, Talmud och koranfolk är icke Kristi bröder.

Den sanna kristna gemenskapen är;
”En stridsyxa, är du för mig, Krigsvapen; Därför skall jag slå ned med dig hedningar och förgöra riken med dig; …...” /GUD
Citera
2022-02-21, 11:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag formulerade mig otydligt.
Då får du ta och säga samma sak, men denna gång tydligt formulerat. Jag väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in