2022-02-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Vill inte heller släppa Cla*es men medan vi vet hur det går med den saken så blir jag nyfiken på dessa danskar. John&y kände jag till men hans bröder är helt främmande för mig. Det gör mig nyfiken.

Jag hade bara hört om 2-3 troliga (seriösa) gärningsmän. Pilot, CL och PU och ryktena som försökte överträffa varandra.
Förutsättningarna som jag såg var någonstans att dra sig undan med HA i okänt skick, tveksamt att fixa detta på 2-3h. Ingen har en "gömma kropp för dummis" bok och ett starter kit. Tänka ut och fixa allt borde ta längre tid. Jag föreställer mig en privat plats där du har tid på dig och ingen som saknar dig. Tänkte CL men dessa kanske också passar in, har inte orkat kolla men de har säkert stötts och blötts tidigare om man söker.
Citera
2022-02-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarapojken
Jag hade bara hört om 2-3 troliga (seriösa) gärningsmän. Pilot, CL och PU och ryktena som försökte överträffa varandra.
Förutsättningarna som jag såg var någonstans att dra sig undan med HA i okänt skick, tveksamt att fixa detta på 2-3h. Ingen har en "gömma kropp för dummis" bok och ett starter kit. Tänka ut och fixa allt borde ta längre tid. Jag föreställer mig en privat plats där du har tid på dig och ingen som saknar dig. Tänkte CL men dessa kanske också passar in, har inte orkat kolla men de har säkert stötts och blötts tidigare om man söker.
Personligen tycker jag att mycket faller på plats gällande tystnaden och det obegripliga i det om det är Cla&es som är gm.
Däremot så var min första känsla när det begav sig Björ#n Wallber"g.
Har hört personer prata om P Ullber$g men ställer mig själv ganska tveksam till detta, speciellt efter utfallen den som utgett sig för att vara Pete@r Kräme#r gjorde i tråden. Köper inte det på grund av min egen upplevelse av den herrn , men kan givetvis ha fel.
I övrigt har jag inte hört direkta skvaller om misstänkta gm i detta vad jag kan minnas just nu.
Citera
2022-02-17, 21:01
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
John@y Larse#n minns jag och honom utesluter jag absolut inte. Inte klok och saknar spärrar helt för ett anständigt beteende.
Visste inte att han hade bröder i stan eller ens familj. Trodde han var inflyttad själv för han är väl inte uppvuxen i området?
Bor bröderna kvar i stan? Vart?
Hur ser deras liv ut idag?
Trodde John#y dragit tillbaka till Danmark. Trodde som sagt att hans familj bodde där. Blir nyfiken på detta då just John@y för mig varit het kandidat.
Han var en riktig snorvalp. Inte enbart för att jag är en äldre än honom utan även just i sitt beteende. En tjejkompis blev antastad av honom på krogen en gång. Han blev våldsam när hon försökte avvisa honom så jag och några polare fick gripa in. Han fattade inte ens att han gjorde fel. Uppfattade honom inte ens som full då utan bara allmänt körd. Så snäll mot brudar var han då verkligen inte.
Berätta gärna mer om honom och hans bröder.
Är hans bröder som han när det kommer till att fatta trögt? Våldsamma?
Finns det domar på någon av dem? Osv.
Johnny L kan jag bidraga med att han jobbade på e-lux på 90-talet. Bodde i villa i Lyrestad med en polska. Gift tror jag. Aneta eller Agneta heter hon. De hade då två barn. Äldsta född -95 tror jag. Jag har nog aldrig träffat en så egocentrisk person i hela mitt liv. Alla flydde när han kom in i rökrummet. Käften gick i ett. Skryt,skryt o åter skryt. Fy fan vilken dåre. Har inte sett honom på alla år efter det. Dåliga vibbar av karljäkeln.
Citera
2022-02-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Johnny L kan jag bidraga med att han jobbade på e-lux på 90-talet. Bodde i villa i Lyrestad med en polska. Gift tror jag. Aneta eller Agneta heter hon. De hade då två barn. Äldsta född -95 tror jag. Jag har nog aldrig träffat en så egocentrisk person i hela mitt liv. Alla flydde när han kom in i rökrummet. Käften gick i ett. Skryt,skryt o åter skryt. Fy fan vilken dåre. Har inte sett honom på alla år efter det. Dåliga vibbar av karljäkeln.
Tack! Då är vi två om den känslan.
En storkäftad mes. Du kände inte till att han hade familj i Mariestads trakten? Blev förvånad. Känns som han en dag dök upp från ingenstans när jag uppmärksammade honom.
Därav trodde jag att han var inflyttad. Om en av hans bröder är född 65 så tycker jag att jag borde känna igen namnet men det ringer inga klockor alls men de kanske inte etsade sig fast i minnet som den där jävla John*y.
Citera
2022-02-18, 10:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
John@y Larse#n minns jag och honom utesluter jag absolut inte. Inte klok och saknar spärrar helt för ett anständigt beteende.
Visste inte att han hade bröder i stan eller ens familj. Trodde han var inflyttad själv för han är väl inte uppvuxen i området?
Bor bröderna kvar i stan? Vart?
Hur ser deras liv ut idag?
Trodde John#y dragit tillbaka till Danmark. Trodde som sagt att hans familj bodde där. Blir nyfiken på detta då just John@y för mig varit het kandidat.
Han var en riktig snorvalp. Inte enbart för att jag är en äldre än honom utan även just i sitt beteende. En tjejkompis blev antastad av honom på krogen en gång. Han blev våldsam när hon försökte avvisa honom så jag och några polare fick gripa in. Han fattade inte ens att han gjorde fel. Uppfattade honom inte ens som full då utan bara allmänt körd. Så snäll mot brudar var han då verkligen inte.
Berätta gärna mer om honom och hans bröder.
Är hans bröder som han när det kommer till att fatta trögt? Våldsamma?
Finns det domar på någon av dem? Osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Tack, Bratis och Sockerhals för detta.

Detta gör ju att misstanken mot honom som tänkbar GM inte minskar direkt. Den profilen på den här typen av brott passar ju som hand i handsken. Våldsamhet mot kvinnor, svårt att ta ett nej, gränslöst beteende.

Henri*k Vend*lbo Lars*en (f.1969) bor i Älgarås, han är för övrigt med i ett reportage i Mariestadstidningen om postboxarna i närbutiken (24/9 2020). Han verkar vara runt medellängd att döma av rummet på bilden. Han har ett gammalt ärr på kinden ser det ut som, mellanblond hår tror jag som antagligen bleks av solen till det ljusare vid sommartid. Han verkar även vältränad . Har själv råttfärgat som blir blont på sommaren. HeLa kan säkert haft en dragningskraft på tjejer i yngre år. En tanke.

Arn*e Vende*bo Lars*en ( f.1965) bor ensam i Skinnskatteberg.

Vore tacksamt om Prinzezzan eller någon annan som är duktig på att ta reda på när dessa flyttade från Mariestad.

Hur såg denne JohLa ut ungefär då- Bratis ,på den tiden som du minns honom från krogen då ?

Det kanske finns likheter med brodern HeLa.

Vore tror jag bra om vi även kunde ta reda på så mycket info som möjligt även om den äldre brodern ArLa.
Citera
2022-02-18, 12:45
Medlem
Citat:
Tack! Då är vi två om den känslan.
En storkäftad mes.
Kan i viss mån också skriva under på det. Jobbade nära honom under ca en femårsperiod. Tjöt tjöt tjöt och tjöt - utan innehåll. Nästan alltid på gott humör dock, och med överskottsenergi. Jobbar numera som busschaufför på lokaltrafiken.
Citera
2022-02-19, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Tack, Bratis och Sockerhals för detta.

Detta gör ju att misstanken mot honom som tänkbar GM inte minskar direkt. Den profilen på den här typen av brott passar ju som hand i handsken. Våldsamhet mot kvinnor, svårt att ta ett nej, gränslöst beteende.

Henri*k Vend*lbo Lars*en (f.1969) bor i Älgarås, han är för övrigt med i ett reportage i Mariestadstidningen om postboxarna i närbutiken (24/9 2020). Han verkar vara runt medellängd att döma av rummet på bilden. Han har ett gammalt ärr på kinden ser det ut som, mellanblond hår tror jag som antagligen bleks av solen till det ljusare vid sommartid. Han verkar även vältränad . Har själv råttfärgat som blir blont på sommaren. HeLa kan säkert haft en dragningskraft på tjejer i yngre år. En tanke.

Arn*e Vende*bo Lars*en ( f.1965) bor ensam i Skinnskatteberg.

Vore tacksamt om Prinzezzan eller någon annan som är duktig på att ta reda på när dessa flyttade från Mariestad.

Hur såg denne JohLa ut ungefär då- Bratis ,på den tiden som du minns honom från krogen då ?

Det kanske finns likheter med brodern HeLa.

Vore tror jag bra om vi även kunde ta reda på så mycket info som möjligt även om den äldre brodern ArLa.
Tack!
Åren går och minnet sviktar men jag har för mig att han var mellanblond. Känslan av honom var att det inte var en kille som hans muskler var placerade i käkpartien. En vekling!
Han var dock väldigt enveten och det vann han lite på. Säger kansle inte mycket men som sagt, det var länge sedan.

Han umgicks mycket med yngre än honom. Troligtvis för att han inte gick hem hos jämnåriga eller oss äldre. Jävla clown!!
Något han och mellan ordern då har gemensamt. Kanske den äldre med?

En vän visade mig bilder från hans och hans bröders Facebook idag. Det var spännande att se. Ingen igenkänningsfaktor på bröderna. Märkligt. Men det tre bröderna verkade alla framgångsrika.

Umgicks de mycket med varandra på den tid då det begav sig? Vart gick de i skola?
Senast redigerad av Bratis 2022-02-19 kl. 02:57.
Citera
2022-02-19, 08:06
Medlem
Sökte i tråden om danskarna, de har varit med förr även om det inte var spaltmeter som för mycket annat. Någon bronsfärgad Citroën verkar de haft.
Skummade igenom ganska många sidor igår. De få inlägg jag skrivit känns som rena plagiat på andras, vet knappt om jag kommit på det själv eller bara läst deras.
Har heller ingen aning vilka dessa är, lämnar walk over så länge 😊.
Citera
2022-02-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag har fetat och tvingats korta ner citering.

För mig står det nu helt klart att detta fallet har en tydlig dansk prägel. Jag tror helt klart att i denna gruppering finns gärningsmännen. John*y La*rsen (f. 1970) , He*nrik Lar*sen (f.1969), Arn*e Lar*sen (f.1965), PeNi och EA. Där är den gruppen som KF genast behöver granska, för jag tror personligen att CL inte har med detta att göra. Jag anar att han inte besitter den modet, psyket, slugheten och den kallhamrade hårdhet som krävs för att komma undan med något sådant här utan upptäckt.

Jag tror att de personer som GW menar är hans gubbar med allra största sannolikhet finns bland dessa 3 bröder. Jag tror han menar: HeLa och JohLa. De två för bartendern okända personer som Ugglan föreslår, är bredvid Helena vid stängning kan mycket väl då vara dessa två. PWs syster verkar också ha varit med Helena omkring stängning och som Prinzezzan anger skulle ha haft någonting ihop med JohLa, ökar ju kontaktytorna till Helena. PW själv verkar vilja förneka att det skulle ha funnits någon form utav kontakt dem emellan , men PW som jag läst i tråden verkar vara väldigt beskyddande kring sin familj i synnerhet då gällande att hamna i en flashback tråd, och kanske inte vill dra in syterns namn i några spekulationer. Att några danskar ej fanns med i bekantskapskretsen behöver definitivt inte betyda att det inte fanns någon fling dem emellan. En fundering endast.

Så efter att Helena pratat med UA i telefon kanske hon tog stark intryck av UA att ta taxi eller åka med någon hem om UA sade detta. Därför säger hon det ödesdigra i baren "Är det ingen som skall åt mitt håll" och även ger dessa två (för bartendern) okända personer ett glas vatten. Den gesten betyder ju helt klart att hon litar på dessa två, har någon sorts kännedom om dessa två. Denna gest kan också ha tolkats som ett gröt ljus för i alla fall en av dem.

Helenas yttrande kan också ha att göra med att bli av med den för kvällen jobbige Pilot(KM, antagligen) och även poängtera på ett dolt sätt för KM (om det är han som pilot) att han verkligen inte bor åt hennes håll.

Jag skulle kunna tro att chaufför till dessa båda bröder var den ädlste brodern ArLa som bodde precis i anslutning inte långt bort från sjukhusparkeringen. Att Helena erbjöds skuts hem av dessa bröder eller att de plockade upp henne efter vägen. Jag tror att det är mycket mer troligt att ArLa var chaufför istället för t e x JohLa körde och att alla dessa tre var med i gärningen.

För att Lockerudsvittnet (LoVi) säger ju att hon hörde kvinnoskrik och flera män som pratade i mun på varandra någonstans åt centrum till, sedan kom en ljus liten bil i rasande fart mot henne på Marieforsleden och svängde in på Mariegärdesvägen och stannade vid huset längst bort och sedan tystnade motorn. Som ThordOlofsson säger så är det den aktuella trappuppgången där ArLa bor. Det är helt klart så att ArLa har kört i ilfart till sitt eget hem och hämtat all tänkbar utrustning för att frakta bort och gömma en kropp. Han vet var han har sina grejer hemma. I denna otroligt brådskande situation finns det absolut ingen möjighet att få hjälp av någon annan person i detta läget som någon i tråden spekulerade om. Det är en vansinnig tanke skulle jag vilja påstå och även omöjligt utan mobiltelefoner, annars leta rätt på den närstående personen och blanda in denne är galet samt att tidsramen kan gå dem helt ur händerna. Nej.

De som LoVi uppfattar denna natt och vad Thord kommer fram till indikerar väldigt starkt till att det är så här.

Så det GW beskriver om hans "gubbar" är att de är två som är väldigt tajta och att det bor utanför Mariestad och har tillgång till båt. Deras föräldrahem låg i Lyrestad som JohLa även bor nu. Thord hade sett i folkbokföringen att JohLa bodde där även 1990 medans Prinzezzan hade uppgift om att han skulle bott på Lockerudsvägen då. Dessa bröder hade tillgång även till båt. Kan den legat i Sjötorp ? Skulle vara bra att ändå klargöra exakt var JohLa bodde 1992. Som jag ser det har det inte en avgörande betydelse om ni hänger med på ovan beskriva händelseförlopp.

Så om vi betänker vem av bröderna som var full och även i psykisk obalans samt var mer intresserad av Helena är min gissning HeLa. Han hade fru och barn vid den här tiden och bodde i samma hus som EA och PeNi på Vasavägen 3 vid den aktuella tidpunkten. Något som talar emot är att han just var familjefar vid denna tid, vänder man på det kan det vart rörigt och väldiga slitningar hemma när man då ändå bildar familj tidigt. Spekulation. Kan han haft en fling med Helena eller var han bara väldigt intresserad av henne den kvällen ?

Vad gäller PeNi och vad Loudamus återgav i tråden om vad ett vittne hade hört om Helena genom en öppen balkongdörr samt det faktumet att han arbetade på E-lux (enligt Propparn) precis som JohLa vid tidpunkten och att han var sjukskriven en vecka efter försvinnandet kan indikera kraftigt att han haft kännedom om gärningen.

Han kan kanske även varit behjälplig med "städoperationen" efterföljande dagar. Jag tänkte lite på ifall bröderna inte ville åka omkring i sin ljusa lilla bil alltför mycket dagarna efter. Han verkade haft bil men inget körkort är vad som diskuterats i tråden. Han som lojal landsman och med sin i tråden beskrivna tveksama moral kan ha fortsatt att bevarat hemligheten. En fundering.

Beträffande en annan landsman EA så har ju han ett tveksamt alibi och har fått även lite om än dålig "alibihjälp" av JohLa som själv enligt ThordOlafsson har snurrat in sig i lögner.

Den man som springer från sjukhusparkeringen mot Lockerud/Bråten vid 04:20 cirka är beskriven av vittnen som 175-180 cm lång, ljushårig, vältränad och vitklädd, knälånga shorts/piratstil känns som om det kan vara den äldre brodern ArLa som bor väldigt nära sjukhuset som sagts. Hur bröderna såg ut vid 1992 bör ju kartläggas, för att stärka resp. försvaga påståendet.

Jag kan se följande händelseförlopp efter ArLa hämtar de grejer han behöver i lägenheten för att inte kontaminera bilen t ex hämtar en pressening som han lägger i bagaget drar till kohagen hämtar kroppen och sedan drar alla ut till Lyrestad där JohLa går av. Eller alternativet och vidare direkt ut mot båten, dumpar kroppen. Detta alternativ måste blivit mycket stressigt under natten , kroppen kanske gömdes tillfälligt och sedan de efterföljande dagarna dumpades kroppen slutgiltigt. Jag tänker på observationen i Trankärr. Även där han vi en indikation på att det är tre stycken inbladande. Bilen hade en sorts dekal, kan ju vara en DK- dekal.

Så det kan vara så att ArLa är siste man av de tre när han lämnar bilen vid sjukhuset.

Hela denna operation har någon sorts fräckhet, kallt, beslutsamt och mycket kalkylerat bakom sig minst sagt. Denna hemska gärning kunde CL eller några pundhuvuden (som någon sade i tråden) inte begå utan att detta skulle läcka ut, anser jag.

Skulle vara intressant att veta än mer om dessa tre bröder, jag tror att det finns något här helt klart. Intressant att klargöra även utseende . Beträffande: Runstensvägen , sjukhusparkeringen o s v. Det är från den distinkta grupp av danskar som jag ser det går att komma vidare på. Helt klart mest rök här.

Förslaget är till KF att plocka in dessa 5 för säkerhets skull , förhöra och topsa samtliga. Skulle inte bli jätteförvånad om det blev träff med skon. Om man bara topsar en broder blir ju det en god markör om någon av de andra bara är inblandade. Jag betänker det faktum ändå att både pilot och CL har blivit topsade så borde även detta gå att genomföra är min tanke.

Oj, oj, oj, det var många spekulationer. Finns det något substantiellt som stödjer dina misstankar om "danskligan"?
Citera
2022-02-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Beträffande PeKr så hävdar den riktiga PeKr att han var i parken till långt efter tre. Vi behöver alltså inte begränsa oss till "den som i tråden påstår sig vara PK".

Jag förstår hur du tänker. Om vännerna lämnat PeKr strax efter det att de sett utlänningarna åka iväg i en orange bil så har PeKr inte längre något alibi. PeKr placerar sig inte i sällskap med några andra i artikeln.

Men PeKr hävdar idag att vännerna var kvar i parken med honom. Det är riktigt osmidigt gjort. Om jag var PeKr och inblandad i Helenas försvinnande så skulle jag hävda att vännerna gick strax innan jag såg den oranga bilen i korsningen. Jag skulle inte hävda att vännerna var kvar längre än så eftersom dessa i så fall skulle kunna reagera på min historia.

Jag skulle dessutom jobba på min historia och berätta den tämligen konsekvent. PeKr svamlar däremot en massa fram och tillbaka: Se (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

En helt annan möjlighet är att PeKr:s historia är helt sann. Han har sett den oranga bilen och gått ut med den bland vänner och sedan till pressen. Om en av vännerna är inblandad i Helenas försvinnande kan denne ha intresse av att gå ut i pressen med PeKr för att vrida berättelsen så att vännerna var tillsammans till relativt kort tid innan PeKr gjorde sin observation för att på det viset ge sig själv alibi med stöd av en icke inblandad person.

Samme vän kan ha insett att PeKr inte har någon aning om när de skiljdes och därför senare ha stött PeKr till att tro att de två var kvar längre i parken, till och med efter det att den oranga bilen åkt tillbaka.

Trodde detta var något nytt som aldrig varit känt tidigare. Skummade igenom en massa inlägg igår, så skjuts med polisbil eller inte verkar det inte funnits utrymme för att kunna vara inblandad. De verkar också varit ganska många i parken.
Jag uppfattade det också som den vita Opel antagligen varit orange och då minskar risken ytterligare att han fått skjuts av en vit bil. Men som du säger verkar det svajat en del fram och tillbaka om ganska mycket men det är inte konstigt om jag uppfattar aktiviteterna i parken rätt.
Ovanstående har säkert diskuterats till dö dagar så ett omtag behövs inte här och nu.

Kanske bäst att påpeka igen att ryktet var ointressant det var en lättsam diskussion om löjliga rykten men det var då hans 100% alibi kom upp.
Citera
2022-02-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarapojken
Trodde detta var något nytt som aldrig varit känt tidigare. Skummade igenom en massa inlägg igår, så skjuts med polisbil eller inte verkar det inte funnits utrymme för att kunna vara inblandad. De verkar också varit ganska många i parken.
Jag uppfattade det också som den vita Opel antagligen varit orange och då minskar risken ytterligare att han fått skjuts av en vit bil. Men som du säger verkar det svajat en del fram och tillbaka om ganska mycket men det är inte konstigt om jag uppfattar aktiviteterna i parken rätt.
Ovanstående har säkert diskuterats till dö dagar så ett omtag behövs inte här och nu.

Kanske bäst att påpeka igen att ryktet var ointressant det var en lättsam diskussion om löjliga rykten men det var då hans 100% alibi kom upp.

Såg att jag glömde, pilot verkar inte heller ha en koppling till de i parken. Så någon typ av samåkning kan inte varit aktuell.
Senast redigerad av skarapojken 2022-02-19 kl. 17:03.
Citera
2022-02-19, 17:21
Medlem
Varför tror man inte på brovittnet det kan ju inte vara vittnets fel att polisen lägger det i fel pärm. Har man lämnat uppgifter så utgår man väl ifrån att polisen tagit hand om det.
Tror man verkligen att hon ska skydda någon.

Varför tror man inte på Prytz med sällskap att han sett HA på bron.

Sedan hon i gräset som inte hörde av sig som ska ha sett HA bråka med en man innan de körde iväg.

Har alla ovanstående lämnat uppgifterna till polisen, även Prytz

Något jag inte fått klart för mig tror man att en kvinna varit med som GM. Varför i så fall.

Det tråkiga vid sökningar är att allt hamnar huller om buller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in