2022-02-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Jesus och Gud är olika personer, Jesus själv säger att Gud är även hans Gud:

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud." (Joh 20:17 Bibel2000)

Och Jesus ber till Gud:

"Han gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: »Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill.«" (Matt 26:39 Bibel2000)

Det är alltså enbart Fadern som är Gud, som Jesus ber till:

"vi har bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Han införde ett nytt förbund med Guds folk:

"Efter måltiden tog han(Jesus) på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)
Dom här bibel citaten gällde "människan Jesus". Efter himmelsfärden är Jesus en del i gudomen och har ingen Gud.
Citera
2022-02-20, 22:02
Medlem
Hmm, jag har alltid fått höra att Jesus var jude och han var ju också aktiv som judisk predikant och predikade för judar.

Det som skiljer honom från de flesta andra judar (förutom att han är guds son då) är att han även riktade sina predikningar mot icke-judar och därigenom uppmuntrade sina lärjungar att skapa en ny religion.

Annars hade han ju fortsatt att vara en vanlig judisk profet precis som alla andra hundratals judiska profeter före och efter honom.
Citera
2022-02-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja precis och det är också beviset för att kristnas föreställning om att likställa Jesus med Gud är fel.

Ja, den föreställningen kom till under avfallet från sann kristendom:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son" (2 Thess 2:3 Bibel2000)

Sanna kristna tror att Jesus var Guds son, inte att han var Gud.

Bibeln är full med ställen där det sägs att Jesus är Guds son. Att vissa som kallar sig för kristna(men i verkligheten är antikristna) missat detta, är för mig obegripligt.

Citat:
Den historiske Jesus trodde sig inte vara gudomlig.

Jesus var gudomlig och kallades för en gud, men han var inte Gud, utan Guds son. Jesus var lika gudomlig som dom mänskliga domarna som dömde Guds folk, som också kallades för gudar:

"Jesus sade: »Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar" (Joh 10:34-35 Bibel2000)
Citera
2022-02-20, 22:16
Medlem
Citat:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son" (2 Thess 2:3 Bibel2000)

Bibeln är full med ställen där det sägs att Jesus är Guds son. Att vissa som kallar sig för kristna(men i verkligheten är antikristna) missat detta, är för mig obegripligt.

Jesus var gudomlig och kallades för en gud, men han var inte Gud, utan Guds son. Jesus var lika gudomlig som dom mänskliga domarna som dömde Guds folk, som också kallades för gudar:

"Jesus sade: »Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar" (Joh 10:34-35 Bibel2000)
Jesus var Gud och människa. Allt annat är ren lögn. Men man kan säga att han avstod sin gudomlighet på jorden.
Citera
2022-02-20, 22:17
Medlem
Citat:

Problemet med begreppet "Guds son" är att det saknas en definition av vad det är för något. Skillnaden mellan att vara människa och vara Gud är större än skillnaden mellan att vara myra och elefant.

Om du säger att någon är "Guds son" så skapar det ingen förståelse för vad för egenskaper denna Guds son har.

"Guds son" i biblisk tid förstods som en människa utvald av Gud. Kanske för att förmedla Guds budskap eller liknande. Exempel på Guds son kunde vara som Johannes döparen eller liknande personen.

I dåtiden uppfattades "Guds son" som att personen hade blivit speciellt välsignad av Gud eller liknande inte som att det var en person som själv var gudomlig och till sina egenskaper var mer lik Gud än människor. Uppfattningen på Jesus tid var itne att "Guds son" var snarlik Gud eller av liknande dignitet Gud själv, som den senare krista har gjort Jesus till.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-02-20 kl. 22:21.
Citera
2022-02-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Hmm, jag har alltid fått höra att Jesus var jude och han var ju också aktiv som judisk predikant och predikade för judar.

Ja, han var först och främst utsänd till Guds folk på den tiden, alltså judarna på den tiden(inte att förväxla med dagens judar):

"Han svarade: »Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.« " (Matt 15:24 Bibel2000)

Men han gjorde också undantag i detta fallet i Matteus 15:22-28 för en hednisk kvinna.
Så Jesus enda uppdrag var för dom "förlorade fåren av Israels folk", men dom kristnas uppgift blev senare för alla folk på jorden, det var Jesus själv som beordrade detta:

"Gå därför ut och gör ALLA FOLK till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. " (Matt 28:19-20 Bibel2000)

Citat:
Det som skiljer honom från de flesta andra judar (förutom att han är guds son då) är att han även riktade sina predikningar mot icke-judar och därigenom uppmuntrade sina lärjungar att skapa en ny religion.

Som sagt han riktade sig främst till judarna, men Jesu lärjungar fick uppdraget att predika för icke-judar. Men det var inte ny religion, det var ett nytt förbund med Guds folk. Ett nytt förbund som Gud hade talat om flera hundra år innan genom profeten Jeremia:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk." (Jeremia 31:31-33 Bibel2000)

Detta nya förbundet kom i kraft genom Jesu blod/död:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Citat:
Annars hade han ju fortsatt att vara en vanlig judisk profet precis som alla andra hundratals judiska profeter före och efter honom.

Precist, Jesus uppfyllde lagen, profeterna och profetiorna fullkomligt, så som ingen annan människa eller "messias" gjort.
Citera
2022-02-20, 22:42
Medlem
Citat:
Problemet med begreppet "Guds son" är att det saknas en definition av vad det är för något. Skillnaden mellan att vara människa och vara Gud är större än skillnaden mellan att vara myra och elefant.

Om du säger att någon är "Guds son" så skapar det ingen förståelse för vad för egenskaper denna Guds son har.

"Guds son" i biblisk tid förstods som en människa utvald av Gud. Kanske för att förmedla Guds budskap eller liknande. Exempel på Guds son kunde vara som Johannes döparen eller liknande personen.

I dåtiden uppfattades "Guds son" som att personen hade blivit speciellt välsignad av Gud eller liknande inte som att det var en person som själv var gudomlig och till sina egenskaper var mer lik Gud än människor. Uppfattningen på Jesus tid var itne att "Guds son" var snarlik Gud eller av liknande dignitet Gud själv, som den senare krista har gjort Jesus till.

Nja, bibeln förklarar varför Jesus kallades för "Guds son".
Som du är inne på, så fanns/finns det många som kallades för "söner till Gud", t.ex. änglar och Adam:

"När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha."( 1Mose 6:1-2 Folkbibeln)

"Adam, son till Gud." (Lukas 3:38 Bibel2000)

Men Jesus var en speciell son till Gud, han var den första att födas som son, den första att födas i hela skapelsen:

"Han(Jesus) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Jesus umgicks med Gud långt innan resten av skapelsen, Jesus var med när Gud skapade resten:

"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan.

I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden fanns. Innan djupen blev till föddes jag, när det ännu inte fanns källor med vatten, innan bergen fått sin grund, innan höjderna fanns föddes jag, när han ännu inte gjort land och fält eller mullen som täcker jorden. När han spände upp himlen var jag där, när han välvde dess kupa över djupet, när han fyllde molnen däruppe med kraft och lät djupets källor bryta fram, när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grundvalar,

då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna.
" (Ord 8:22-31 Bibel2000)

Så Jesus har ett speciellt förhållande till Gud, fadern, och därför kallas för "Guds son".
Citera
2022-02-20, 22:57
Medlem
Citat:
Nja, bibeln förklarar varför Jesus kallades för "Guds son".
Som du är inne på, så fanns/finns det många som kallades för "söner till Gud", t.ex. änglar och Adam:

"När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha."( 1Mose 6:1-2 Folkbibeln)

"Adam, son till Gud." (Lukas 3:38 Bibel2000)

Men Jesus var en speciell son till Gud, han var den första att födas som son, den första att födas i hela skapelsen:

"Han(Jesus) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Jesus umgicks med Gud långt innan resten av skapelsen, Jesus var med när Gud skapade resten:

"Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan.

I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden fanns. Innan djupen blev till föddes jag, när det ännu inte fanns källor med vatten, innan bergen fått sin grund, innan höjderna fanns föddes jag, när han ännu inte gjort land och fält eller mullen som täcker jorden. När han spände upp himlen var jag där, när han välvde dess kupa över djupet, när han fyllde molnen däruppe med kraft och lät djupets källor bryta fram, när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grundvalar,

då var jag som ett barn hos honom. Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom, jag lekte i hela hans värld och gladde mig med människorna.
" (Ord 8:22-31 Bibel2000)

Så Jesus har ett speciellt förhållande till Gud, fadern, och därför kallas för "Guds son".

Tror ni inom Jehovas Vittnen att den Helige anden är Jesus mor som inkarnerade Jungfru Maria?
Citera
2022-02-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Tror ni inom Jehovas Vittnen att den Helige anden är Jesus mor som inkarnerade Jungfru Maria?

Nej, vi tror att heliga anden är Guds kraft/Guds arm som han utför saker och ting med. Den heliga anden är alltså Gud själv, på liknande sätt som din arm som du utför saker och ting med, är du själv. Om någon slår på din arm, så slår den personen dig.

T.ex. så skapade Gud med hans ande hela universum, jorden, djuren och människorna:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet." (1 Mose 1:1-2 Bibel2000)
Citera
2022-02-20, 23:24
Medlem
Citat:
Nej, vi tror att heliga anden är Guds kraft/Guds arm som han utför saker och ting med. Den heliga anden är alltså Gud själv, på liknande sätt som din arm som du utför saker och ting med, är du själv. Om någon slår på din arm, så slår den personen dig.

T.ex. så skapade Gud med hans ande hela universum, jorden, djuren och människorna:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet." (1 Mose 1:1-2 Bibel2000)

Har ni sett mig har ni sett fadern? Jag är i fadern, fadern är i mig! H20 = Gud
Is = fadern, vätska = sonen, ånga = den helgen anden. Har ni sett mig har ni sett fadern = is som droppar vätska på våren, metaforer naturligt vis!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-02-20 kl. 23:32.
Citera
2022-02-20, 23:37
Medlem
Citat:
Har ni sett mig har ni sett fadern? Jag är i fadern, fadern är i mig!

Ja, Gud och Jesus är så eniga med varandra så att se Jesus är som att se fadern. Gud och Jesus är ett med varandra, och Jesus ville att även hans lärjungar skulle bli ett med både fadern och honom:

"Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss... Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett." (Joh 17:21 Bibel2000)

Så ja, fadern och sonen är eniga, men det handlar inte om en treenighet, utan om en tusen-enighet, miljon-enighet tillsammans med kristna.
Citera
2022-02-20, 23:42
Medlem
Citat:
Har ni sett mig har ni sett fadern? Jag är i fadern, fadern är i mig!

Och har du funderat på att om det handlar om en treenighet, varför är den heliga anden aldrig med i detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in