2022-02-20, 20:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns en messiansk judendom som blir allt mer populär. Judar som tror att Jesus är Messias och som studerar evangelierna.

http://www.jta.org/news/article/2007/11/15/104639/evangelicalpartI
Citera
2022-02-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Bibeln beskriver israeliterna som vita, inte negrer.
1 Samuelsboken 16:12
12 Isai sände då bud och hämtade David. Han var rödkindad, hade vackra ögon och såg bra ut. "Stå upp och smörj honom", sade Herren, "ty han är det."
1 Samuelsboken 17:42
42 Då filisteen såg upp och fick se David, föraktade han honom, för David var bara en pojke, rödkindad och vacker.
Höga Visan 5:10
10 Min älskade är strålande vit och röd,
ypperst bland tiotusen.
Klagovisorna 4:7
7 Hennes furstar var mer glänsande än snö,
de var vitare än mjölk,
deras hy var rödare än korall,
deras utseende var likt safirens
Chrisitan Identity är ingen kristendom det skulle lika gärna vara Black Israelites alltså hemmasnickrat trams.
Senast redigerad av Barbe 2022-02-20 kl. 20:42.
Citera
2022-02-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har du rätt i, Jesus var en trogen jude ända till sin död.

Det har du fel i. Kristendomen instiftades av Jesus, genom hans blod, genom hans död:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)

Nej, kristendomen är dyrkan av Gud, genom Jesus:

"Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden – och det finns ju många gudar och många herrar – så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till." (1 Kor 8:5-6 Bibel2000)

Det är i praktiken dyrkan av personen Jesus eftersom Gud och Jesus är samma sak.

Det är fortfarande inte Jesus som har hittat på kristendomen. Skulle du frågat Jesus om han ville införa en ny religion så skulle svaret garanterat bli NEJ.
Citera
2022-02-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Tack för ytterligare tokigheter.

Du kanske vill utveckla vad det är du tycker är så tokigt så att jag kan bli upplyst som du är.
Citera
2022-02-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du kanske vill utveckla vad det är du tycker är så tokigt så att jag kan bli upplyst som du är.
Nya testamentet skrevs av personer som levde samtidigt som Jesus och det dom skrev var inget man hittade på i efterhand.
Citera
2022-02-20, 21:26
Medlem
Citat:
Nya testamentet skrevs av personer som levde samtidigt som Jesus och det dom skrev var inget man hittade på i efterhand.

Ja ganska i närtid. Om du läser nya testamentet så händer det inte speciellt spekakulära saker där.

En man med stor karisma skaffar sig ett antal följare och går runt och predikar och gör "mirakel" som att bota folk. Det hände många gånger att liknande personer dök upp. I synnerhet i Israel som hade dille på att messias skulle komma. I den antika världen fanns massvis med profeter och religiösa figurer och folk som trodde på änglar, andar, mirakel och diverse annat.

I den judiska historien inom 500 år från Jesus finns minst 100 dokumenterade historiska messiasfigurer. Det riktiga antalet av diverse mer eller mindre kända profeter och botgörare är förmodligen många fler.

Det är först i Johannesevangeliet som skrev kanske 100 år efter Jesus man har utarbetat något som liknar kristendom och man verkar inför doktrinen att Jesus är Gud själv. Johannesevangeliet är en förstärkning, omskrivning och radikalisering och av de tidigare historierna för att passa det nya kristna synsättet.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-02-20 kl. 21:32.
Citera
2022-02-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ja ganska i närtid. Om du läser nya testamentet så händer det inte speciellt spekakulära saker där.

En man med stor karisma skaffar sig ett antal följare och går runt och predikar och gör "mirakel" som att bota folk. Det hände många gånger att liknande personer dök upp. I synnerhet i Israel som hade dille på att messias skulle komma. I den antika världen fanns massvis med profeter och religiösa figurer och folk som trodde på änglar, andar, mirakel och diverse annat.

I den judiska historien inom 500 år från Jesus finns minst 100 dokumenterade historiska messiasfigurer. Det riktiga antalet av diverse mer eller mindre kända profeter och botgörare är förmodligen många fler.

Det är först i Johannesevangeliet som skrev kanske 100 år efter Jesus man har utarbetat något som liknar kristendom och man verkar inför doktrinen att Jesus är Gud själv. Johannesevangeliet är en förstärkning, omskrivning och radikalisering och av de tidigare historierna för att passa det nya kristna synsättet.
Skillnaden mellan Jesus och alla andra messias gestalter var att han dog på ett kors och uppstod igen. Det är ingen annan som gjort det.
Citera
2022-02-20, 21:38
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan Jesus och alla andra messias gestalter var att han dog på ett kors och uppstod igen. Det är ingen annan som gjort det.

Ok men det tror man bara på om man tror på det. Det är inte att det råder brist på fantastiska historier i mellanöstern om flygande mattor och andar som bor i lampor och mycket annat.

Vid den tidpunkten i antika mellanöstern när det inte fanns någon sentida vetenskap så var diverse vidskeplighet och magiskt tänkande dagens gånger 100.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-02-20 kl. 21:43.
Citera
2022-02-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ok men det tror man bara på om man tror på det. Det är inte att det råder brist på fantastiska historier i mellanöstern om flygande mattor och andar som bor i lampor och mycket annat.

Vid den tidpunkten i antika mellanöstern när det inte fanns någon sentida vetenskap så var diverse vidskeplighet och magiskt tänkande dagens gånger 100.
Sannolikheten att Bibeln är sann är mycket högre än att den inte skulle vara det.
Citera
2022-02-20, 21:47
Medlem
Citat:
Det är i praktiken dyrkan av personen Jesus eftersom Gud och Jesus är samma sak.

Nej, Jesus och Gud är olika personer, Jesus själv säger att Gud är även hans Gud:

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud." (Joh 20:17 Bibel2000)

Och Jesus ber till Gud:

"Han gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: »Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill.«" (Matt 26:39 Bibel2000)

Det är alltså enbart Fadern som är Gud, som Jesus ber till:

"vi har bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Citat:
Det är fortfarande inte Jesus som har hittat på kristendomen. Skulle du frågat Jesus om han ville införa en ny religion så skulle svaret garanterat bli NEJ.

Han införde ett nytt förbund med Guds folk:

"Efter måltiden tog han(Jesus) på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)
Citera
2022-02-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, Jesus och Gud är olika personer, Jesus själv säger att Gud är även hans Gud:

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud." (Joh 20:17 Bibel2000)

Och Jesus ber till Gud:

"Han gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: »Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill.«" (Matt 26:39 Bibel2000)

Det är alltså enbart Fadern som är Gud, som Jesus ber till:

"vi har bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Han införde ett nytt förbund med Guds folk:

"Efter måltiden tog han(Jesus) på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)

Ja precis och det är också beviset för att kristnas föreställning om att likställa Jesus med Gud är fel. Den historiske Jesus trodde sig inte vara gudomlig.
Citera
2022-02-20, 21:58
Medlem
Citat:
Sannolikheten att Bibeln är sann är mycket högre än att den inte skulle vara det.
Om det var så att den historiska Jesus hade sagt att han var Gud så skulle denna viktiga information stått först i varje evangelium. Man hade inte behövt förvaska kryptiska fraser i bibeltexten med önsketänkande för att få fram den betydelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in