2022-02-20, 16:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast först klagar du på att det inte finns någon spökforskning och sedan tycker du att det är bra att man inte forskar kring spöken. Hur ska du ha det egentligen?
Jag har inte klagat på att det inte finns spökforskning.

Däremot undrar jag varför personer som verkligen tror på spöken inte drar igång någon forskning. Tycker det är bra att våra allmänna medel inte går till sådan forskning.
Citera
2022-02-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har inte klagat på att det inte finns spökforskning.

Däremot undrar jag varför personer som verkligen tror på spöken inte drar igång någon forskning. Tycker det är bra att våra allmänna medel inte går till sådan forskning.

Fast det pågår ju massor av "privat forskning" kring spöken på tv bl a men det är ju inte kvalitetssäkrat så då godkänner man ju inte det och universiteten undviker ju ämnet helst helt.
Citera
2022-02-20, 16:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Fast det pågår ju massor av "privat forskning" kring spöken på tv bl a men det är ju inte kvalitetssäkrat så då godkänner man ju inte det och universiteten undviker ju ämnet helst helt.
Givetvis krävs det att forskning oavsett vad den gäller har kvalitet.

En kvalitetsmärkning är att få den referentgranskad och sedan publicerad i någon ansedd tidskrift.
Citera
2022-02-20, 16:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Exempel på privat forskning?
Citera
2022-02-20, 16:34
Medlem
Citat:
Men om massor människor nu är helt övertygade om att spöken finns, varför inte starta något som kan utröna om alla dessa har rätt eller fel?

Men det är precis som med medium, massor folk vet att det fungerar, men absolut ingen är intresserad av att få fram evidens.

I mitt lilla huvud får jag det till att antingen vet man att det inte finns spöken, jultomtar, troll med mera, och att man med forskning skulle bli avslöjad.

Eller så är man helt enkelt bara riktigt dum i huvudet och fattar inte hur man skulle kunna göra.

Sedan finns såklart de som verkligen tror att de mött andar. Men de kanske ska kategoriseras till ovan.

Det är väl helt enkelt därför andevärlden och dess mediala personer inte tas på fullaste allvar då andevärlden oftast drar sig undan när det ska bevisas. Att personer tar detta på fullaste allvar kan förmodligen innebära allt från idioti, hjärnskada, mentala diagnoser, eller bluff. I programmet Det Okända så har vissa mediala personer pressats ibland på att ge konkreta svar, men oftast då med ett svar tillbaka att andevärlden gör lite som dom själva vill. Det är väl där hela idén faller vetenskapligt. Att det finns människor som verkligen kan tycka sig förnimma saker kan ha sina psykologiska förklaringar, allt handlar väl om vad individen själv väljer att implementera sina förnimmelser på. Att få en plats på psyket är väl det sista man vill ha.

Personligen tycker jag dock detta ska urskilja sig från vanliga fysiska spökfenomen, då fysiska saker som att bollar rullar, saker kastas, ändå kan "dokumenteras".

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Skulle vara intressant om någon lägger in något klipp som visar spökerier i tråden

Boll rullar oförklarligt, https://www.youtube.com/watch?v=1uTXJKclUBw
Citera
2022-02-20, 16:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Kanske en kraftfull magnet under golvet? Fick intrycket av att både filmaren och kvinnan i filmen kände till vad som skulle hända.
Senast redigerad av constant 2022-02-20 kl. 16:45.
Citera
2022-02-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Exempel på privat forskning?

Tänker mer på ghost hunter program och typ det okända men det är ju inte forskning inom ren vetenskaplig bemärkelse.
Citera
2022-02-20, 16:42
Medlem
Citat:
Dåligt med anslag till forskning inom detta område och många universitet drar sig nog för att göra det då man riskerar dåligt rykte. Lunds universitet har väl en professur inom parapsykologi och den tjänsten tillsattes ju efter ett arv av någon rik Dansk men annars är det dåligt med donationer till spökforskning.

Men det finns ju en orsak till det. Det har ju gjorts en hel del parapsykologisk forskning genom åren men som inte har resulterat i några framsteg på området. Då kan man ju dra slutsatsen att antingen existerar inte de påstådda fenomenen eller så är de så extremt ovanliga/svårupptäckta att de i princip är omöjliga att påvisa.

Och i så fall så borde de inte heller vara orsaken till de observationer och upplevelser som en del människor runtom i världen ändå anser sig ha och då är det mycket troligare att dessa har olika former av naturliga förklaringar. Särskilt med tanke på det vi vet om världen och om hur vår hjärna fungerar. Om forskare ansåg det troligt att det som folk säger sig uppleva verkligen hade en paranormal förklaring då hade pengarna garanterat strömmat in, sådana upptäckter görs bara once in a lifetime, om ens det.
Citera
2022-02-20, 16:44
Medlem
Citat:
Kanske en kraftfull agnet under golvet? Fick intrycket av att både filmaren och kvinnan i filmen kände till vad som skulle hända.

Som jag har sagt innan, det går inte att bevisa spöken med en videokamera, då det finns oändligt många saker man kan fabricera det med, så om folk kunde sluta gapa om "äkta" spökerier :P.
Citera
2022-02-20, 16:49
Medlem
Citat:
Som jag har sagt innan, det går inte att bevisa spöken med en videokamera, då det finns oändligt många saker man kan fabricera det med, så om folk kunde sluta gapa om "äkta" spökerier :P.

Nej men man kunde ju t ex ta in 10 erkända spökmedium och så fick dessa oberoende av varandra beskriva spökerierna som fanns på platsen.
Citera
2022-02-20, 16:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det är väl helt enkelt därför andevärlden och dess mediala personer inte tas på fullaste allvar då andevärlden oftast drar sig undan när det ska bevisas. Att personer tar detta på fullaste allvar kan förmodligen innebära allt från idioti, hjärnskada, mentala diagnoser, eller bluff. I programmet Det Okända så har vissa mediala personer pressats ibland på att ge konkreta svar, men oftast då med ett svar tillbaka att andevärlden gör lite som dom själva vill. Det är väl där hela idén faller vetenskapligt. Att det finns människor som verkligen kan tycka sig förnimma saker kan ha sina psykologiska förklaringar, allt handlar väl om vad individen själv väljer att implementera sina förnimmelser på. Att få en plats på psyket är väl det sista man vill ha.

Personligen tycker jag dock detta ska urskilja sig från vanliga fysiska spökfenomen, då fysiska saker som att bollar rullar, saker kastas, ändå kan "dokumenteras".

Något som blåser och hon låter för det inte ska höras
Citera
2022-02-20, 16:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tänker mer på ghost hunter program och typ det okända men det är ju inte forskning inom ren vetenskaplig bemärkelse.
Njaaa men dom vill ju skapa tittar siffror och på så sätt tjäna pengar, så kallade underhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in