2022-02-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Tror det är ganska osannolikt att väst invaderar det landet med mest kärnvapen i världen men vad vet jag, jag är ju ingen general direkt.

Nä, är nog så kanske.

Vet ju inget jag heller.
2022-02-20, 14:32
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag förstår faktiskt inte logiken. Vad skulle hindra Putin från att anfalla Ukraina genom att publicera planerna i förväg? Biden har ju gjort det glasklart att man inte tänker gripa in militärt i det isf. Finns ingen anledning till hemlighetsmakeri från Ryssland sida. Sanktioner lär ju komma oavsett. Ville Putin invadera Ukraina hade han antagligen gjort det vid det här laget och tagit smällen.

Nej, det här handlar om att kunna säga att man stoppade Putin från att invadera Ukraina. Har man öht någon intel så tror jag att man är fullt medvetna om att Putin inte tänker invadera Ukraina vilket retar dem till vansinne.

Logiken är såhär: säg att man vet att Putin planerar en false flag direkt följt av en invasion. Om man då går ut och säger att man vet att det kommer ske så blir det mindre attraktivt att göra just det. Orsaken är att det kommer bli dålig stämning i Ryssland om tiotusentals ryska män dör för en orsak som Putin fabricerade.
2022-02-20, 14:33
Medlem
Hallå!!!!!

Vad tycker gemene ryssar om att invadera Ukraina?
2022-02-20, 14:34
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
De har byggt upp försvar för att de känner sig hotade av Natos expansion. Jag tycker det är märkligt att du inte förstår det.
Det är inte lika med förberedelse för invasion.

Fast Ukraina är inte med i Nato och det finns inte heller planer på att släppa in dem. Om Putin var rädd för Nato vore det väl mer rimligt att placera 150,000 man vid Baltikums gräns istället, eftersom de redan är med i Nato.
2022-02-20, 14:35
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Hallå!!!!!

Vad tycker gemene ryssar om att invadera Ukraina?

Tror du att alla i Ryssland tycker samma sak?
2022-02-20, 14:35
Avslutad
Citat:
Jag resonerar ungefär som du i dina inlägg här. Ukraina har startat nya angrepp på Donbass och detta kan ju inte Ryssland bara se på, massor av människor där är ryssar och nu får de själva ett flyktingproblem. Ryssland har verkligen försökt förmå Ukraina och Väst att respektera Minsk-avtalet och se till att konflikten med Donetsk och Luhansk får en lösning som alla kan leva med.

Men USA/Nato har valt att trappa upp den här konflikten istället. Samtidigt som de framställer Ryssland som hotfullt för att de visar att de är beredda att försvara sin gräns.

Kan Ryssland med hjälp av OSSE och FN stoppa Ukrainas framfart och tvinga fram en efterlevnad till Minsk-avtalet? Hjälper det att anklaga Ukraina för krigsbrott?

Jag hoppas de fortsätter med förhandlingar, de är ju bra på det. Men om inte det hjälper återstår ju bara att gå in i Donetsk och Luhansk för att försvara områdena. Man är ju mer eller mindre tvungna i så fall för att inte tappa ansiktet, som du säger.
Alla är säkert ungefär lika goda kålsupare i den här konflikten - väst, Ukraina, separatisterna och Ryssland. Problemet är att Ukrainas och västs felsteg underrapporteras eller förtigs medan Rysslands och separatisterna felsteg överrapporteras och överdrivs. Det blir så när det finns ett narrativ som alla medier ska hänga på för att "stå på rätt sida". Det blir väldigt ensidigt och det i sig adderar ett tryck i situationen utöver de egentliga inträffade händelserna. Ansvarslöst och farligt.

Hade väst istället kritiserat både separatisterna (vilket även innebär Ryssland) och Ukraina för att ingen part uppfyllt Minsk-avtalet och för överträdelser mot vapenvilan så hade situationen varit en annan. Nu får separatister och Ryssland all skuld och Ukraina är det oskyldiga lammet. Signalen till Ukraina blir att man i lugn och ro kan fortsätta att strunta i Minsk-avtalet, och signalerna till separatisterna/ Ryssland är att väst inte bryr sig om att Donbass blir hängande i limbo för alltid.
2022-02-20, 14:37
Medlem
Citat:
Så du vill censurera vad vi skriver här?

Vi dränks i Västs propaganda, så nu är det mer angeläget än kanske någonsin att den andra sidan får komma till tals. Jag skall göra vad jag kan för att bidra med det.

Nej, det vill jag inte men skriver du dynga så får du finna dig att andra påtalar detta. Deal with it.
2022-02-20, 14:37
Avslutad
Citat:
De har fört dialog i månader, men uppenbarligen har det inte fungerat.
Har trupperna från Ryssland varit där i månader?
2022-02-20, 14:38
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har trupperna från Ryssland varit där i månader?
Ja😂
2022-02-20, 14:41
Avslutad
Citat:
Ja😂
När kom de dit?
2022-02-20, 14:45
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När kom de dit?
De har haft typ 100,000 man där sedan april 2021.

Visserligen läser jag väst-media så det är säkert lögn.
2022-02-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Därför att nyheter från en demokrati i betydligt större utsträckning är sann till skillnad från den dynga som kommer från din älskade diktator i öster.

Har du förträngt ’Iraq has weapons of mass destruction’?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in