2022-02-20, 09:51
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Gick igenom det jag handlat på Amazon under 2021 och jämförde med vad de kostar idag (20 feb 2022). Av 63 olika artiklar, har åtta gått ned i pris, en har samma pris och 54 har ökat i pris. Sammanlagt är prisökningarna kring 30%, vilket fördelar sig enligt nedan:

Byggtillbehör (slippapper, slipskivor mm) - 13 varor - 30%
Data & Elektronik (kablar, mobiltillbehör mm) - 12 varor - 28%
Hem & Trädgård (vattenslang, munstycken mm) - 9 varor - 34%
Kläder & Skor (T-shirts, strumpor, arbetsskor mm) - 16 varor - 27%
Kontor (papper, färgpatroner mm) - 13 varor - 33%

Det är förvånande stora prisökningar och frågan är hur mycket som är ett tecken på inflation, där de olika leden kompenserar sig för ökade kostnader. Det mesta är tillverkat i Kina och där är väl inflationen kring 14% för senaste året.

Vissa av prisökningarna kan vara att Amazon håller på att trimma in priserna för den svenska marknaden?

(Fotnötter. För varje vara har jag räknat ut procentuell prisökning och sedan tagit ett medelvärde på prisökningarna inom respektive kategori.
Har inte tagit med varor som jag vet var tillfälligt nedsatta i pris vid köptillfället. Även några varor exkluderade som plötsligt prishöjdes efter min beställning, då de visade sig vara felprissatta.)

Har ni sett liknande, stora prishöjningar på varor köpta i Sverige? (De varor jag köpt på Amazon.se kommer till +90% från någon av Amazons distributionscentraler i Tyskland).
Citera
2022-02-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Gick igenom det jag handlat på Amazon under 2021 och jämförde med vad de kostar idag (20 feb 2022). Av 63 olika artiklar, har åtta gått ned i pris, en har samma pris och 54 har ökat i pris. Sammanlagt är prisökningarna kring 30%, vilket fördelar sig enligt nedan:

Byggtillbehör (slippapper, slipskivor mm) - 13 varor - 30%
Data & Elektronik (kablar, mobiltillbehör mm) - 12 varor - 28%
Hem & Trädgård (vattenslang, munstycken mm) - 9 varor - 34%
Kläder & Skor (T-shirts, strumpor, arbetsskor mm) - 16 varor - 27%
Kontor (papper, färgpatroner mm) - 13 varor - 33%

Det är förvånande stora prisökningar och frågan är hur mycket som är ett tecken på inflation, där de olika leden kompenserar sig för ökade kostnader. Det mesta är tillverkat i Kina och där är väl inflationen kring 14% för senaste året.

Vissa av prisökningarna kan vara att Amazon håller på att trimma in priserna för den svenska marknaden?

(Fotnötter. För varje vara har jag räknat ut procentuell prisökning och sedan tagit ett medelvärde på prisökningarna inom respektive kategori.
Har inte tagit med varor som jag vet var tillfälligt nedsatta i pris vid köptillfället. Även några varor exkluderade som plötsligt prishöjdes efter min beställning, då de visade sig vara felprissatta.)

Har ni sett liknande, stora prishöjningar på varor köpta i Sverige? (De varor jag köpt på Amazon.se kommer till +90% från någon av Amazons distributionscentraler i Tyskland).

Flaskhalsar. Pengatryck och en väldigt svag krona är problemet.
Så blir det när man har en riksbank som skiter i vad de gör.
Citera
2022-02-20, 10:55
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Flaskhalsar. Pengatryck och en väldigt svag krona är problemet.
Så blir det när man har en riksbank som skiter i vad de gör.

SEK har tappat 4-5% mot EUR på ett år och 7-8% mot USD. Det mesta från Kina betalas väl med dollar, så det kan förklara ca 25% av prishöjningarna.

Och kinesisk inflation på i genomsnitt 7% (vissa varor köpta tidigt 2021 andra i december 2021) gör sitt till.

Kinesisk inflation och svensk kronförsvagning kanske kan svara för 50% av prishöjningarna. Sedan är ju "pengatryck" delvis inräknat i kinesisk och svensk inflation.

Tittar man på kronförsvagning mot CNY i mitten av 2021 till nu, så är den cirka 13%.
Citera
2022-02-20, 11:18
Medlem
Men detta är ju inget nytt. Vet att ett paket Bregott kostade ca 30kr för 8år sedan. Idag över 50kr. Min lön har tyvärr inte stigit i samma takt..

Minns 00-talet när man betalade 4500kr för en 2:a centralt. Hade en lön på 17000kr efter skatt.. en beg bil kostade 20000kr motsvarande idag kostar över 40000kr (mil och årtal) En öl kunde man få för 50kr (till och med 25kr på sunkhaken) pizza 50-60.. det var tider det..
Citera
2022-02-20, 11:20
Medlem
bees avatar
undvik att handla retail
Citera
2022-02-20, 11:43
Medlem
District9s avatar
Titta bara på ikea, penburk kostade 9 kr, nu 19 kr. Lampa kostade 600 kr nu 800 kr. Osv. Sett ett 15 tal artiklar som jag minns i vart fall har stigit rejält i pris bara hos ikea senaste månaderna. Ser brist på ikeas hyllor överallt.

Pris på potatis ligger nu på 12 kr kg, alltid legat på 10 kr. Gurka tomater allt är dyrare.

Hela livet har blivit dyrare samt att folk nu förlorat enorma pengar på börsen.
Citera
2022-02-20, 11:47
Medlem
Zunars avatar
Ett huvud isbergssallad kostar 40 spänn nu på Willys.
Citera
2022-02-20, 12:10
Medlem
george-nadas avatar
Priserna går upp och lönerna går ner 😁
Dom styrande är nog nöjda, för inte är detta någon slump.
Citera
2022-02-20, 12:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
SEK har tappat 4-5% mot EUR på ett år och 7-8% mot USD

Om Ingves hade en annan målfunktion än att till varje pris rädda de som belånat sig upp över öronen skulle (den verkliga, Scb:s 3,9 % är bara skrattretande) inflationen kunna bromsas upp rejält med en kronförstärkning, var inte så länge sedan en dollar kostade under 8 SEK - där ungefär borde vi ligga.

Avgå Ingves!
Citera
2022-02-20, 12:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
- - - att folk nu förlorat enorma pengar på börsen.

....och mer lär det bli, samtidigt går man ur nu - vilket man bör! Trots alla "experters" "sitt till i båten" - - - men har varit långsiktig har man gjort en enorm vinst på börsen.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-02-20 kl. 12:28.
Citera
2022-02-20, 12:48
Medlem
Kopplar användare estetiks geniala trådstart 'Hyperinflation inom en snart framtid' från 2020, och några axplock av kommentarerna

Några har huvudet på skaft och vet vad som försiggår, dom flesta är helt och hållet ovetandes:

Jadu, toapappersbalarna (24 st icas) har gått ner 5 kronor på mindre än en månad.
Kollar du priset på samma bal ett år bakåt kostade den 80, när jag gick förbi den för två veckor sedan 82,50 och idag 77...

Det går fort neråt. Vad gör riksbanken? Deras jobb är att råna oss, så nu får de minsann lösa den skiten! Går ju inte att folk får mer för pengarna!

Om KPI ökningen skulle börja krypa över 2% kommer centralbankerna att säga äntligen och öka på sina styrräntor.
Och så skulle vi ligga på 2% inflation och 0% realränta. Varvid "statsskulderna" amorteras ned.

KPI är bedrägeri.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att dom s.k corona-prispengarna som delades ut till största bolagen, och märk väl Bolagen och inte vanliga företagare, som istället fick se sin verksamhet gå i konkurs när folket beordrades stanna hemma..

Nu börjar vi skörda dom verkliga frukterna av det tilltaget
Är folk verkligen nöjda nu, eller som repliken lyder i filmen Gladiator:
Are you not entertained?
Citera
2022-02-20, 13:04
Medlem
Vansinnig inflation för närvarande, skall man se något positivt med detta, är det att parasiterande mellanhänder slås ut.

Fler och fler får upp ögonen för onödan med mellanhänder.

Själv köper jag allt virke direkt från sågverk. Elektronik direkt från kina, eller via lågprisimportör i eu med lägre moms än sverige.

Vi svenskar bör också börja tänka trädgård, som nytta och inte som prydnad.
Dom flesta villaägare och liknande, har mer än gott om plats för att självhushålla grönsaker och frukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in