2022-02-20, 09:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Däremot så är jag såklart mer imponerad utav den forskning som har gjorts än den forskning som spökjägare gör som talar för att spöken finns.
Men om massor människor nu är helt övertygade om att spöken finns, varför inte starta något som kan utröna om alla dessa har rätt eller fel?

Men det är precis som med medium, massor folk vet att det fungerar, men absolut ingen är intresserad av att få fram evidens.

I mitt lilla huvud får jag det till att antingen vet man att det inte finns spöken, jultomtar, troll med mera, och att man med forskning skulle bli avslöjad.

Eller så är man helt enkelt bara riktigt dum i huvudet och fattar inte hur man skulle kunna göra.

Sedan finns såklart de som verkligen tror att de mött andar. Men de kanske ska kategoriseras till ovan.
Citera
2022-02-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men om massor människor nu är helt övertygade om att spöken finns, varför inte starta något som kan utröna om alla dessa har rätt eller fel?

Men det är precis som med medium, massor folk vet att det fungerar, men absolut ingen är intresserad av att få fram evidens.

I mitt lilla huvud får jag det till att antingen vet man att det inte finns spöken, jultomtar, troll med mera, och att man med forskning skulle bli avslöjad.

Eller så är man helt enkelt bara riktigt dum i huvudet och fattar inte hur man skulle kunna göra.

Sedan finns såklart de som verkligen tror att de mött andar. Men de kanske ska kategoriseras till ovan.

Det är väl bara för staten att ge lite anslag till spökforskning så skulle vi nog få se resultat inom området.
Citera
2022-02-20, 11:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det är väl bara för staten att ge lite anslag till spökforskning så skulle vi nog få se resultat inom området.
Vad skulle vitsen för staten vara för sådan forskning?

Tycker nog att som verkligen vet (påstår) ska stå för fiolerna. Varför de ännu inte gjort det är för mig en gåta.
Citera
2022-02-20, 12:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Så för att du anser att vetenskap inte kan "bevisa" allt den "påstår", så väljer du att dra till med övernaturliga ting?

En aning kontraproduktivt kan jag tycka. Då är det bättre att säga att man inte vet.

Gällande hallucinationer så träffar jag på människor med sådana mer eller mindre dagligen. I och för sig väldigt sjuka människor som ofta, men inte alltid, använder sig av starka läkemedel.

En tillfällig psykos med hallucinationer kan vad jag förstår även en i övrigt frisk människa få av exempelvis något trauma. Det har jag dock dålig koll på, men något sådant känns ändå som mer sannolikt än att någon som är död visar sig.

Tror för övrigt inte att du ljuger eller hittar på, men jag tror att det finns en naturlig förklaring, kanske en som vi ännu inte känner till. Du skriver själv att hjärnan bara är utforskad till 1% (jaja, det beror nog på hur man menar), så då har vi 99% kvar att upptäcka vad hjärnan kan ställa till med.
Visst, men eftersom vi inte kan veta vad, varför, hur sk "spökerier" händer, så kan vi ju heller inte dra till med någon så långsökt hypotes som "övernaturligt."

Vi vet inte.
Det är bara så enkelt, egentligen.

Det finns ju inte ens något allmänt erkänt klassifikationssystem, kategorisering eller nåt sådant.
Och Ändå är det mer än en milsvid skillnad mellan, tex: "en tro på spökerier" och "upplever spökerier."
Bara för att ta en så liten sak alltså.
Och då har vi ju inte ens börjat närma oss "pudelns kärna," så att säga ... och ändå drabbas vi av omedelbara problem.

Jag har själv upplevt sådant som jag menar kan passa in i "spökerier-kategorin," men det gör det ju inte på något sätt det lättare att hitta ens en plausibel förklaring.

Det finns tex allt från "ljud-" till "ljusfenomen" och dessa båda kan i sin tur ytterligare delas upp, som tex i olika karaktär av ljus - från kortare som tex "knäppningar, knackningar, brak," och hela vägen upp till de fakto sammansatta toner, melodier alltså (och röster).
Detsamma gäller väl för "ljusfenomenen också."

Sen har vi ju det där med om någon är ensam när den upplever det, eller om det finns fler än bara en som är närvarande - och upplever samma sak (vilket inte måste vara nödvändigt).

"Sinnesförnimmelser" är en annan del ... som tex "vinddrag," "temperaturförändringar," hela vägen upp till "beröringsupplevelser."

Det finns alltså mycket att välja och vraka bland ... =)
Citera
2022-02-20, 15:56
Medlem
Citat:
Vad skulle vitsen för staten vara för sådan forskning?

Tycker nog att som verkligen vet (påstår) ska stå för fiolerna. Varför de ännu inte gjort det är för mig en gåta.

Känns inte som om vanligt folk har resurserna eller auktoriteten för att kunna genomföra dylik forskning. Sedan finns det väl ett allmän intresse att ta reda på mer om spöket som fenomen i samhället.
Citera
2022-02-20, 16:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Känns inte som om vanligt folk har resurserna eller auktoriteten för att kunna genomföra dylik forskning. Sedan finns det väl ett allmän intresse att ta reda på mer om spöket som fenomen i samhället.
Om ett samhälle vill göra sig till åtlöje så ska det givetvis lägga pengar på spökforskning.

Personligen anser jag att det finns bra mycket bättre saker att lägga pengarna på.

Men varför tar inte ett gäng spöktroende och finansierar sådan forskning? Jag menar, om man nu är hundraprocentigt säker på att det finns andar och gastar, så vore väl det självklart.
Citera
2022-02-20, 16:02
Medlem
Citat:
Om ett samhälle vill göra sig till åtlöje så ska det givetvis lägga pengar på spökforskning.

Personligen anser jag att det finns bra mycket bättre saker att lägga pengarna på.

Men varför tar inte ett gäng spöktroende och finansierar sådan forskning? Jag menar, om man nu är hundraprocentigt säker på att det finns andar och gastar, så vore väl det självklart.

Dåligt med anslag till forskning inom detta område och många universitet drar sig nog för att göra det då man riskerar dåligt rykte. Lunds universitet har väl en professur inom parapsykologi och den tjänsten tillsattes ju efter ett arv av någon rik Dansk men annars är det dåligt med donationer till spökforskning.
Citera
2022-02-20, 16:03
Medlem
hippilis avatar
Skulle vara intressant om någon lägger in något klipp som visar spökerier i tråden
Citera
2022-02-20, 16:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Dåligt med anslag till forskning inom detta område och många universitet drar sig nog för att göra det då man riskerar dåligt rykte. Lunds universitet har väl en professur inom parapsykologi och den tjänsten tillsattes ju efter ett arv av någon rik Dansk men annars är det dåligt med donationer till spökforskning.
Att det är dåligt med spökforskning beror troligen på att ingen egentligen tror på att det finns spöken.

Förutom möjligen barn, och de har nog inte så mycket pengar.
Citera
2022-02-20, 16:08
Medlem
Citat:
Att det är dåligt med spökforskning beror troligen på att ingen egentligen tror på att det finns spöken.

Förutom möjligen barn, och de har nog inte så mycket pengar.

Man forskar ju om allt annat möjligt så låter mer som en dålig ursäkt.
Citera
2022-02-20, 16:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Man forskar ju om allt annat möjligt så låter mer som en dålig ursäkt.
Jo, man forskar om det man finner realistiskt.
Citera
2022-02-20, 16:11
Medlem
Citat:
Jo, man forskar om det man finner realistiskt.

Fast först klagar du på att det inte finns någon spökforskning och sedan tycker du att det är bra att man inte forskar kring spöken. Hur ska du ha det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in