Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Så för att du anser att vetenskap inte kan "bevisa" allt den "påstår", så väljer du att dra till med övernaturliga ting?
En aning kontraproduktivt kan jag tycka. Då är det bättre att säga att man inte vet.
Gällande hallucinationer så träffar jag på människor med sådana mer eller mindre dagligen. I och för sig väldigt sjuka människor som ofta, men inte alltid, använder sig av starka läkemedel.
En tillfällig psykos med hallucinationer kan vad jag förstår även en i övrigt frisk människa få av exempelvis något trauma. Det har jag dock dålig koll på, men något sådant känns ändå som mer sannolikt än att någon som är död visar sig.
Tror för övrigt inte att du ljuger eller hittar på, men jag tror att det finns en naturlig förklaring, kanske en som vi ännu inte känner till. Du skriver själv att hjärnan bara är utforskad till 1% (jaja, det beror nog på hur man menar), så då har vi 99% kvar att upptäcka vad hjärnan kan ställa till med.
Visst, men eftersom vi inte kan veta vad, varför, hur sk "spökerier" händer, så kan vi ju heller inte dra till med någon så långsökt hypotes som "övernaturligt."
Vi vet inte.
Det är bara så enkelt, egentligen.
Det finns ju inte ens något allmänt erkänt klassifikationssystem, kategorisering eller nåt sådant.
Och Ändå är det mer än en milsvid skillnad mellan, tex: "en tro på spökerier" och "upplever spökerier."
Bara för att ta en så liten sak alltså.
Och då har vi ju inte ens börjat närma oss "pudelns kärna," så att säga ... och ändå drabbas vi av omedelbara problem.
Jag har själv upplevt sådant som jag menar kan passa in i "spökerier-kategorin," men det gör det ju inte på något sätt det lättare att hitta ens en plausibel förklaring.
Det finns tex allt från "ljud-" till "ljusfenomen" och dessa båda kan i sin tur ytterligare delas upp, som tex i olika karaktär av ljus - från kortare som tex "knäppningar, knackningar, brak," och hela vägen upp till de fakto sammansatta toner, melodier alltså (och röster).
Detsamma gäller väl för "ljusfenomenen också."
Sen har vi ju det där med om någon är ensam när den upplever det, eller om det finns fler än bara en som är närvarande - och upplever samma sak (vilket inte måste vara nödvändigt).
"Sinnesförnimmelser" är en annan del ... som tex "vinddrag," "temperaturförändringar," hela vägen upp till "beröringsupplevelser."
Det finns alltså mycket att välja och vraka bland ... =)